Akaun Anda Hantar Artikel Forums Prosedur Iklan Hubung Kami Top Hits Keluar RSS TKO Versi 12 Facebook TKO Twitter TKO TranungKite Online Melihat Waktu Solat
     Create an account      
  TERKINI..   Cadang haram 'Benzoyl peroxide' dalam tepung    Kementerian nafi laporan internet Malaysia perlahan    Dera Nirmala Bonat, bekas majikan diperintah bayar ganti rugi    Kejadian liwat bukan kali pertama berlaku Shafee     Email| Print | Banyak Tanah Rizab Melayu terlepas kepada pihak lain    Keuntungan bersih TNB 2013 cecah RM6.4b    Bajet 2015: Belanja pengurusan tinggi ketika rasuah kerajaan melebar, kata Ku Li    Dr M: Saya takkan jadi PM semula    LIWAT II : SHAFEE JELASKAN ISTILAH "TANPA RELA" DAN GANGGUAN SEKSUAL    Sister in Islam biadab cabar JK Fatwa S'gor  
Iklan Kiri

Produk Untuk Suami

Rawatan Dadah Secara Islam


Natural Energy Enchancer

Super Baja Super Hasil

Biofactor 9

Rahsia Suami Gagah Istrei Sayang

Produk Puas

Produk Keluarga Bahagia

DAPATKAN IKLAN BERPATUTAN DENGAN KAMI -- KLIK DI SINI
Menu Utama
 Asas Laman
    · Home
    · 10 Teratas
    · Akaun Anda
    · Album
    · Arkib Artikel
    · Beritahu Kawan
    · FAQ
    · Forum
    · iklan
    · Kajian
    · Kotak Sembang
    · Masej Peribadi
    · Muat Turun
    · Pencarian
    · PHPNuke Editor
    · PRK Sg. Limau
    · Statistik
    · Sudut Cetak
    · Sudut Video
    · Topik
    · Tragedi MH17
    · Waktu Solat

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Rangking TKO
Rebutlah ranking ini... © 2009 Tranung Kite
Pembaca Online
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: yati7302
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 33359

People Online:
Visitors: 0
Members: 18
Total: 18

Online Now:
01 : fisabilillah
02 : cekMat
03 : merong
04 : ducktape
05 : midi
06 : odorono
07 : qashwaa
08 : matt007
09 : izharhalki
10: hijau
11: EXBEEND
12: orang_awam
13: ssecca
14: versatile
15: keri
16: boloqaroq
17: Deathcrane
18: godeigogo
Statistik Pembaca
We received

303231742
page views since
1 September 2012

Jumlah Hits
· Hari Ini

63811

· Semalam

176818


Purata Hits
· Sejam

14,196

· Sehari

276,671

· Sebulan

8,423,104

· Setahun

101,077,247


Server Masa Server
· Masa

12:37:25

· Tarikh

01 Nov 2014

· Zon

+0800

Anonymous Online
TranungKite Online (TKO): Forum

www.tranungkite.net :: View topic - Hadis QUDSI: Firman Allah kpd Nabi saw
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Hadis QUDSI: Firman Allah kpd Nabi saw
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ikanlepu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: May 09, 2008
Posts: 2655
Location: Hidup Sesudah Mati

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 4:43 pm    Post subject: Hadis QUDSI: Firman Allah kpd Nabi saw Reply with quote

InsyaAllah, kita akan membawa serba sedikit hadis-hadis Qudsi yang terdapat dalam kitab-kitab hadis;

* Muwaththa' oleh Imam Malik r.a - imam Madinah.
* Sohih Bukhari, oleh Imam Muhammad bin Ismail Al-Bukhari r.a - imam Muhadditsim.
* Sohih Muslim, oleh Abul Husain Muslim bin Hajjaj Al-Qusyairi An-Naisaburi r.a
* Jami' At-Turmudzi oleh Imam Abu Isa At-Tirmizi r.a.
* Sunan Abu Dawud, oleh Imam Abu Dawud As-Sijistami r.a.
* Sunan An-Nasai r.a, oleh Imam Abu Abdur-Rahman Ahmad bin Syu'aib An-Nasai r.a.
* Sunan Ibnu Majah, oleh Imam Ibnu Majah Al-Qazwini r.a

Daripada mereka kita mendapat pertolongan melalui petunjuk-petunjuk lantaran mereka itu bak bintang, pelita dunia dan pelayan Sunnah Rasulullah saw. Hidup dan umur mereka dihabiskan untuk menghafal sunnah Baginda saw, serta membersihkannya daripada kekotoran, pemalsuan serta campuran hadis-hadis dhoif. Moga-moga ilmu mereka itu bermunafaat bagi sekelian kaum muslimin.

Kepada Allah swt kita memohon, semoga Dia memberikan pertolongan dan petunjuk ke arah kebenaran agar amal kita dapat diikhlaskan kerana Zat-Nya Yang Maha Pemurah dan Maha Pantas untuk memperkenankan permohonan. Dialah yang mencukupkan kita dan Dia jugalah sebaik-baik Zat, tempat kita berserah diri.

Hadis Qudsi (juga dinamakan hadis Ilahi) merupakan hadis yang diberitakan oleh Allah swt kepada Nabi saw dengan ilham atau sewaktu tidur (mimpi) lalu Nabi saw memberitakan pengertian itu dengan ungkapan (susunan kalimat) Baginda sendiri. Sedangkan Al-Quran adalah lebih daripada itu lagi kerana lafaznya diturunkan dari sisi-Nya jua, tetapi terikat dengan lafaz yang diturunkan dari Luh Mahfuz dengan jalan yakin, kemudian dinukilkan secara mutawatir qat'i pada setiap golongan dan waktu.

Al-Quran adalah lafaz yang menjadi mu'jizat, yang apabila dibaca mendapat 10x ganjaran kebaikan, sedangkan hadis Qudsi tidak bermu'jizat dan datang tanpa perantaraan Jibril a.s.

Teman bawakan petikan-petikan hadis Qudsi ini kerana daripadanya banyak kedapatan unsur hakikat, toriqat n ma'rifat yang menjadi amalan ahli sufi seluruhnya. Ia banyak membicarakan tentang soal hati yang membentuk rasa nan membawa kepada kekusyukkan - tumpuan perhatian malah ia menjadi pemangkin pelembut jiwa manusia.


1. Keutamaan Zikir dan Kalimah Tauhid

Qutaibah bin Said bercerita kepada kami, Jarir bercerita kepada kami daripada Al-A'masy dari Abu Shalih dari Abu Hurairah r.a berkata Rasulullah saw;

"Sesungguhnya Allah mempunyai malaikat yang mundar-mandir di jalan mencari ahli zikir. Apabila mereka mendapati kaum yang sedang berzikir kepada Allah swt, mereka memanggil-manggil, 'Marilah kepada keperluanmu'.

Baginda berkata, "Malaikat itu mengitari dengan sayap mereka ke langit dunia. Baginda bersabda, "Malaikat itu berkeliling dengan sayap mereka ke langit dunia." Baginda bersabda, " Tuhan mereka berfirman pada hal Dia lebih mengetahui tentang mereka.

"Apakah yang diucapkan oleh hamba-hamba-Ku?"

Baginda bersabda, "Malaikat menjawab, mereka itu sedang me'Maha-Suci'kan-Mu, me'Maha-Besar'kan-Mu, memuji-Mu dan me'Maha-mulia'kan-Mu."

Tuhan berfirman, "Apakah mereka melihat -Ku?"

Baginda bersabda, "Tuhan berfirman, Bagaimana seandainya mereka melihat-Ku?"

Baginda bersabda, "Seandainya mereka melihat -Mu nescaya mereka lebih beribadah kepada-Mu, lebih memuliakan-Mu,, lebih memuji dan lebih mensucikan-Mu."

Baginda bersabda, "Tuhan berfirman, Apakah yang mereka pinta kepada-Ku?"

Baginda bersabda, "Mereka meminta syurga daripada-Mu."

Baginda bersabda, "Malaikat menjawab, Apakah mereka melihatnya?"

Baginda bersabda, "Malaikat menjawab, 'Tidak, demi Allah mereka tidak melihatnya."

Tuhan berfirman, "Bagaimanakah seandainya mereka melihat?"

Baginda bersabda, "Mereka menjawab, "Seandainya mereka melihatnya nescaya mereka akan lebih loba terhadapnya, lebih meminta dan lebih gemar terhadapnya."

Tuhan berfirman, "Terhadap apa mereka berlindung?"

Baginda bersabda, "Malaikat menjawab, "Daripada neraka."

Baginda bersabda, Tuhan berfirman, "Apakah mereka melihatnya?"

Baginda bersabda, "Mereka menjawab, "Tidak, demi Allah wahai Tuhan mereka tidak melihatnya."

Baginda bersabda, "Tuhan berfirman, Bagaimanakah seandainya mereka melihatnya?"

Baginda bersabda, "Mereka menjawab, "Seandainya, mereka melihatnya nescaya mereka lari dan tersangat takut."

Baginda bersabda, "Tuhan berfirman, "Aku persaksikan kepadamu bahawa Aku telah mengampuni mereka."

Baginda bersabda, "Salah satu malaikat berkata, "Di antara mereka ada fulan yang bukan dari golongan mereka. Kedatangannya, hanya kerana ada keperluan."

Tuhan berfirman, "Mereka adalah teman-teman duduk di mana orang yang duduk bersama mereka tidak celaka."


Last edited by ikanlepu on Sun Jan 20, 2013 5:23 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
ikanlepu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: May 09, 2008
Posts: 2655
Location: Hidup Sesudah Mati

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 5:07 pm    Post subject: Reply with quote

Sebenarnya, Allah swt lebih mengetahui tentang ahli-ahli zikir ini berbanding dengan para malaikat tersebut. Ini adalah kalimah sisipan buat menolak tanggapan bahawa Tuhan itu bodoh kerana bertanya. Hikmah daripada pertanyaan ini ialah untuk menerangkan keutamaan manusia apabila sebelum itu para malikat ada bertanya;

"Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang hendak membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah pada hal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau."

Jadi sekarang mereka telah mempersaksikan sendiri bagaimana anak-cucu Adam a.s. itu me'Maha-suci'kan Allah swt dan memuliakan-Nya meskipun mereka mempunyai syahwat, berbanding para malaikat yang tidak memiliki syahwat. Hasilnya, baru malaikat mengakui keutamaan Bani Adam.

"Mereka adalah kaum di mana teman duduk mereka tidak mencelakan teman duduknya", yang bererti bahawa Allah swt mengampuni orang-orang yang datang ke majlis ahli zikir kerana keperluan dirinya. Datangnya bukan untuk berzikir bersama mereka lantaran mendatangi majlis zikir itu menghidupkan hati yang mati. Maka hati orang-orang ini ikut menjadi hidup.

Anugerah Allah swt itu besar. Ini menunjukkan keutamaan majlis zikir dan ibadah serta menghadirinya. Majlis zikir itu turut mencakup segala macam ibadah baik dalam mempelajari ilmu, berbincang, membaca Al-Quran, zikir, tahlil dsb.

Itulah majlis cahaya dan kehidupan.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
harubiru
Prebet
Prebet


Joined: Nov 13, 2009
Posts: 124
Location: baru pindah

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 6:58 pm    Post subject: Reply with quote

Terima Kasih tuan...teruskan.!
Back to top
View user's profile Send private message
abanag
Major Jeneral @ Moderator
Major Jeneral @ Moderator


Joined: Mar 10, 2009
Posts: 7847
Location: DUN Kajang

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 7:02 pm    Post subject: Reply with quote

harubiru wrote:
Terima Kasih tuan...teruskan.!

banyak ilmu di sini.
_________________
wassallam
Back to top
View user's profile Send private message
harubiru
Prebet
Prebet


Joined: Nov 13, 2009
Posts: 124
Location: baru pindah

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 7:12 pm    Post subject: Reply with quote

abanag wrote:
harubiru wrote:
Terima Kasih tuan...teruskan.!

banyak ilmu di sini.


Kita pakat2 timba ilmu drp org yg banyak ilmu.
Nak hadhiri kuliah ilmu yg berbagai ni kita di sibukkan oleh hal dunia...jadi kita jadikan lah thread ini untuk tambah lagi ilmu kita ini yg semakin cetek.
Back to top
View user's profile Send private message
ikanlepu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: May 09, 2008
Posts: 2655
Location: Hidup Sesudah Mati

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 8:52 pm    Post subject: Reply with quote

2) Dari Abu Ishaq dari al-Agharr Abu Muslim bahawasanya telah menyaksikan Abu Hurairah dan Abu Said Al-Khudri r.a bahawasanya kedua orang itu menyaksikan Rasulullah saw bersabda;

Apabila sang hamba mengucapkan, "Lailaha-illallah-u wallahu-akbar" (Tiada Tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar).

Baginda bersabda, "Allah Yang Maha Mulia dan Maha Besar berfirman; "Benarlah hamba-Ku, tiada Tuhan melainkan Aku dan Akulah allah Maha Besar."

Apabila sang hamba mengucapkan, "Lailaha-illallahu wahdah" (Tiada Tuhan melainkan Allah sendiri), Allah swt berfirman;
"Benarlah hamba-Ku, tiada Tuhan melainkan Aku sendiri."

Apabila sang hamba mengucapkan, "Lailaha-illallahu wahdahu laa syarikalahu." (Tiada Tuhan melainkan Allah, sendirian tiada sekutu bagi-Nya"), Dia berfirman;
"Benarlah hamba-Ku, tiada Tuhan melainkan Aku dan tidak ada sekutu bagi-Ku."

Apabila sang hamba mengucapkan, "Lailaha-illallah-ul mulkuwa lahu-ul hamd." (Tiada Tuhan melainkan Allah, bagi-Nya kerajaan itu dan bagi-Nya segala puji), Dia berfirman;
"Benarlah hamba-Ku, tiada Tuhan melainkan Aku, bagi-Ku kerajaan itu dan bagi-Ku segala puji."

Apabila sang hamba itu mengucapkan, "Lailaha-illallahu wala haula wala quwwata-illa bilLah." (Tiada Tuhan melainkan Allah dan tiada daya dan kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah), Dia berfirman;
"Tiada Tuhan melainkan Aku dan tiada daya dan kekuatan melainkan dengan pertolongan-Ku."

Abu Ishaq berkata, kemudian Al-Agharr menyatakan sesuatu yang tidak aku fahami. Dia berkata, "Lalu aku bertanyakan Abu Ja'far: apakah yang dia ucapkan? Dia berkata: "Barangsiapa yang pada waktu menjelang mati mengucapkan kalimat-kalimat itu maka dia tidak akan tersentuh dek api neraka."

Hadis ini dipetik daripada Sunan Ibnu Majah - Bab Keutamaan 'Lailaha-illallah, jilid II hal. 219
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
ikanlepu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: May 09, 2008
Posts: 2655
Location: Hidup Sesudah Mati

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 10:07 pm    Post subject: Reply with quote

Sama juga dengan surah Al-Fatehah yang mana Allah swt menjawab setiap ayat yang kita ungkapkan (di waktu solat). Juga pembahagian surah tersebut yang dibuat sama banyak di antara untuk hamba dan Allah swt akan ditemui dan dibicarakan dalam hadis Qudsi.

Demikian dengan hasrat meminta bantuan, Allah swt sebutkan hendaklah kepada orang-orang yang ada sifat belas kasihan; di mana rahmat Allah swt turun kepada mereka. Jangan sekali-kali meminta bantuan kepada orang yang bersifat kejam, sebab kemurkaan Allah swt turun ke atas manusia jenis itu.

Ada satu 'part' di mana Allah swt menyatakan bahawa Dia malu untuk menyiksa hamba-Nya yang taat!

Demikian juga dengan sangkaan sang hamba akan Tuhannya, di mana Allah swt menyatakan bahawa Dia akan beserta dengan sangkaan hamba-Nya itu. Jika umpamanya kita bersangka buruk terhadap-Nya maka buruklah akibat yang bakal menimpa.

Jika kita bersangka buruk dalam kehidupan, maka buruk itulah yang akan kita peroleh. Inilah bentuk latihan/pengajaran yang Allah swt sampaikan buat membentuk 'jiwa merdeka' pada diri kita yang mengaku beriman dengan-Nya itu.

Ada banyak lagi aspek yang menarik dalam hadis Qudsi yang selama ini tidak begitu terdedah kepada ramai di antara kita. InsyaAllah, jika kita ikhlas dan sabar akan banyak kebaikan yang akan kita perolehi nanti.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
jaketkulit
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jul 01, 2008
Posts: 1507

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 10:43 pm    Post subject: Reply with quote

sebenarnya
byk yg tuan ikanlepu
rafie
matt007
berikan posting2 dlm therad ilmu
dan menerangkan tulisan2 ulama
dan disandarkan kepada hadis2
dan nampaknya bermanfaat kepada golongan yg mmg mahukan kebanaran
mahukan kedamaian
yg menjadikan quran, hadis, ijmak dan qias sbg rujukan
maka golongan2 ini dgn hati tenang
ilmu tersebut seolah2 tercurah ke dalam dada2 mereka
tanpa ada kesakitan

namun percayalah
pasti akan masuk segolongan
yg akan menjadikan kita sangsi
adakah mereka benar2 beriman kepada sumber2 rujukan ASWJ
kerana mulut mereka berkata lain
tetapi hati mereka mengatakan lain

sekiranya dalil2 yg telah diberikan tidak mahu diterimanya
bagaimana lagi boleh berbicara dgn org yg telah menolak dalil2 tersebut

hairan
Back to top
View user's profile Send private message
jaketkulit
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jul 01, 2008
Posts: 1507

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 10:45 pm    Post subject: Reply with quote

harubiru wrote:
abanag wrote:
harubiru wrote:
Terima Kasih tuan...teruskan.!

banyak ilmu di sini.


Kita pakat2 timba ilmu drp org yg banyak ilmu.
Nak hadhiri kuliah ilmu yg berbagai ni kita di sibukkan oleh hal dunia...jadi kita jadikan lah thread ini untuk tambah lagi ilmu kita ini yg semakin cetek.


apabila kita sentiasa menghormati sesama kita
apabila kita saling menyayangi ilmuan agama
apabila kita cinta kepada nabi dan perwaris nabi yg terdiri dari awlia2 Allah
maka kita akan berasa tenang
sebab kita sentiasa didoakan mereka
sebab itu tulisan2 mereka kita boleh hadam
walaupun tak expert
kerana nak expert dan mahir kena berguru
tp apa lah salahnya kita baca dulu
kemudian mendapat kupasan dari mursyid kemudian hari

kalau tidak
masakan ayat pertama QUran berbunyi Iqra'
Back to top
View user's profile Send private message
Revo
Lans Koperal
Lans Koperal


Joined: Jun 29, 2008
Posts: 340
Location: Di Bumi Allah Tanpa Sempadan

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 11:51 pm    Post subject: Reply with quote

UP Thread ni...Teruskan tuan ikanlepu. Abaikan suara2 sumbang yang mempertikaikan segalanya walaupun dah diberi macam2 dalil & nas di thread2 sebelumnya.
Back to top
View user's profile Send private message
matt007
Koperal
Koperal


Joined: Sep 12, 2008
Posts: 941
Location: Demak Bintoro

PostPosted: Mon Jan 21, 2013 10:14 am    Post subject: Reply with quote

Bismillah..

Satu usaha yg baik oleh TT yg tdk jemu2 berkongsi ilmu.
Insya-Allah jika ada kelapangan masa, saya akan berkongsi di sini, hadis2 qudsi yang dimuatkan dlm kitab AL-MAWA'IZH FI AL-AHADITH AL-QUDSIYAH iaitu karangan Imam Al-Ghazali yg dianggap sudah hilang, tetapi manuskrip asalnya telah berjaya ditemui

Semoga bermanfaat, insyaa Allah
_________________
Syarah Al-Hikam
Back to top
View user's profile Send private message
Paranormal
Prebet
Prebet


Joined: Dec 28, 2008
Posts: 193
Location: eXpect the uneXpected

PostPosted: Mon Jan 21, 2013 10:47 am    Post subject: Reply with quote

Salaam Mawlidurrasul s.a.w semua bulan berkat ni tak mau gocoh2.
Back to top
View user's profile Send private message
ikanlepu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: May 09, 2008
Posts: 2655
Location: Hidup Sesudah Mati

PostPosted: Mon Jan 21, 2013 12:06 pm    Post subject: Reply with quote

matt007 wrote:
Bismillah..

Satu usaha yg baik oleh TT yg tdk jemu2 berkongsi ilmu.
Insya-Allah jika ada kelapangan masa, saya akan berkongsi di sini, hadis2 qudsi yang dimuatkan dlm kitab AL-MAWA'IZH FI AL-AHADITH AL-QUDSIYAH iaitu karangan Imam Al-Ghazali yg dianggap sudah hilang, tetapi manuskrip asalnya telah berjaya ditemui

Semoga bermanfaat, insyaa Allah


Silakan, tuan.

Karya Imam Al-Ghazali mmg hebat-hebat belaka; bicara ttg soal dalaman, pembentuk jiwa n pribadi manusia. Jika isi kitab tersebut dapat diketengahkan, alangkah bertuahnya kita semua.

Memahami hadis Qudsi merupakan batu asah buat jiwa yg keras n sering tidak tenteram; di samping memberikan banyak pengharapan n penunjuk jalan.

Rakan-rakan yang lain pun dipersilakan utk sama2 kongsikan segala khazanah yang ada utk munafaat kita bersama. Moga Dia merestuinya.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
akhir_zaman
Rekrut
Rekrut


Joined: Apr 27, 2008
Posts: 61

PostPosted: Mon Jan 21, 2013 12:56 pm    Post subject: Reply with quote

matt007 wrote:
Bismillah..

Satu usaha yg baik oleh TT yg tdk jemu2 berkongsi ilmu.
Insya-Allah jika ada kelapangan masa, saya akan berkongsi di sini, hadis2 qudsi yang dimuatkan dlm kitab AL-MAWA'IZH FI AL-AHADITH AL-QUDSIYAH iaitu karangan Imam Al-Ghazali yg dianggap sudah hilang, tetapi manuskrip asalnya telah berjaya ditemui

Semoga bermanfaat, insyaa Allah


sy ada ebook al-Mawizh f al-Ahdts
al-Qudsiyyah, karangan al-Ghazl,
terbitan Dar al-Fikr
Back to top
View user's profile Send private message
jaketkulit
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jul 01, 2008
Posts: 1507

PostPosted: Mon Jan 21, 2013 1:05 pm    Post subject: Reply with quote

ambe takda apa2
mintak tumpang mencari ilmu boleh tak
silakan sahabat2 TKO
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah All times are GMT + 8 Hours
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 1 of 10

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©

BERITA & INFORMASI
Alternatif...
Buletin Online
CPI Asia
Detik Daily
Free Malaysia Today
Gegar Kelantan
Harakah Daily
Kedah Lanie
KLToday
KLpos
Laman M@rhean
Mahasiswa Kini
Malaysia Digest
Malaysia Insider
Malaysia Kini
Malaysia Kini (BM)
Malaysia Today
Merdeka Review (BM)
Minda Rakyat
NewsKini
Pahang Kini
Peghelih La
Roket Kini
Sabahdaily
Sarawak Report
Selatan Online
Siasah
TranungKite Online
TVS News
Utara Online
Warta Utara Baru!
Malaysia Transform Baru!

Info Negeri PR...
Buletin Kelantan
Buletin Mutiara
Selangor Kini
Warta Kedah

Perdana...
Bernama
Berita RTM
Berita Harian
Harian Metro
Kosmo
News Staits Time
Sinar Harian
The Star
The Star (BM)
The Sun
Utusan Melaysia
AUDIO & VIDEO
Isu Semasa...
MalaysiaKini TV
MP PAS
Kelantan TV
Koleksi Video PR
Malaysia Tube
Radio Web Selangor
Terengganu Kini
TVceramah
WebTV PAS
Youtube Buletin Online
Youtube PAS
Youtube TerengganuKini

Lain-lain...
Grapes Nasyid
Koleksi Ust Azhar
Kuliah.net
My Ceramah
My Maktabaty
One Kuliah Baru!
Koleksi Radio Online Kandangan TV Online
LUAR NEGARA
Al Jazeera (English)
Al Manhaj
Al-Sofwah.or.id
Kavkazcenter.com
Palestine Kini
Republika Online
LAMAN PORTAL
Al-Ahkam
Halaqah.Net
Hanan.Com
I Luv Islam
Lowyat Net
Portal Pendidikan
My Pendidik
TKO Daily
Ukhwah.com
INSTITUSI PENDIDIKAN
KIDU
KUDQI
KUIZM
KUIN
Maahad Darul Quran
Markaz Darul Bayan
SMI Darul Bayan
SRI Darul Bayan
SRAB Zainal Abidin
SRI Darul Iman
SRI Al-Irsyad, Balok
SRI Al-Irsyad, Kuantan
SRI At-Taqwa, Perlis
SRI Al-Hafidz, Sabah
Maahad Al-Ansoriyy
Madrasah Insaaniyyah
Pondok Pinang Merah
PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat
Parti Islam Se-Malaysia
Parti KeAdilan Rakyat
Parti Tindakan Demokrasi
PAS
Dewan Ulamak Pusat
Dewan Pemuda Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Negeri
PAS Perlis
PAS Kedah
PAS Pulau Pinang
PAS Perak
PAS Selangor
PAS Negeri Sembilan
PAS Melaka
PAS Johor
PAS Kelantan
PAS Terengganu
PAS Pahang
PAS Sabah
PAS Sarawak
PAS W. Persekutuan

PAS Kawasan
P001 Padang Besar
P002 Kangar
P006 Kubang Pasu
P008 Pokok Sena
P009 Alor Star
P011 Pendang
P012 Jerai
P014 Merbok
P016 Baling
P028 Pasir Puteh
P030 Jeli
P031 Kuala Krai
P034 Setiu
P035 Kuala Nerus
P039 Dungun
P054 Gerik
P055 Lenggong
P057 Parit Buntar
P059 Bukit Gantang
P063 Tambun
P067 Kuala Kangsar
P068 Beruas
P072 Tapah
P073 Pasir Salak
P075 Bagan Datoh
P076 Teluk Intan
P077 Tanjung Malim
P082 Indera Mahkota
P085 Pekan
P086 Maran
P087 Kula Krau
P088 Temerloh
P090 Bera
P091 Rompin
P092 Sabak Bernam
P094 Hulu Selangor
P095 Tanjung Karang
P096 Kual Selangor
P108 Shah Alam
P111 Kota Raja
P125 Putrajaya
P126 jelebu
P129 Kuala Pilah
P131 Rembau
P133 tampin
P135 Alor Gajah
P137 Bukit Katil
P138 Kota Melaka
P139 Jasin
P141 Sekijang
P146 Muar
P166 Labuan
P182 Pensiangan

Pemuda PAS
Perlis
  Padang Besar
Kedah
  Langkawi
  Jerlun
  Kubang Pasu
  Padang Terap
  Sungai Petani
  Baling
  Padang Serai
  Kulim
Kelantan
  Machang
  Kuala Krai
  Jeli
Terengganu
  Besut
  K. Terengganu
  Marang
  Dungun
  Kemaman
Pulau Pinang
  Bukit Bendera
Perak
  Parit Buntar
  Bagan Serai
  Bukit Ganntang
  Sungai Siput
  Tambun
  Ipoh Timur
  Batu Gajah
  Kuala Kangsar
  Parit
  Kampar
  Gopeng
  Tapah
  Lumut
  Teluk Intan
  Tanjung Malim
  Bagan Datoh
Pahang
  Lipis
  Raub
  Jerantut
  Kuantan
  Paya Besar
  Pekan
  Maran
  Kuala Krau
  Termerloh
  Rompin
Selangor
  Sabak Bernam
  Hulu Selangor
  Gombak
  Ampang
  Hulu Langat
  Puchong
  PJ Selatan
  PJ Utara
  Shah Alam
WP Kuala Lumpur
  Batu
  Wangsa Maju
  Segambut
  Lembah Pantai
WP PutraJaya
  Bagan Datoh
PIMPINAN
Pimpinan PAS
Tuan Guru Nik Aziz
Tuan Guru Hadi Awang
Tn Hj Mohamad Sabu
YB Husam Musa
YB Mahfuz Omar
Tuan Guru Harun Taib
Ust Nasrudin Tantawi
YB Siti Zailah
Ust. Idris Ahmad
Dr. Mohd Hatta
Hanipa Maidin
YB Syed Azman
Tn Hj Hanipa Maidin
YB Khalid samad
Ust. Mohd Amar Abdullah
YB Zulkefly Ahmad
YB hasan Ali
Dr. Siti Mariah
Dr. Hj. Mahfodz Mohamed
Ustzh Nuridah
YB Siti Mariah
Ust. Abu Bakar Hussian Baru!

Pimpinan Pemuda PAS
Ust Nasrudin Hasan
Ust Nik Abduh
Khairul Faizi
Ust Riduan Mohamad Nor
Ust Mohd Yusni Mat Piah
YB Ust Mohd Nor Hamzah
Ust Fadhli Shaari
Ust Syed Abdul Kadir
YB Ust. Mohd Nasir Zakaria
Suhaizan Kaiat
YB Firdaus Jaafar
Dr. Suhazeli Abdullah
Herman Samsudeen

Pimpinan PKR
Anwar Ibrahim
Wan Azizah
Azmin Ali
Nurul Izzah
Tian Chua
Mansor Othman
Elizabeth Wong
Badrul Amin
Hee Lot Sian
Khalid Jaafar
Haniza Talha
Fariz Musa

Pimpinan DAP
Lim Kit Siang
Karpal Singh
Tan Seng Giaw
Lim Guang Eng
M. Kula Segaran
Fong Kui Lun
Teresa Kok Suh Sim
Lip Li Peng
Chong Eng
Liew Chi Tong
Tony Pua
Boo Cheng Hau
Wong Hon Wai
V.Sivakumar
SIASAH & SEMASA
Ajijoi
Al Brangi
Al Banjari
A L- H U S S E Y N
Al-Kundangi
A.M.K.NS.
Amin Iskandar
Anak Sungai Derhaka
Asam Lambunau
Attakiri
Bancuh Baru!
Beras Terpilih
Beras Melaka
Biaq Pi La
Bicara Khairul Faizi
Bloglist TKO
Bota Online Baru!
Budak Balun
Bumi Perak
Cenangau
Cikgu Nuri?s Online
Cina Islam
Edyesdotcom
GreenBoc
Go Malaysia
Hamirdin
Harapan malaysia
Halim Islam Online
Ibnu Hasyim
Ibrahim Baba
Ikut Suka Aku
Islam Return
Jiwo Klate
Kamarudin Sidek
Kalam Perantau
Kerabu Bersuara
Kide Picture
Kopitiam Bang Nan
Lagenda Buta
Lanh14
Lot 250
Love Perak
Mai Bincang-bincang
Malaysia Waves
Mengejar Cahaya
Merah Hitam
Merah Tinta
Milo Suam
Minda Lutfi
Minda Rakyat
MutaLigat
Nik Hasan Zzmi
Orang Klawang
Oh! Rakyat
Peghelih La...
Penarik beca
Penawar Rindu
Penoreh Getah
Penoreh Getah II Baru!
Perisik Rakyat
Pink Turtle
Rencana Rakyat
Roslan SMS Corner
SharpShooter
Sisi Bukit Baru!
Shahbudin
Sofi Wahab
Sokong PR
Suhaimi Saad
Suhaimi Taib
Suhaizan Kayat
Tarmizi Mohd Jam
Tawan Pekan
Tempayan Retak
Tempe Goreng
Tebas
Tok Pijat
Tun Telanai
Tukar Tiub
Tukul Besi
Ummni Anni
Ust. Nik Nasri
Ust. Saiful Bahri
Wan Nordin Yaacob
Warkah Daily
Warta Maya
Wartawan Laman Reformasi
Zul Mamak
Harism Ibrahim
Barking Magpie
Zorro Unmasked
BICARA AGAMA
Al-Ahkam
Al-Fikrah
E-Fatwa Malaysia
Fatwa Online
Ust. Azhar Idrus
Ust. Amin
Ust. Hasrizal
Ust. Zaharuddin
Dr. Mohd Asri
Dr. Abdul Basit
Darul Mujahidin
Harun Yahya
Ilmu & Ulama
Islam Online
Jarum Emas
Kajian Quran
Surau 2Faber
Tarbawi Baru!
TKO Offline
We Choose Islam Baru!
WEBLOG UMUM
Abu Nuha Corner
Aizek.Net Baru !
Al Belurani
Amirulreza
Bayu Gunung
Cili Merah
CikguCyber Baru !
Dairy Muslim
Desa Kerayong
Farid Rashidi
Fikir2 Renung2
Gaya Peneroka
Hati Sufi
Jiwa Kita Merdeka
Kembara Salik
Kereta Mayat
Minta 5 Minit
Nota Tercicir Baru !
Open Minda Baru !
PapaSiber
Perkhimatan Pelajaran Baru!
Rosli Salem
Satu Umat
Syakur Ibrahim
Unpublished Notes
PERTUBUHAN & NGO
Amal Malaysia
Aliran
BERSIH
Fomca
Halal Jakim
MAMPAT
Muslim Consumer
Nadwah Pahang
Persatuan Ulama Malaysia
Skuad Waja Terengganu
Suaram
UMUM/LAIN-LAIN
Ahnaf Khat
Guru Tajweed Syatibi Baru!
Grafik Photoshop
Health Tips
Quran Online
Quran Flash
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER @ IBT
(IKATAN BLOGGER TERENGGANU - IBT)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : tranung2006@yahoo.com atau Webmaster : tranungkite@hotmail.com

764 Lorong 5 Kiri, Jalan Nibong Stesyen,
23000 Dungun, Terengganu Darul Iman
Tel/Faks : 09-844 8001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.