Akaun Anda Hantar Artikel Forums Prosedur Iklan Hubung Kami Top Hits Keluar RSS TKO Versi 12 Facebook TKO Twitter TKO TranungKite Online Melihat Waktu Solat
     Create an account      
  TERKINI..   Sedia Maaf Mesti Pun Tak Lupa    4 pemimpin Pas Yang Takut keluar parti kerana Ba'iah Hadir Konvensyen AMANAH (PAN)    Pas mungkin masuk Umno kata Tun Mahathir    Bye-bye untuk Mahfuz    Kenapa masih ada melayu yang sanggup diperbodohkan?    Konkrit Perumahan Tidak Selamat, Guan Eng Perjudi Nyawa Rakyat Pulau Pinang – Huan    Pemimpin HARAPAN sedia maafkan Tun Mahathir    Saya tak hina semua orang Bugis, kata Dr Mahathir    Tanah runtuh: 3 disahkan maut, 10 masih tertimbus    Kapten Izham Ismail bos baharu Malaysia Airlines  
Infomation
Iklan Kiri


UNTUK MAKLUMAT LANJUT BERKENAAN IKLAN - sila emelkan ke [email protected]
Menu Utama
 Asas Laman
    · Home
    · 10 Teratas
    · Advertising
    · Akaun Anda
    · Album
    · Arkib Artikel
    · Beritahu Kawan
    · FAQ
    · Forum
    · iklan
    · Kajian
    · Kotak Sembang
    · Masej Peribadi
    · Muat Turun
    · Newsxxx
    · Pencarian
    · PHPNuke Editor
    · PRK Sg. Limau
    · Statistik
    · Sudut Cetak
    · Sudut Video
    · Topik
    · Tragedi MH17
    · Waktu Solat

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Statistik Pembaca
We received

471857673
page views since
1 September 2012

Jumlah Hits
· Hari Ini

54350

· Semalam

69989


Purata Hits
· Sejam

9,577

· Sehari

215,264

· Sebulan

6,553,579

· Setahun

78,642,946


Server Masa Server
· Masa

21:57:14

· Tarikh

21 Oct 2017

· Zon

+0800

Anonymous Online

Tawaran Istimewa Web Hosting
- masih ada satu iklan kosong di ruang ini -

Budaya Politik Matang Sejahtera
Posted on Thursday, April 20 @ 21:12:04 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



Artikel

Anak muda bertanya saya, mengapa PAS tidak lagi garang menentang UMNO? Mengapa PAN lebih menyerlah menyerang UMNO bersama Pakatan Harapan berbanding PAS? Adakah benar PAS akan bersama UMNO pada hujungnya nanti?

Ini soalan biasa yang disoal anak muda apabila saya bersua dengan mereka di mana-mana pertemuan secara berkebetulan. Biasanya dalam musafir saya keliling negara atau ulang alik saya antara Kota Bharu dan Kuala Lumpur.

Biasanya saya akan memulakan jawaban dengan kembali bertanya kepada anak muda itu, "Adakah rakyat Malaysia hari ini belum tahu kejahatan dan keburukan UMNO? Kamu sokong UMNO-kah?" Spontan anak muda itu menjawab, "Eh, mana boleh. Pilihan raya nanti, tahulah kami kerjakan UMNO."

Saya berkata, "Jika begitu, buat apa PAS bersungguh-sungguh berceramah sana sini mengutuk UMNO? Kan semua orang dah pandai mengutuk UMNO. Semua dah boleh syarah dan berhujah menolak UMNO? Mungkin yang masih berbaki sokong UMNO hanyalah yang perlu diperiksa telinganya kat klinik," gurau saya.

Anak muda termenung, "Habis tu, apakah yang PAS lakukan sekarang? Bukankah mesra dan berbaik dengan UMNO itu dilihat memanjangkan umur UMNO?"

Saya menjawab, "Aik, terbalik tu. Patutnya kamu kata, itu akan memendekkan umur PAS-lah. Kan semua dah setuju benci dan tolak UMNO. Bila PAS mesra UMNO, nahaslah PAS. Kan?"

Anak muda tersengih. Terasa betulnya hujah saya tu. Mungkin dia masih mahu bertanya, jadi apasal PAS cari nahas?

Saya terus pergi kepada soalan asal anak muda itu yang masih saya gantung jawabannya. Saya fikir dia sudah selesa untuk mendengar daripada jawaban saya dengan baik. Saya dekatkan hatinya kepada saya sesudah dia dekatkan tubuhnya kepada saya dengan soalan-soalan di atas. Tampak benar anak muda ini sudah lama mencari-cari jawaban yang boleh menenangkan hatinya. PAS ini, walau dimarah-marahkan, tapi rindu padanya tak hilang-hilang.

Saya mulakan, "Kita dekat dengan UMNO hari ini kerana dulu UMNO jauh dari PAS. Orang berkuasa dan kaya biasalah sombong dan enggan menyapa apatah mendengar daripada orang miskin. PAS dulu lemah dan miskin. Kini tidak lagi. Ada kuasa dan kaya sokongan. Adakah apabila UMNO datang kepada PAS, PAS kena lari?"

Saya tambah, "Masanya PAS bercakap kepada UMNO secara berdepan, bukan lagi melaung dari jauh dan kejauhan. Jauh kita memanggil dan memekik. Dekat kita bercakap dan berbual bukan? Beri jawaban, mengapa UMNO datang kepada PAS? Beri jawaban, mengapa UMNO tidak pergi kepada PAN atau PKR atau parti-parti lain yang sedang beraksi hari ini?" Saya kejutkan anak muda yang dah mula keasyikan itu dengan soalan terjah.

Dia terkejut tapi terus menjawab mudah, "Ya, kenapa ya ustaz? Dia nak minta bantuan PAS ke? Entah-entah, dia nak beli PAS dengan 90 juta haha," sambil ketawa cuba kenakan saya dengan gurauan yang buatkan saya turut ketawa.

Saya jawab, "Ya, orang sakit harus berubat dan kena pohon bantuan. Orang sakit kena membeli ubat. Kena bayar demi kesembuhan. Tapi bukan 90 juta. Tak cukup. UMNO kena bayar berbilion ringgit kerana UMNO telah habiskan berpuluh bilion wang rakyat." Saya jamu anak muda itu dengan kek bilion pula. Segar dia dengar 2.6B. Kemudian saya panjangkan syarahan saya tanpa menoleh lagi.

UMNO datang kepada PAS kerana UMNO telah lama tahu bahawa PAS ada ubat dan penawar. UMNO tidak pergi kepada PAN dan yang lain kerana mereka tiada ubat. PAN itu sendiri adalah penyakit, bukan ubat. Orang sakit tak akan minta bantuan daripada orang sakit juga.

UMNO dan PAS berbalah sejak lama. Dari anak beranak di dalam rumah sehinggalah sepupu sepapai di parlimen. PAS mana tak kenal UMNO dan UMNO mana tak kenal PAS. Keajaiban di sebalik perbalahan ialah saling mengenal kelebihan dan kekurangan musuh masing-masing. Dan tidak pelik, dalam berhadapan musuh ketiga yang memiliki kemudaratan bersama, mereka meredakan permusuhan dan menumpu kepada musuh baru. Manusia tidak mampu memecahkan sunnah kehidupan ciptaan Allah ini.

PAS jauh daripada DAP. Tetapi mereka saling mendekatkan diri demi berhadapan UMNO dalam PRU13. Apabila dekat, mereka saling cuba mengenal diri dan berbaik. Akhirnya mereka berpisah kerana pengenalan indah di ruang tamu berakhir dengan pengenalan buruk di hujung dapur.

UMNO tahu dia sakit. Rakyat tahu UMNO sakit. PAS lagi tahu. UMNO datang mencari bomoh baru. Dulu UMNO suka berjampi dengan bomoh-bomoh memuja jin dengan asap dan kemenyan. Sampai bersepah tulang temulang dikerat bomoh. Itu cerita lama UMNO. Rasanya dah berakhir dah zaman kebodohan terlajak itu.

Apa yang PAS lakukan? Saya jelaskan kepada anak muda itu. Ada dua yang PAS lakukan hari ini. Dua ini adalah keutamaan yang dilaksanakan oleh PAS. Ia mendahului lantang suara dan lancang kecaman yang didahulukan oleh PAN dan DAP.

Pertama, menasihati UMNO. Ia keaslian inti al Quran. Ia tugas para anbiya' dan tugas para pejuang dan muslihin. Kalau kita sayang, Allah lebih sayang. Kalau kita benci, Allah lebih benci. Jangan sesekali kita sayang ketika Allah benci atau kita benci saat Allah menyayangi. PAS kekal setia bersama Allah dan Rasul-Nya, mentaati dan menuruti segala isi dan panduan al Quran.

Yang akan menghukum UMNO adalah rakyat, bukan PAS. Semakin UMNO memburuk aksinya memerintah negara, semakin dekat hukuman rakyat ke atasnya. PAS menasihati UMNO agar berubah dan jangan berubah kecuali kepada Islam. Jika UMNO memilih ubat selain Islam, maka datang UMNO kepada PAS adalah sia-sia. Pergilah kepada farmasi selain PAS. Ubat Islam tiada harganya. Harganya hanyalah pada menggunakannya dengan sebaik-baiknya.

Kedua, membina alternatif dan penyelesaian kepada rakyat. PAS tidak perlu melaung kepada rakyat. Rakyat sudah bersedia mendengar daripada PAS. PAS dalam ceramah, dialog, wacana, pertemuan dan pelbagai medium lagi untuk mendekati rakyat datang menerangkan penyelesaian Islam bagi membina negara berjaya dan sejahtera.

PAS mendekati rakyat dengan Budaya Politik Matang Dan Sejahtera (BPMS). Ia menawarkan sebuah kerajaan teknokrat yang sifatnya menginklusifkan pembinaan negara melalui gandingan kepakaran semua pihak dan rakyat yang bersama menjunjung kedaulatan negara. Ia bukan membolot kekuasaan buat kelompok sendiri seperti amalan BN selama ini.

PAS mengetengahkan penyelesaian sebenar penuh berkat terhadap isu-isu yang membelenggu rakyat daripada isu kerapuhan binaan rumah tangga bahagia,
gejala sosial anak muda, pengangguran belia, pemilikan rumah, kenaikan harga barang dan inflasi sehinggalah isu-isu yang menjadi faktor utama kerosakan negara seperti rasuah, salah guna kuasa, pilih kasih, kekebalan penguasa, pembaziran, pemborosan dan sebagainya.

Di antara menasihati UMNO dan mengemukakan alternatif dengan PAS menggantikan UMNO adalah dua perkara yang tidak bertentangan. Ia adalah pilihan yang sejahtera dan menyatukan rakyat dengan politik harmoni dan sejahtera. Rakyat berhak menentukan, UMNO atau PAS sebagai pilihan di hati. PAS sentiasa di landasan istiqamah membimbing rakyat menuju jaya.

~ YB Ustaz Nik Mohamad Abduh Bin Nik Abdul Aziz
(Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia)






Jom Ubah
Klik Untuk lihat paparan iklan
   * Sila e-mel kepada [email protected]. Dapatkan maklumat lanjut di SINI

  1. BISNES Makanan POPULAR - KEK, Putu, BUN, Pau, PIZZA, Taufufah, CAKOI, Murtabak, BisnesAir & Banyak.Pelajari Disini >>>

  2. Wujudkan Suasana Islamik Rumah Anda Dengan Alunan Azan Setiap Waktu, Bacaan Quran & Zikir! Free Poslaju & Free Gift! 

  3. Ingin Jadi Tokey EMAS? Modal Hanya RM380 (Seumur Hidup). PERCUMA Syiling 0.5g 999.9 

  4. Income pencen saya setiap hari. 1 point =Rm1... selama guna Tronexus saya dibayar… 


 
Klik untuk pakej iklan

* terdapat ruang iklan kosong di sini sila hubungi [email protected] gmail.com
Artikel Hari Ini

Sedia Maaf Mesti Pun Tak Lupa

4 pemimpin Pas Yang Takut keluar parti kerana Ba'iah Hadir Konvensyen AMANAH (PAN)

Pas mungkin masuk Umno kata Tun Mahathir

Bye-bye untuk Mahfuz

Kenapa masih ada melayu yang sanggup diperbodohkan?

Konkrit Perumahan Tidak Selamat, Guan Eng Perjudi Nyawa Rakyat Pulau Pinang – Huan

Pemimpin HARAPAN sedia maafkan Tun Mahathir

Saya tak hina semua orang Bugis, kata Dr Mahathir

Tanah runtuh: 3 disahkan maut, 10 masih tertimbus

Kapten Izham Ismail bos baharu Malaysia Airlines

[ Artikel seterusnya.. ]
Login
Nickname

Password

Don't have an account yet? You can create one. As a registered user you have some advantages like theme manager, comments configuration and post comments with your name.
Related Links
· More about Artikel
· News by PenorehGetah


Most read story about Artikel:

PANAS!! Video Ahli Parti Syaitan sedang beribadat tersebar!! Saksikan!!

Senarai Kekayaan Anak-Anak Menteri Malaysia.Gila Punya Kaya...

Ustazah Mashitah jelaskan hukum beliau salam dan cium Tangan Pak Lah?

Inilah punca katak Ibrahim Ali marah sangat pada Anwar Ibrahim

Adolf Hitler Peluk Islam & Meninggal di Indonesia
Article Rating
Average Score: 5
Votes: 2


Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad

Options

 Printer Friendly Cetak Artikel

 Send to a Friend E-Mel kpd Kawan

"Budaya Politik Matang Sejahtera" | Login/Create an Account | 3 comments | Search Discussion
The comments are owned by the poster. We aren't responsible for their content.

No Comments Allowed for Anonymous, please register

Re: Budaya Politik Matang Sejahtera (Score: 1)
by bujuk on Thursday, April 20 @ 23:15:54 MYT
(User Info | Send a Message)
Terbaik.. Tugas utama PAS perjuangkan Islam, kuasa no 2. TGNA pun pernah kata kalau UMNO ambik Islam sebagai perjuangan, PAS boleh bubar. Buat apa parti Islam banyak2. Tapi selagi UMNO masih takut pada MCA,mic dan parti2 dlm. BN, PAS perlu teruskan perjuangan.



Re: Budaya Politik Matang Sejahtera (Score: 1)
by Canggih on Friday, April 21 @ 09:05:53 MYT
(User Info | Send a Message)
PAS bukan tak garang tapi la ni dah kena ikat kaki tangannya...Mulutnya dah dikunci UMNO...Yang ada cuma jari yang terkuit2. Tak tahu apa sebabnya.Adakah kerana janji2 RUU355 dari UMNO yang kini tak keruan atau dedak Najib spt yang disebut oleh Rafizi ( semuga dedak ni tak wujud- nauzubillahminzalik) atau PAS dah tak ada ayam sabung yang sanggup berlaga sampai berdarah, masuk keluar penjara, disimbah air busuk...Yang ada mungkin hanya bising dalam pentas2 ceramah, surau , masjid untuk tatapan ahli2 sahaja tak menembusi segala pelusuk tanah air....Wallahualam



Re: Budaya Politik Matang Sejahtera (Score: 1)
by Yangretibase on Friday, April 21 @ 09:06:45 MYT
(User Info | Send a Message)

Kononnya ....!!!

1. Ringkas kata, kalau PAS hanya bersendirian (cuma bersama dua ekor biawak hidup), PAS akan tinggal dalam keadaan hidup segan , mati tak mahu, selepas PRU ke-14 nanti. Tidak mustahil PAS akan kehilangan Kelantan pun.

2. Jika PAS mahu menjadi sebahagian kerajaan pemerintah Malaysia bersama UMNO/BN, maka PAS harus "menyertai" UMNO bagi menghadapi PRU ke-14. (Insya-Allah).

3. Jika PAS mahu menjadi sebahagian kerajaan pemerintah Malaysia bersama Pakatan Harapan, maka PAS harus "menyertai" Pakatan Harapan bagi menghadapi PRU ke-14. (Insya-Allah). 

 

 

 

 




BERITA & INFORMASI
Alternatif...
Buletin Online
CPI Asia
Detik Daily
Free Malaysia Today
Gegar Kelantan
Harakah Daily
Kedah Lanie
KLToday
KLpos
Laman [email protected]
Mahasiswa Kini
Malaysia Digest
Malaysia Insider
Malaysia Kini
Malaysia Kini (BM)
Malaysia Today
Merdeka Review (BM)
Minda Rakyat
NewsKini
Pahang Kini
Peghelih La
Roket Kini
Sabahdaily
Sarawak Report
Selatan Online
Siasah
TranungKite Online
TVS News
Utara Online
Warta Utara Baru!
Malaysia Transform Baru!

Info Negeri PR...
Buletin Kelantan
Buletin Mutiara
Selangor Kini
Warta Kedah

Perdana...
Bernama
Berita RTM
Berita Harian
Harian Metro
Kosmo
News Staits Time
Sinar Harian
The Star
The Star (BM)
The Sun
Utusan Melaysia
AUDIO & VIDEO
Isu Semasa...
MalaysiaKini TV
MP PAS
Kelantan TV
Koleksi Video PR
Malaysia Tube
Radio Web Selangor
Terengganu Kini
TVceramah
WebTV PAS
Youtube Buletin Online
Youtube PAS
Youtube TerengganuKini

Lain-lain...
Grapes Nasyid
Koleksi Ust Azhar
Kuliah.net
My Ceramah
My Maktabaty
One Kuliah Baru!
Koleksi Radio Online Kandangan TV Online
LUAR NEGARA
Al Jazeera (English)
Al Manhaj
Al-Sofwah.or.id
Kavkazcenter.com
Palestine Kini
Republika Online
LAMAN PORTAL
Al-Ahkam
Halaqah.Net
Hanan.Com
I Luv Islam
Lowyat Net
Portal Pendidikan
My Pendidik
TKO Daily
Ukhwah.com
INSTITUSI PENDIDIKAN
KIDU
KUDQI
KUIZM
KUIN
Maahad Darul Quran
Markaz Darul Bayan
SMI Darul Bayan
SRI Darul Bayan
SRAB Zainal Abidin
SRI Darul Iman
SRI Al-Irsyad, Balok
SRI Al-Irsyad, Kuantan
SRI At-Taqwa, Perlis
SRI Al-Hafidz, Sabah
Maahad Al-Ansoriyy
Madrasah Insaaniyyah
Pondok Pinang Merah
PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat
Parti Islam Se-Malaysia
Parti KeAdilan Rakyat
Parti Tindakan Demokrasi
PAS
Dewan Ulamak Pusat
Dewan Pemuda Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Negeri
PAS Perlis
PAS Kedah
PAS Pulau Pinang
PAS Perak
PAS Selangor
PAS Negeri Sembilan
PAS Melaka
PAS Johor
PAS Kelantan
PAS Terengganu
PAS Pahang
PAS Sabah
PAS Sarawak
PAS W. Persekutuan

PAS Kawasan
P001 Padang Besar
P002 Kangar
P006 Kubang Pasu
P008 Pokok Sena
P009 Alor Star
P011 Pendang
P012 Jerai
P014 Merbok
P016 Baling
P028 Pasir Puteh
P030 Jeli
P031 Kuala Krai
P034 Setiu
P035 Kuala Nerus
P039 Dungun
P054 Gerik
P055 Lenggong
P057 Parit Buntar
P059 Bukit Gantang
P063 Tambun
P067 Kuala Kangsar
P068 Beruas
P072 Tapah
P073 Pasir Salak
P075 Bagan Datoh
P076 Teluk Intan
P077 Tanjung Malim
P082 Indera Mahkota
P085 Pekan
P086 Maran
P087 Kula Krau
P088 Temerloh
P090 Bera
P091 Rompin
P092 Sabak Bernam
P094 Hulu Selangor
P095 Tanjung Karang
P096 Kual Selangor
P108 Shah Alam
P111 Kota Raja
P125 Putrajaya
P126 jelebu
P129 Kuala Pilah
P131 Rembau
P133 tampin
P135 Alor Gajah
P137 Bukit Katil
P138 Kota Melaka
P139 Jasin
P141 Sekijang
P146 Muar
P166 Labuan
P182 Pensiangan

Pemuda PAS
Perlis
  Padang Besar
Kedah
  Langkawi
  Jerlun
  Kubang Pasu
  Padang Terap
  Sungai Petani
  Baling
  Padang Serai
  Kulim
Kelantan
  Machang
  Kuala Krai
  Jeli
Terengganu
  Besut
  K. Terengganu
  Marang
  Dungun
  Kemaman
Pulau Pinang
  Bukit Bendera
Perak
  Parit Buntar
  Bagan Serai
  Bukit Ganntang
  Sungai Siput
  Tambun
  Ipoh Timur
  Batu Gajah
  Kuala Kangsar
  Parit
  Kampar
  Gopeng
  Tapah
  Lumut
  Teluk Intan
  Tanjung Malim
  Bagan Datoh
Pahang
  Lipis
  Raub
  Jerantut
  Kuantan
  Paya Besar
  Pekan
  Maran
  Kuala Krau
  Termerloh
  Rompin
Selangor
  Sabak Bernam
  Hulu Selangor
  Gombak
  Ampang
  Hulu Langat
  Puchong
  PJ Selatan
  PJ Utara
  Shah Alam
WP Kuala Lumpur
  Batu
  Wangsa Maju
  Segambut
  Lembah Pantai
WP PutraJaya
  Bagan Datoh
PIMPINAN
Pimpinan PAS
Tuan Guru Nik Aziz
Tuan Guru Hadi Awang
Tn Hj Mohamad Sabu
YB Husam Musa
YB Mahfuz Omar
Tuan Guru Harun Taib
Ust Nasrudin Tantawi
YB Siti Zailah
Ust. Idris Ahmad
Dr. Mohd Hatta
Hanipa Maidin
YB Syed Azman
Tn Hj Hanipa Maidin
YB Khalid samad
Ust. Mohd Amar Abdullah
YB Zulkefly Ahmad
YB hasan Ali
Dr. Siti Mariah
Dr. Hj. Mahfodz Mohamed
Ustzh Nuridah
YB Siti Mariah
Ust. Abu Bakar Hussian Baru!

Pimpinan Pemuda PAS
Ust Nasrudin Hasan
Ust Nik Abduh
Khairul Faizi
Ust Riduan Mohamad Nor
Ust Mohd Yusni Mat Piah
YB Ust Mohd Nor Hamzah
Ust Fadhli Shaari
Ust Syed Abdul Kadir
YB Ust. Mohd Nasir Zakaria
Suhaizan Kaiat
YB Firdaus Jaafar
Dr. Suhazeli Abdullah
Herman Samsudeen

Pimpinan PKR
Anwar Ibrahim
Wan Azizah
Azmin Ali
Nurul Izzah
Tian Chua
Mansor Othman
Elizabeth Wong
Badrul Amin
Hee Lot Sian
Khalid Jaafar
Haniza Talha
Fariz Musa

Pimpinan DAP
Lim Kit Siang
Karpal Singh
Tan Seng Giaw
Lim Guang Eng
M. Kula Segaran
Fong Kui Lun
Teresa Kok Suh Sim
Lip Li Peng
Chong Eng
Liew Chi Tong
Tony Pua
Boo Cheng Hau
Wong Hon Wai
V.Sivakumar
SIASAH & SEMASA
Ajijoi
Al Brangi
Al Banjari
A L- H U S S E Y N
Al-Kundangi
A.M.K.NS.
Amin Iskandar
Anak Sungai Derhaka
Asam Lambunau
Attakiri
Bancuh Baru!
Beras Terpilih
Beras Melaka
Biaq Pi La
Bicara Khairul Faizi
Bloglist TKO
Bota Online Baru!
Budak Balun
Bumi Perak
Cenangau
Cikgu Nuri?s Online
Cina Islam
Edyesdotcom
GreenBoc
Go Malaysia
Hamirdin
Harapan malaysia
Halim Islam Online
Ibnu Hasyim
Ibrahim Baba
Ikut Suka Aku
Islam Return
Jiwo Klate
Kamarudin Sidek
Kalam Perantau
Kerabu Bersuara
Kide Picture
Kopitiam Bang Nan
Lagenda Buta
Lanh14
Lot 250
Love Perak
Mai Bincang-bincang
Malaysia Waves
Mengejar Cahaya
Merah Hitam
Merah Tinta
Milo Suam
Minda Lutfi
Minda Rakyat
MutaLigat
Nik Hasan Zzmi
Orang Klawang
Oh! Rakyat
Peghelih La...
Penarik beca
Penawar Rindu
Penoreh Getah
Penoreh Getah II Baru!
Perisik Rakyat
Pink Turtle
Rencana Rakyat
Roslan SMS Corner
SharpShooter
Sisi Bukit Baru!
Shahbudin
Sofi Wahab
Sokong PR
Suhaimi Saad
Suhaimi Taib
Suhaizan Kayat
Tarmizi Mohd Jam
Tawan Pekan
Tempayan Retak
Tempe Goreng
Tebas
Tok Pijat
Tun Telanai
Tukar Tiub
Tukul Besi
Ummni Anni
Ust. Nik Nasri
Ust. Saiful Bahri
Wan Nordin Yaacob
Warkah Daily
Warta Maya
Wartawan Laman Reformasi
Zul Mamak
Harism Ibrahim
Barking Magpie
Zorro Unmasked
BICARA AGAMA
Al-Ahkam
Al-Fikrah
E-Fatwa Malaysia
Fatwa Online
Ust. Azhar Idrus
Ust. Amin
Ust. Hasrizal
Ust. Zaharuddin
Dr. Mohd Asri
Dr. Abdul Basit
Darul Mujahidin
Harun Yahya
Ilmu & Ulama
Islam Online
Jarum Emas
Kajian Quran
Surau 2Faber
Tarbawi Baru!
TKO Offline
We Choose Islam Baru!
WEBLOG UMUM
Abu Nuha Corner
Aizek.Net Baru !
Al Belurani
Amirulreza
Bayu Gunung
Cili Merah
CikguCyber Baru !
Dairy Muslim
Desa Kerayong
Farid Rashidi
Fikir2 Renung2
Gaya Peneroka
Hati Sufi
Jiwa Kita Merdeka
Kembara Salik
Kereta Mayat
Minta 5 Minit
Nota Tercicir Baru !
Open Minda Baru !
PapaSiber
Perkhimatan Pelajaran Baru!
Rosli Salem
Satu Umat
Syakur Ibrahim
Unpublished Notes
UMNO & BN
Dr. Fathul Bari
PERTUBUHAN & NGO
Amal Malaysia
Aliran
BERSIH
Fomca
Halal Jakim
MAMPAT
Muslim Consumer
Nadwah Pahang
Persatuan Ulama Malaysia
Skuad Waja Terengganu
Suaram
UMUM/LAIN-LAIN
Ahnaf Khat
Guru Tajweed Syatibi Baru!
Grafik Photoshop
Health Tips
Quran Online
Quran Flash
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER @ IBT
(IKATAN BLOGGER TERENGGANU - IBT)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : [email protected] atau Webmaster : [email protected]

764 Lorong 5 Kiri, Jalan Nibong Stesyen,
23000 Dungun, Terengganu Darul Iman
Tel/Faks : 09-844 8001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.