Akaun Anda Hantar Artikel Forums Prosedur Iklan Hubung Kami Top Hits Keluar RSS TKO Versi 12 Facebook TKO Twitter TKO TranungKite Online Melihat Waktu Solat
     Create an account      
  TERKINI..   Otai Reformis tolak Dr Mahathir, Saari Sungib lepas jawatan pengerusi    Amaran Keras Al-Qassam Berikutan Serangan Israel Terhadap Masjid Aqsa    Warna kegemaran Rasulullah    HARAPAN sedang muktamad perlembagaan, rancang daftar minggu depan    India Muslim boleh dianggap Melayu, tapi bukan Bumiputera, kata pakar    Tular 74 Kontena Daging Babi Konon Lolos Sah Palsu    Tingkatkan had umur perkahwinan sahaja tidak cukup, kata PAS    Sistem pengangkutan awam era Dr M muflis Kata Blogger Pro Kerajaan    PH raih lebih banyak sokongan ‘Melayu’ - Kata Kajian Invoke Rafizi    PAS minta PKR henti politik munafik  
Infomation
Iklan Kiri















               
UNTUK MAKLUMAT LANJUT BERKENAAN IKLAN - sila emelkan ke [email protected]/* */
 
 
Menu Utama
 Asas Laman
    · Home
    · 10 Teratas
    · Advertising
    · Akaun Anda
    · Album
    · Arkib Artikel
    · Beritahu Kawan
    · FAQ
    · Forum
    · iklan
    · Kajian
    · Kotak Sembang
    · Masej Peribadi
    · Muat Turun
    · Newsxxx
    · Pencarian
    · PHPNuke Editor
    · PRK Sg. Limau
    · Statistik
    · Sudut Cetak
    · Sudut Video
    · Topik
    · Tragedi MH17
    · Waktu Solat

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Warga Kerja TKO V12

Penasihat
Ust Jamaluddin Al Hafiz

Administrator
-Penasihat-
CyberShot
cybershot
@live.com.my

-Server-
Musafir
musafir
@myfikir.com


-WebDesign-
Tok Penghulu
tokpenghulu
@hotmail.com


WebMaster
Ketam Batu
ketambatu2010
@gmail.com


Pemengang Amanah
Mohamed Ibrahim Sini Mohamed
m.ibrahim786
@gmail.com

Bekas PA
Zulkfly Abdullah


Pemb. WebMaster
PenjualCendol 
(Ketua Editor)
Juragan
Teori
Lararatu
Aya (SOL)
BudakJalanan (DD)
PenorehGetah (TKOD)
KerisSakti
mmas_forever
wan_jtk
memo
KuntaKinte (MR)
Nabila (WK)
Munir (UO)
CikguCyber (CC)
 
Editor Sabah @ Sarawak
AnaqSabah
anaqsabah
@gmil.com


Lain-lain negeri masih kosong..
kalau berminat sila pohon!

Moderator Forum
Ketua Moderator
Insani
insaniyy
@yahoo.com.my


Penolong Mod
Voice
voice
@yopmail.com


Setiausaha Mod
khalilah
sushafareen
@yahoo.com


Untuk lain-lain moderator
sila lihat di Forum

Bahagian Pengiklanan
Abu Bakar bin Mat
tranung2006
@gmail.com


bekas PI

Abdullah Othman
dollahharimau
@gmail.com


Disebalik Tabir
[email protected]/* */
Alisha
Nabila
nabilaatiqah
@gmail.com
 


DJ TKO.fm
@Abdullah

Bekas WebMaster
Tok Ayah
tokayah
@hotmail.com

Abu Jihad
abujihad98
@gmail.com

Tok Penghulu
tokpenghulu
@hotmail.com

Cucu Bavoo
monelbavoo
@hotmail.com

Linux Pro
linuxpro99
@hotmail.com

 Din.Cryptos
tranung2006
@yahoo.com

Songkok Putih
songkokputih
@gmail.com

Cybersnipper
cybersnipper09
@gmail.com

PenjagaKubur
penjagakubur96
@gmail.com

  
Semenjak
13 Mac 1999
© Tranung Kite™

Rangking TKO
Rebutlah ranking ini... © 2009 Tranung Kite
Pembaca Online
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: antilebong
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 33381

People Online:
Visitors: 0
Members: 0
Total: 0
Statistik Pembaca
We received

467768428
page views since
1 September 2012

Jumlah Hits
· Hari Ini

18403

· Semalam

64758


Purata Hits
· Sejam

9,799

· Sehari

213,398

· Sebulan

6,496,784

· Setahun

77,961,405


Server Masa Server
· Masa

08:23:27

· Tarikh

20 Aug 2017

· Zon

+0800

Anonymous Online
TranungKite Online (TKO): Forum

www.tranungkite.net :: View topic - Fiqh Perbandingan Mazhab
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Fiqh Perbandingan Mazhab
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Oct 03, 2013 6:31 pm    Post subject: Fiqh Perbandingan Mazhab Reply with quote


_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Oct 03, 2013 7:09 pm    Post subject: Reply with quote

Tujuan Mempelajari Fikh Perbandingan Mazhab



Tujuan secara praktis, adalah tujuan yang boleh dirasakan, baik oleh muqarin (pelaku perbandingan) atau masyarakat secara umum.

1. Untuk menimbulkan rasa saling menghormati atau toleransi dengan berbeda pendapat ini menandakan bahawa Islam menghargai kebebasan menyatakan pendapat.

2. Dapat mendekatkan mazhab di satu pihak, sehingga perpecahan umat dapat disatukan kembali ataupun jurang perbedaan dapat diperkecil sehingga terjalin persaudaraan Islam.

3. Memberikan kesedaran kepada masyarakat bahawa perbedaan adalah sunatullah yang tidak dapat dihindari di mana pun ia berada

4. Dapat menimbulkan rasa puas dalam mengamalkan suatu hukum sebagai hasil pendapat imam mazhab.

5. Dapat menenteramkan jiwa karena membandingkan adalah jalan yang mudah untuk mengetahui cara-cara para imam dalam menentukan hukum. Adapun tujuan secara akademik, sebagai tujuan yang sarat dengan unsur-unsur ilmiah, paling tidak, ada tujuan besar, iaitu sebagai berikut:

a. Untuk mengetahui pendapat, konsep, teori, dasar, kaedah, metode, teknik atau pun pendekatan yang digunakan oleh tiap-tiap imam mazhab fiqh dalam menggali hukum Islam dan menetapkan hukumnya.

b. Untuk mengetahui betapa luasnya pembahasan ilmu fiqh dan betapa kayanya khazanah hukum Islam yang diwariskan oleh para imam mazhab, hampir tidak boleh dihindari, langsung ataupun tidak langsung, konsep perbandingan mazhab.


Sebetulnya, proses ijtihad sudah ada sejak Rasulullah SAW masih hidup. Beliau pernah mengutus sahabat Muaz bin Jabal ra ke negeri Yaman untuk menyebarkan agama Islam. Apapun hasilnya, ijtihad merupakan kegiatan yang terpuji. Dengan demikian tidak sembarang orang dapat melakukan ijtihad. Ia harus benar-benar ahli dalam ilmu agama. Yakni ahli dan memahami ilmu fiqh, ilmu tafsir, ilmu nahwu dan sebagainya. Oleh kerana itu ada beberapa prasyarat yang harus dipenuhi agar seseorang dapat melakukan proses ijtihad.

Syarat-syarat tersebut adalah:

1. Memiliki kemampuan untuk menggali hukum dan al-Quran.

2. Memiliki ilmu yang luas tentang hadis Nabi SAW

3. Menguasai persoalan-persoalan yang telah disepakati ulamak

4. Memahami Qiyas serta dapat menggunakannya dalam usaha menghasilkan sebuah hukum.

5. Menguasai bahasa Arab dan gramatikanya secara mendalam, seperti ilmu nahwu, sharaf, balaghah dan lain sebagainya.

6. Memahami serta menghayati tujuan utama perlaksanaan hukum Islam.

7. Mempunyai pemahaman serta metodologi yang dapat dibenarkan untuk menghasilkan keputusan hukum.

8. Mempunyai niat serta aqidah yang benar.
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Oct 10, 2013 9:29 am    Post subject: Reply with quote

BEBERAPA CONTOH MASALAH KHILAFIYYAH



1. Membaca doa Qunut.

2. Sembahyang sunat qabliah Maghrib.

3. Sembahyang sunat qabliah Jumaat.

4. Talqin mayat setelah dikebumikan.

5. Bacaan al-Qur’an dan tahlil dihadiahkan pahalanya kepada si mati.

6. Kenduri arwah

7. Fidyah sembahyang.

8. Berwirid secara jama’ah selepas sembahyang fardhu.

9. Batal wuduk dengan sebab sentuhan lelaki dengan
perempuanyang harus dikahwini.

10. Membaca Usalli atau melafazkan niat sebelum takbir.

11. Bilangan rakaat sunat tarawih 20 atau 8

12. Membaca surah Yasin pada malam Jumaat

13. Maulid al-Rasul s.a.w.

14. Membaca Sayyidina dalam Salawat.

15. Imam berdoa lepas solat jamaah dan makmum mengaminkannya.

16. Aqiqah dengan kambing sahaja.

17. Menyapu muka selepas memberi salam dan membaca.

18. Jari telunjuk ketika tahiyyat
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Oct 10, 2013 9:38 am    Post subject: Reply with quote



Sebahagian masalah-masalah yang diperselisihkan antara mazhab-mazhab fiqh yang empat yang berkaitan Bab Taharah:

1. Menghilangkan najis dengan air:
i. Abu Hanifah : Harus menghilangkannya dengan semua benda yang cair, selain minyak.
ii. Malik : Tidak boleh menghilangkannya kecuali dengan air sahaja.
iii. al-Syafi’i : -sama-
iv. Ahmad bin Hanbal : -sama-

2. Menggunakan air musyammas (kena panas matahari):
i. Abu Hanifah : Tidak makruh menggunakannya.
ii. Malik : -sama-
iii. Ahmad bin Hanbal : -sama-
iv.: al-Syafi’i : Makruh menggunakannya.

3. Najis yang masuk dalam air yang kurang dari dua qullah (190 liter padu):
i. Abu Hanifah : Dihukum najis, walaupun air tidak berubah.
ii. al-Syafi’i : -sama-
iii. Ahmad bin Hanbal (riwayat satu): -sama-
iv. Malik : Tidak najis, kecuali jika air berubah.
v. Ahmad bin Hanbal (riwayat dua): -sama-

4. Bersugi bagi orang yang berpuasa selepas gelincir matahari:
i. Abu Hanifah : Tidak makruh.
ii. Malik : -sama-
iii. Ahmad bin Hanbal (riwayat satu): -sama-
iv. al-Syafi’i : Makruh.
v. Ahmad bin Hanbal (riwayat dua): -sama-
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Oct 10, 2013 10:00 am    Post subject: Reply with quote



[00:34:00]..Mula Bab Doa Qunut..

[00:56:38]..Sembahyang Orang Morroko..
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Oct 10, 2013 10:21 am    Post subject: Reply with quote

Mengangkat jari telunjuk & bacaan syaidina


_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
TOK_BATIN
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: Apr 24, 2008
Posts: 2511
Location: Tok Batin Sakai Al Jakuni. Wahabi tegar selama nya.

PostPosted: Thu Oct 10, 2013 10:34 am    Post subject: Reply with quote

Salam....

Teruskan tuan abu sir.....
semoga memberi munafaat....
sekurang2 nya terbuka sikit minda dan qalbu kita....
bahawa di luar sana banyak lagi kepelbagaian....

Dan mudah2an kita dapat menilik akan diri kita sendiri...
Tak la sangat merasa kan hanya kita lah yg betul... kita lah yg benar, kita lah yg serba tahu....
dan org lain tu, asal berbeza sahaja dgn kita,...maka SESAT lah ia........
Back to top
View user's profile Send private message
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Oct 10, 2013 12:11 pm    Post subject: Reply with quote



Jikalau Tuhanmu menghendaki, tentu Dia menjadikan manusia umat yang satu, tetapi mereka sentiasa berselisih pendapat. Kecuali orang-orang yang diberi Rahmat oleh Tuhanmu. Dan untuk itulah Allah menciptakan mereka. Kalimat Tuhanmu (keputusan-Nya) telah ditetapkan: sesungguhnya Aku akan memenuhi neraka Jahannam dengan jin dan manusia (yang durhaka) semuanya. (Surah Hud 11 : 118-119 )

Perselisihan pendapat dan perbezaan pandangan adalah lumrah kejadian Allah. Namun ini tidak bermakna Allah menyuruh hambanya sentiasa berbalah, sebaliknya Allah memerintahkan hambanya untuk bersatu atas kebenaran.

Ungkapan terkenal tokoh reformis Islam, Jamaluddin al-Afghani:

“Bekerjasamalah dalam hal-hal yang disepakati dan berkompromi dalam hal-hal yang diperselisihkan.”

Diriwayatkan bahawa Khalifah Umar Abdul Aziz juga tidak pernah berharap para sahabat tidak berselisih faham sama sekali. Ini kerana baginya, perselisihan faham akan membuka pintu keluasan, dan kemudahan kepada umat yang mempunyai tabiat dan keperluan yang berbeda. (Al-Qaradawi, Fatawa Mu’asarah).
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Oct 10, 2013 12:15 pm    Post subject: Reply with quote



Kita juga wajar melihat adab yang ditunjukkan oleh Imam al-Syafie ketika beliau mengunjungi tempat pengikut mazhab Abu Hanifah (Imam Hanafi). Ketika solat subuh beliau tidak qunut. Apabila ditanya kenapa; beliau menjawab kerana menghormati Imam Abu Hanifah.

Selain fiqh keutamaan adalah adab berbeza pendapat (adab ikhtilaf). Kita dapat berlapang dada mendengar pendapat mazhab lain, walaupun kita tidak setuju. Begitu juga, kita mampu memberi pandangan berdasarkan mazhab kita tanpa mencela atau menyakitkan hati saudara kita.

Barangkali, pokok permasalahan ini adalah kerana kita tidak didedahkan dengan amalan pelbagai mazhab. Adakah sudah tiba masanya, kita lebih terbuka terhadap perbezaan mazhab?

Kita kenalah mempelajari syariat Islam dari peringkat asas. Semuanya termasuk ilmu tafsir, fiqh dan syarah hadis, usul fiqh serta sejarah pertumbuhan mazhab.

Bukan terus kepada bab hukum-hakam Islam yang berbeza lalu menimbulkan kekalutan atau membawa kepada sikap memandang ringan kepada hukum-hakam. Wallahualam.
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Oct 23, 2014 2:26 pm    Post subject: Reply with quote

KETERBUKAAN BERMAZHAB DALAM REALITIDl MALAYSIA: 'KEPERLUAN ATAU KECELAERUAN?
Quote:
Perbezaan fahaman atau perbezaan aliran mazhab dalam Islam adalah satu fenomena yang berterusan di mana tidak mungkin dan tidak mampu bagi umat Islam ketika ini untuk mewujudkan satu aliran yang boleh diikuti oleh umat Islam seluruhnya.

Perbezaan ini kadang-kadang menimbulkan ketegangan dan perselisihan tercela yang sememangnya tidak dibenarkan dalam syariah Islam yang mulia ini. Kewujudan aliran yang sedikit ekstrem dalam pendekatannya yang mendakwa diri mereka adalah paling benar sedikit sebanyak menggugat keharmonian dan kesatuan umat Islam.

Umat Islam di Malaysia yang sekian lama disuburkan dengan acuan akidah Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah dan bermazhabkan Shafi‘i dari segi amalan menjadi sedikit “terganggu” dan sebahagian umat Islam telah dipengaruhi oleh aliran reformis yang berbeza ini.

Peningkatan ilmu agama berteraskan al-Quran dan al-Sunnah serta pendedahan yang meluas mengenai perbezaan aliran mazhab dilihat sebagai kaedah terbaik untuk mewujudkan keharmonian dan ketenteraman berterusan umat Islam.

Realiti dunia sekarang yang sentiasa berkembang dan bergerak semakin
pantas juga menyebabkan Malaysia sentiasa terdedah dengan pelbagai
persoalan hukum dan isu baru yang memerlukan kepada jawapan segera.
Adakalanya ia memerlukan “sedikit keterbukaan” minda dalam menangani
isu-isu seperti ini kerana lazimnya ia merupakan persoalan yang belum pernah berlaku dan memerlukan ijtihad baru. Tiada siapa yang dapat menafikan tentang perubahan besar yang sedang berlaku sekarang ini sama ada dalam aspek kehidupan sosial, ekonomi, politik dan budaya. Perubahan-perubahan ini telah memaksa para fuqaha untuk mengabaikan sesetengah pandangan lama mereka yang tidak lagi sesuai dengan perubahan zaman yang berlaku. Ini bersesuaian dengan prinsip bahawa hukum boleh berubah mengikut faktor perubahan setempat.

Namun demikian, di Malaysia, pemikiran seumpama ini hanya diterima berlaku dalam aspek selain ibadat. Keterbukaan dalam bermazhab ini jelas dilihat dalam aspek mualamat semasa, kekeluargaan, siasah dan sebagainya, dengan tidak melanggar batas-batas syarak dan tidak terlalu liberal. Kebanyakan ulama tempatan Malaysia merumuskan bahawa konsep keterbukaan dalam permasalahan ibadat tidak dapat diterima lantaran dibimbangi boleh membawa perpecahan dan ketidakharmonian dalam masyarakat Islam kerana ini menyentuh sensitiviti keagamaan mereka.

Masyarakat Islam di Malaysia dianggap telah sebati dan selesa dengan corak amalan tradisi, dan ini harus diterima sebagai satu realiti dan faktor yang boleh menyatukan umat Islam di sini. Keselesaan ini dianggap oleh majoriti mereka sebagai tidak harus diganggu gugat oleh pandangan baru yang seringkali mencetuskan polemik, kegusaran dan pertikaian dalam kalangan masyarakat.

Artikel Lengkap (pdf)
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Oct 23, 2014 2:33 pm    Post subject: Reply with quote


Jangan terpengaruh mazhab rumit
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"


Last edited by abu_sirr on Mon Jun 13, 2016 5:44 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
sifu_tanpanama
Sarjan
Sarjan


Joined: Sep 09, 2008
Posts: 1238
Location: Kampung Embah Baitul Makmur

PostPosted: Thu Oct 23, 2014 5:36 pm    Post subject: Reply with quote

Aku suka buku solat kat bawah ni,ada perbandingan solat antara ke empat-empat mazhab.

formula solat
Back to top
View user's profile Send private message
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Tue Dec 16, 2014 10:05 pm    Post subject: Reply with quote


_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Fri Dec 19, 2014 12:46 am    Post subject: Reply with quote



Dalam memahami nas-nas al-Quran dan hadis yang berkaitan dengan hukum Islam, ada ayat yang dihukumkan sebagai qat'ie dan ada ayat yang dihukumkan sebagai zanni.

Dalil-dalil qat'ie adalah dalil yang tiada khilaf di kalangan ulamak dan tidak boleh dipertikaikan seperti kewajiban solat dan perlaksanaan zakat.

Tetapi dalil-dalil zanni mempunyai khilaf dan perbezaan ijtihad dalam kalangan ulamak seperti cara-cara solat sebagaimana berbezanya cara solat dalam kalangan mazhab fekah.
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Fri Mar 27, 2015 10:17 pm    Post subject: Reply with quote


_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah All times are GMT + 8 Hours
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©

BERITA & INFORMASI
Alternatif...
Buletin Online
CPI Asia
Detik Daily
Free Malaysia Today
Gegar Kelantan
Harakah Daily
Kedah Lanie
KLToday
KLpos
Laman [email protected]
Mahasiswa Kini
Malaysia Digest
Malaysia Insider
Malaysia Kini
Malaysia Kini (BM)
Malaysia Today
Merdeka Review (BM)
Minda Rakyat
NewsKini
Pahang Kini
Peghelih La
Roket Kini
Sabahdaily
Sarawak Report
Selatan Online
Siasah
TranungKite Online
TVS News
Utara Online
Warta Utara Baru!
Malaysia Transform Baru!

Info Negeri PR...
Buletin Kelantan
Buletin Mutiara
Selangor Kini
Warta Kedah

Perdana...
Bernama
Berita RTM
Berita Harian
Harian Metro
Kosmo
News Staits Time
Sinar Harian
The Star
The Star (BM)
The Sun
Utusan Melaysia
AUDIO & VIDEO
Isu Semasa...
MalaysiaKini TV
MP PAS
Kelantan TV
Koleksi Video PR
Malaysia Tube
Radio Web Selangor
Terengganu Kini
TVceramah
WebTV PAS
Youtube Buletin Online
Youtube PAS
Youtube TerengganuKini

Lain-lain...
Grapes Nasyid
Koleksi Ust Azhar
Kuliah.net
My Ceramah
My Maktabaty
One Kuliah Baru!
Koleksi Radio Online Kandangan TV Online
LUAR NEGARA
Al Jazeera (English)
Al Manhaj
Al-Sofwah.or.id
Kavkazcenter.com
Palestine Kini
Republika Online
LAMAN PORTAL
Al-Ahkam
Halaqah.Net
Hanan.Com
I Luv Islam
Lowyat Net
Portal Pendidikan
My Pendidik
TKO Daily
Ukhwah.com
INSTITUSI PENDIDIKAN
KIDU
KUDQI
KUIZM
KUIN
Maahad Darul Quran
Markaz Darul Bayan
SMI Darul Bayan
SRI Darul Bayan
SRAB Zainal Abidin
SRI Darul Iman
SRI Al-Irsyad, Balok
SRI Al-Irsyad, Kuantan
SRI At-Taqwa, Perlis
SRI Al-Hafidz, Sabah
Maahad Al-Ansoriyy
Madrasah Insaaniyyah
Pondok Pinang Merah
PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat
Parti Islam Se-Malaysia
Parti KeAdilan Rakyat
Parti Tindakan Demokrasi
PAS
Dewan Ulamak Pusat
Dewan Pemuda Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Negeri
PAS Perlis
PAS Kedah
PAS Pulau Pinang
PAS Perak
PAS Selangor
PAS Negeri Sembilan
PAS Melaka
PAS Johor
PAS Kelantan
PAS Terengganu
PAS Pahang
PAS Sabah
PAS Sarawak
PAS W. Persekutuan

PAS Kawasan
P001 Padang Besar
P002 Kangar
P006 Kubang Pasu
P008 Pokok Sena
P009 Alor Star
P011 Pendang
P012 Jerai
P014 Merbok
P016 Baling
P028 Pasir Puteh
P030 Jeli
P031 Kuala Krai
P034 Setiu
P035 Kuala Nerus
P039 Dungun
P054 Gerik
P055 Lenggong
P057 Parit Buntar
P059 Bukit Gantang
P063 Tambun
P067 Kuala Kangsar
P068 Beruas
P072 Tapah
P073 Pasir Salak
P075 Bagan Datoh
P076 Teluk Intan
P077 Tanjung Malim
P082 Indera Mahkota
P085 Pekan
P086 Maran
P087 Kula Krau
P088 Temerloh
P090 Bera
P091 Rompin
P092 Sabak Bernam
P094 Hulu Selangor
P095 Tanjung Karang
P096 Kual Selangor
P108 Shah Alam
P111 Kota Raja
P125 Putrajaya
P126 jelebu
P129 Kuala Pilah
P131 Rembau
P133 tampin
P135 Alor Gajah
P137 Bukit Katil
P138 Kota Melaka
P139 Jasin
P141 Sekijang
P146 Muar
P166 Labuan
P182 Pensiangan

Pemuda PAS
Perlis
  Padang Besar
Kedah
  Langkawi
  Jerlun
  Kubang Pasu
  Padang Terap
  Sungai Petani
  Baling
  Padang Serai
  Kulim
Kelantan
  Machang
  Kuala Krai
  Jeli
Terengganu
  Besut
  K. Terengganu
  Marang
  Dungun
  Kemaman
Pulau Pinang
  Bukit Bendera
Perak
  Parit Buntar
  Bagan Serai
  Bukit Ganntang
  Sungai Siput
  Tambun
  Ipoh Timur
  Batu Gajah
  Kuala Kangsar
  Parit
  Kampar
  Gopeng
  Tapah
  Lumut
  Teluk Intan
  Tanjung Malim
  Bagan Datoh
Pahang
  Lipis
  Raub
  Jerantut
  Kuantan
  Paya Besar
  Pekan
  Maran
  Kuala Krau
  Termerloh
  Rompin
Selangor
  Sabak Bernam
  Hulu Selangor
  Gombak
  Ampang
  Hulu Langat
  Puchong
  PJ Selatan
  PJ Utara
  Shah Alam
WP Kuala Lumpur
  Batu
  Wangsa Maju
  Segambut
  Lembah Pantai
WP PutraJaya
  Bagan Datoh
PIMPINAN
Pimpinan PAS
Tuan Guru Nik Aziz
Tuan Guru Hadi Awang
Tn Hj Mohamad Sabu
YB Husam Musa
YB Mahfuz Omar
Tuan Guru Harun Taib
Ust Nasrudin Tantawi
YB Siti Zailah
Ust. Idris Ahmad
Dr. Mohd Hatta
Hanipa Maidin
YB Syed Azman
Tn Hj Hanipa Maidin
YB Khalid samad
Ust. Mohd Amar Abdullah
YB Zulkefly Ahmad
YB hasan Ali
Dr. Siti Mariah
Dr. Hj. Mahfodz Mohamed
Ustzh Nuridah
YB Siti Mariah
Ust. Abu Bakar Hussian Baru!

Pimpinan Pemuda PAS
Ust Nasrudin Hasan
Ust Nik Abduh
Khairul Faizi
Ust Riduan Mohamad Nor
Ust Mohd Yusni Mat Piah
YB Ust Mohd Nor Hamzah
Ust Fadhli Shaari
Ust Syed Abdul Kadir
YB Ust. Mohd Nasir Zakaria
Suhaizan Kaiat
YB Firdaus Jaafar
Dr. Suhazeli Abdullah
Herman Samsudeen

Pimpinan PKR
Anwar Ibrahim
Wan Azizah
Azmin Ali
Nurul Izzah
Tian Chua
Mansor Othman
Elizabeth Wong
Badrul Amin
Hee Lot Sian
Khalid Jaafar
Haniza Talha
Fariz Musa

Pimpinan DAP
Lim Kit Siang
Karpal Singh
Tan Seng Giaw
Lim Guang Eng
M. Kula Segaran
Fong Kui Lun
Teresa Kok Suh Sim
Lip Li Peng
Chong Eng
Liew Chi Tong
Tony Pua
Boo Cheng Hau
Wong Hon Wai
V.Sivakumar
SIASAH & SEMASA
Ajijoi
Al Brangi
Al Banjari
A L- H U S S E Y N
Al-Kundangi
A.M.K.NS.
Amin Iskandar
Anak Sungai Derhaka
Asam Lambunau
Attakiri
Bancuh Baru!
Beras Terpilih
Beras Melaka
Biaq Pi La
Bicara Khairul Faizi
Bloglist TKO
Bota Online Baru!
Budak Balun
Bumi Perak
Cenangau
Cikgu Nuri?s Online
Cina Islam
Edyesdotcom
GreenBoc
Go Malaysia
Hamirdin
Harapan malaysia
Halim Islam Online
Ibnu Hasyim
Ibrahim Baba
Ikut Suka Aku
Islam Return
Jiwo Klate
Kamarudin Sidek
Kalam Perantau
Kerabu Bersuara
Kide Picture
Kopitiam Bang Nan
Lagenda Buta
Lanh14
Lot 250
Love Perak
Mai Bincang-bincang
Malaysia Waves
Mengejar Cahaya
Merah Hitam
Merah Tinta
Milo Suam
Minda Lutfi
Minda Rakyat
MutaLigat
Nik Hasan Zzmi
Orang Klawang
Oh! Rakyat
Peghelih La...
Penarik beca
Penawar Rindu
Penoreh Getah
Penoreh Getah II Baru!
Perisik Rakyat
Pink Turtle
Rencana Rakyat
Roslan SMS Corner
SharpShooter
Sisi Bukit Baru!
Shahbudin
Sofi Wahab
Sokong PR
Suhaimi Saad
Suhaimi Taib
Suhaizan Kayat
Tarmizi Mohd Jam
Tawan Pekan
Tempayan Retak
Tempe Goreng
Tebas
Tok Pijat
Tun Telanai
Tukar Tiub
Tukul Besi
Ummni Anni
Ust. Nik Nasri
Ust. Saiful Bahri
Wan Nordin Yaacob
Warkah Daily
Warta Maya
Wartawan Laman Reformasi
Zul Mamak
Harism Ibrahim
Barking Magpie
Zorro Unmasked
BICARA AGAMA
Al-Ahkam
Al-Fikrah
E-Fatwa Malaysia
Fatwa Online
Ust. Azhar Idrus
Ust. Amin
Ust. Hasrizal
Ust. Zaharuddin
Dr. Mohd Asri
Dr. Abdul Basit
Darul Mujahidin
Harun Yahya
Ilmu & Ulama
Islam Online
Jarum Emas
Kajian Quran
Surau 2Faber
Tarbawi Baru!
TKO Offline
We Choose Islam Baru!
WEBLOG UMUM
Abu Nuha Corner
Aizek.Net Baru !
Al Belurani
Amirulreza
Bayu Gunung
Cili Merah
CikguCyber Baru !
Dairy Muslim
Desa Kerayong
Farid Rashidi
Fikir2 Renung2
Gaya Peneroka
Hati Sufi
Jiwa Kita Merdeka
Kembara Salik
Kereta Mayat
Minta 5 Minit
Nota Tercicir Baru !
Open Minda Baru !
PapaSiber
Perkhimatan Pelajaran Baru!
Rosli Salem
Satu Umat
Syakur Ibrahim
Unpublished Notes
UMNO & BN
Dr. Fathul Bari
PERTUBUHAN & NGO
Amal Malaysia
Aliran
BERSIH
Fomca
Halal Jakim
MAMPAT
Muslim Consumer
Nadwah Pahang
Persatuan Ulama Malaysia
Skuad Waja Terengganu
Suaram
UMUM/LAIN-LAIN
Ahnaf Khat
Guru Tajweed Syatibi Baru!
Grafik Photoshop
Health Tips
Quran Online
Quran Flash
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER @ IBT
(IKATAN BLOGGER TERENGGANU - IBT)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : [email protected] atau Webmaster : [email protected]

764 Lorong 5 Kiri, Jalan Nibong Stesyen,
23000 Dungun, Terengganu Darul Iman
Tel/Faks : 09-844 8001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.