Akaun Anda Hantar Artikel Forums Prosedur Iklan Hubung Kami Top Hits Keluar RSS TKO Versi 12 Facebook TKO Twitter TKO TranungKite Online Melihat Waktu Solat
     Create an account      
  TERKINI..   Kenapa ISIS Tempur Habis-Habisan di Kobane?    Selepas Isu Anjing Isu Makan Katak Pulak - Ini Penjelasannya    DAP perlu hormati PAS sebagai PAS hormat perbezaan dengan DAP    Anwar dan ‘reformasi’ nya kini dipandang sepi?    AS ancam kenakan sekatan kepada negara beli minyak dari IS    Dominasi JIM dalam Pas?    Penutur lucah 'ale uto' golongan kurang kasih sayang?    Abdul Khalid akan 'let go' DUN Pelabuhan Klang - Dr Khir    Kabinet Jokowi dipercayai sudah 99 peratus dibentuk    20 sertai flashmob sokong Anwar  
Iklan Kiri

Produk Untuk Suami

Rawatan Dadah Secara Islam


Natural Energy Enchancer

Super Baja Super Hasil

Biofactor 9

Rahsia Suami Gagah Istrei Sayang

Produk Puas

Produk Keluarga Bahagia

DAPATKAN IKLAN BERPATUTAN DENGAN KAMI -- KLIK DI SINI
Menu Utama
 Asas Laman
    · Home
    · 10 Teratas
    · Akaun Anda
    · Album
    · Arkib Artikel
    · Beritahu Kawan
    · FAQ
    · Forum
    · iklan
    · Kajian
    · Kotak Sembang
    · Masej Peribadi
    · Muat Turun
    · Pencarian
    · PHPNuke Editor
    · PRK Sg. Limau
    · Statistik
    · Sudut Cetak
    · Sudut Video
    · Topik
    · Tragedi MH17
    · Waktu Solat

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Rangking TKO
Rebutlah ranking ini... © 2009 Tranung Kite
Pembaca Online
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: yati7302
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 33359

People Online:
Visitors: 0
Members: 26
Total: 26

Online Now:
01 : Lanun
02 : powerlogic
03 : megat_komeng
04 : ubaih
05 : kaywhy
06 : matt007
07 : aza81
08 : keri
09 : modayu
10: engr
11: sharkawi
12: Serban7
13: versatile
14: almulk
15: ducktape
16: sangkelembai20
17: cekMat
18: merong
19: Peng_U
20: sebatang_kara
21: ParkTheMan
22: saudagar_
23: budak_itam
24: mustafa
25: dukalara
26: ssecca
Statistik Pembaca
We received

301919645
page views since
1 September 2012

Jumlah Hits
· Hari Ini

110042

· Semalam

174471


Purata Hits
· Sejam

14,279

· Sehari

275,474

· Sebulan

8,386,657

· Setahun

100,639,882


Server Masa Server
· Masa

19:17:32

· Tarikh

24 Oct 2014

· Zon

+0800

Anonymous Online
TranungKite Online (TKO): Forum

www.tranungkite.net :: View topic - Taubat Si Jemaah Tabligh...
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Taubat Si Jemaah Tabligh...
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 30, 31, 32  Next
 
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
WarkahPerantau
Lans Koperal
Lans Koperal


Joined: Dec 29, 2010
Posts: 590

PostPosted: Fri Feb 01, 2013 1:03 am    Post subject: Re: Tabligh dan Wahabi Reply with quote

Aman wrote:
WarkahPerantau wrote:
Aman wrote:
WarkahPerantau wrote:
Tuan aman,

Dibawah ini saya quote sebahagian dari blog Tn Jamaludin berhubung hal Wahabi...

..."

Perkataan ini tuan ambil dari link berikut: http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/kenali-jemaah-tabligh.html

...

Diantara beberapa alasan yang dikemukakan oleh para Ulama tersebut ialah:- ..."


Sila berhati hati dengan tulisan tuan supaya pembaca tidak keliru siapa yang menulis apa?


Tuan Aman,

Pada saya ada 2 perkara yg ingin saya utarakan.

1) Artikel ini telah di'post'kan oleh Tuan Jamaludin sendiri di dalam blognya dan ia menjadi terbuka untuk tatapan umum. Pada saya semestinya dia perlu bertanggungjawab diatas apa yg disebarkan. (Saya setuju dengan kenyataan tuan dan kalau tuan tidak puas hati dengannya tuan boleh meng"email"nya seperti tercatat di dalam blognya. Harap tuan faham apa yang ditulisnya mengenai sesatnya JT ialah mengikut pendapat Alim Ulama' seluruh negeri India, bertempat di Kirla, India. Pendapat peribadinya samada JT sesat atau tidak ialah " 1. Tuan-tuan pembaca yang budiman, di dalam perihal menceritakan Tabligh ini, kami tidak menyatakan kesesatan Tabligh berpunca dari perkara-perkara di bawah ;...
2. Kami juga tidak pernah mengatakan orang Tabligh itu sesat kerana menunjukkan amalan Zahir yang Soleh seperti apa yang dinyatakan di atas.

3. Tetapi sesungguhnya, punca sebenarnya Kesesatan Orang-orang Tabligh itu adalah terletak pada isi atau Intipati Penyampaian Dakwahnya itu. " rujuk link ini... http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/peringatan-sebelum-membaca-artikel.html )



2) Jika memang Jemaah Tabligh ini Sesat lagi Menyesatkan, pada saya ia suatu yg sangat serius dan menjadi tanggungjawab Jabatan Agama/Majlis fatwa utk mengambil tindakan yg sewajarnya.

Saya setuju yang menjadi tanggungjawab Jabatan Agama/Majlis fatwa utk mengambil tindakan yg sewajarnya.
Tetapi sedarkah tuan kalaupun mereka keluarkan Fatwa yang mengatakan JT itu sesat persoalan yang pasti tidak terjawab ialah sejak bila sebenarnya JT itu sesat?. Mungkin tuan masih ingat fatwa mengenai Jemaah Al Arqam. Adakah semua pengikutnya telah bertaubat?.

Bagaimanapun seperti pernah saya tuliskan dalam post-post yang terdahulu tread ini tidak bertujuan untk menjawab persoalan samada JT itu sesat atu tidak secara total.

Apa yang saya fokuskan ialah 12 tajuk besar mengenai kesesatan ajaran JT sebagaimana yang di tulis oleh Sdr. Jamaluddin.

Kalau boleh saya bertanya bolehkah tuan "WarkahPerantau" senaraikan satu persatu di antara 12 persoalan pokok yang dibangkitkan tersebut yang mana satukah tuan "WarkahPerantau"

Setuju...(atau sebahgian)
Tak setuju...(atau sebahgian)
Tak pasti....(atau sebahgian)

???


Apakah kelayakan yg ada utk orang awam seperti saya berhujah atau memberi pendapat sendiri... sebaliknya, saya hampir pasti Tuan Aman mempunyai ilmu yg tinggi, maka disebabkan itu Tuan Aman boleh memberi penilaian sendiri dan bersetuju kesemua 12 risalah tersebut. Dan lagi utk saya, sebagai org awam hanya boleh meminta panduan dari orang yg berilmu, sebab itu saya byk minta pencerahan dari Tuan Aman.
Back to top
View user's profile Send private message
Aman
Koperal
Koperal


Joined: Mar 22, 2006
Posts: 631

PostPosted: Fri Feb 01, 2013 8:33 am    Post subject: Re: Tabligh dan Wahabi Reply with quote

WarkahPerantau wrote:
Aman wrote:
WarkahPerantau wrote:
Aman wrote:
WarkahPerantau wrote:
Tuan aman,

Dibawah ini saya quote sebahagian dari blog Tn Jamaludin berhubung hal Wahabi...

..."

Perkataan ini tuan ambil dari link berikut: http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/kenali-jemaah-tabligh.html

...

Diantara beberapa alasan yang dikemukakan oleh para Ulama tersebut ialah:- ..."


Sila berhati hati dengan tulisan tuan supaya pembaca tidak keliru siapa yang menulis apa?


Tuan Aman,

Pada saya ada 2 perkara yg ingin saya utarakan.

1) Artikel ini telah di'post'kan oleh Tuan Jamaludin sendiri di dalam blognya dan ia menjadi terbuka untuk tatapan umum. Pada saya semestinya dia perlu bertanggungjawab diatas apa yg disebarkan. (Saya setuju dengan kenyataan tuan dan kalau tuan tidak puas hati dengannya tuan boleh meng"email"nya seperti tercatat di dalam blognya. Harap tuan faham apa yang ditulisnya mengenai sesatnya JT ialah mengikut pendapat Alim Ulama' seluruh negeri India, bertempat di Kirla, India. Pendapat peribadinya samada JT sesat atau tidak ialah " 1. Tuan-tuan pembaca yang budiman, di dalam perihal menceritakan Tabligh ini, kami tidak menyatakan kesesatan Tabligh berpunca dari perkara-perkara di bawah ;...
2. Kami juga tidak pernah mengatakan orang Tabligh itu sesat kerana menunjukkan amalan Zahir yang Soleh seperti apa yang dinyatakan di atas.

3. Tetapi sesungguhnya, punca sebenarnya Kesesatan Orang-orang Tabligh itu adalah terletak pada isi atau Intipati Penyampaian Dakwahnya itu. " rujuk link ini... http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/peringatan-sebelum-membaca-artikel.html )



2) Jika memang Jemaah Tabligh ini Sesat lagi Menyesatkan, pada saya ia suatu yg sangat serius dan menjadi tanggungjawab Jabatan Agama/Majlis fatwa utk mengambil tindakan yg sewajarnya.

Saya setuju yang menjadi tanggungjawab Jabatan Agama/Majlis fatwa utk mengambil tindakan yg sewajarnya.
Tetapi sedarkah tuan kalaupun mereka keluarkan Fatwa yang mengatakan JT itu sesat persoalan yang pasti tidak terjawab ialah sejak bila sebenarnya JT itu sesat?. Mungkin tuan masih ingat fatwa mengenai Jemaah Al Arqam. Adakah semua pengikutnya telah bertaubat?.

Bagaimanapun seperti pernah saya tuliskan dalam post-post yang terdahulu tread ini tidak bertujuan untk menjawab persoalan samada JT itu sesat atu tidak secara total.

Apa yang saya fokuskan ialah 12 tajuk besar mengenai kesesatan ajaran JT sebagaimana yang di tulis oleh Sdr. Jamaluddin.

Kalau boleh saya bertanya bolehkah tuan "WarkahPerantau" senaraikan satu persatu di antara 12 persoalan pokok yang dibangkitkan tersebut yang mana satukah tuan "WarkahPerantau"

Setuju...(atau sebahgian)
Tak setuju...(atau sebahgian)
Tak pasti....(atau sebahgian)

???


Apakah kelayakan yg ada utk orang awam seperti saya berhujah atau memberi pendapat sendiri
(Apapun kelayakan yang ada pada orang awam mereka terpaksa membuat pilihan samada untuk menyertai JT atau tidak?. Ini bagi yang belum menyertai JT. Sementara yang sudah berada di dalam JT kenalah fikirkan samada untuk kekal terus dalam JT atau tidak?. kerana msing-masing bertanggungjawab terhadap jalan dipilih)
... sebaliknya, saya hampir pasti Tuan Aman mempunyai ilmu yg tinggi (Terima kasih atas kepastian tuan. Tetapi secara peribadi saya tidak merasakan demikian. Apa yang saya pasti ialah banyak perkara yang saya tahu apa yang saya tak tahu sehingga menambah keyakinan saya terhadap sifat ALLAH yang maha mengetahui),
maka disebabkan itu Tuan Aman boleh memberi penilaian sendiri dan bersetuju kesemua 12 risalah tersebut.
(Saya tidak pernah menulis diruangan ini yang menunjukkan saya bersetuju 100% atas semua 12 perkara yang disampaikan oleh Sdr. Jamaluddin. Harap tuan faham bahawa Sdr. Jamaluddin telah terlibat begitu jauh dan begitu lama di dalam JT. Apa yang ditulisnya lebih banyak merupakan pengalaman peribadinya sendiri. Oleh itu beliau layak membuat perbandingan ilmu yang diperolehinya di dalam JT dan di luar JT. Saya cuma tertarik untuk meminjam pengalaman beliau di dalam JT tersebut. Saya bentangkan di sini supaya orang lain samada yang masih di dalam JT atau bekas JT dapat memberikan pengalaman mereka pula)
Dan lagi utk saya, sebagai org awam hanya boleh meminta panduan dari orang yg berilmu (Tuan benar dalam tindakan tuan. Tetapi jangan hadkan pertanyaan tuan hanya kepada orang tertentu sahaja.), sebab itu saya byk minta pencerahan dari Tuan Aman.


Terima kasih kerana sudi meminta pencerahan dari saya. Harap maklum saya bukanlah orang yang paling berilmu berbanding tuan. Mungkin dalam satu bidang ilmu kehidupan saya lebih dari tuan dan saya juga yakin tuan juga mempunyai kelebihan ilmu di bidang yang lain.
Back to top
View user's profile Send private message
Aman
Koperal
Koperal


Joined: Mar 22, 2006
Posts: 631

PostPosted: Fri Feb 01, 2013 12:17 pm    Post subject: Reply with quote

Tuan"WahkahPerantau" saya masih terhutang untuk memberi jawapan terhadap persoalan ini.
"kita ini melakukan sesuatu itu semua dengan Izin Allah." adalah salah dan menjadi murtad.
Saya sedang mencari perkataan yang sesuai untuk memudahkan tuan memahaminya. Tetapi dengan kesuntukan waktu saya tidak mampu menjelaskannya sekaran.
InsyaALLAH di kesempatan yang lain...
Back to top
View user's profile Send private message
WarkahPerantau
Lans Koperal
Lans Koperal


Joined: Dec 29, 2010
Posts: 590

PostPosted: Fri Feb 01, 2013 3:34 pm    Post subject: Re: Tabligh dan Wahabi Reply with quote

Aman wrote:
WarkahPerantau wrote:
Aman wrote:
WarkahPerantau wrote:
Aman wrote:
WarkahPerantau wrote:
Tuan aman,

Dibawah ini saya quote sebahagian dari blog Tn Jamaludin berhubung hal Wahabi...

..."

Perkataan ini tuan ambil dari link berikut: http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/kenali-jemaah-tabligh.html

...

Diantara beberapa alasan yang dikemukakan oleh para Ulama tersebut ialah:- ..."


Sila berhati hati dengan tulisan tuan supaya pembaca tidak keliru siapa yang menulis apa?


Tuan Aman,

Pada saya ada 2 perkara yg ingin saya utarakan.

1) Artikel ini telah di'post'kan oleh Tuan Jamaludin sendiri di dalam blognya dan ia menjadi terbuka untuk tatapan umum. Pada saya semestinya dia perlu bertanggungjawab diatas apa yg disebarkan. (Saya setuju dengan kenyataan tuan dan kalau tuan tidak puas hati dengannya tuan boleh meng"email"nya seperti tercatat di dalam blognya. Harap tuan faham apa yang ditulisnya mengenai sesatnya JT ialah mengikut pendapat Alim Ulama' seluruh negeri India, bertempat di Kirla, India. Pendapat peribadinya samada JT sesat atau tidak ialah " 1. Tuan-tuan pembaca yang budiman, di dalam perihal menceritakan Tabligh ini, kami tidak menyatakan kesesatan Tabligh berpunca dari perkara-perkara di bawah ;...
2. Kami juga tidak pernah mengatakan orang Tabligh itu sesat kerana menunjukkan amalan Zahir yang Soleh seperti apa yang dinyatakan di atas.

3. Tetapi sesungguhnya, punca sebenarnya Kesesatan Orang-orang Tabligh itu adalah terletak pada isi atau Intipati Penyampaian Dakwahnya itu. " rujuk link ini... http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/peringatan-sebelum-membaca-artikel.html )



2) Jika memang Jemaah Tabligh ini Sesat lagi Menyesatkan, pada saya ia suatu yg sangat serius dan menjadi tanggungjawab Jabatan Agama/Majlis fatwa utk mengambil tindakan yg sewajarnya.

Saya setuju yang menjadi tanggungjawab Jabatan Agama/Majlis fatwa utk mengambil tindakan yg sewajarnya.
Tetapi sedarkah tuan kalaupun mereka keluarkan Fatwa yang mengatakan JT itu sesat persoalan yang pasti tidak terjawab ialah sejak bila sebenarnya JT itu sesat?. Mungkin tuan masih ingat fatwa mengenai Jemaah Al Arqam. Adakah semua pengikutnya telah bertaubat?.

Bagaimanapun seperti pernah saya tuliskan dalam post-post yang terdahulu tread ini tidak bertujuan untk menjawab persoalan samada JT itu sesat atu tidak secara total.

Apa yang saya fokuskan ialah 12 tajuk besar mengenai kesesatan ajaran JT sebagaimana yang di tulis oleh Sdr. Jamaluddin.

Kalau boleh saya bertanya bolehkah tuan "WarkahPerantau" senaraikan satu persatu di antara 12 persoalan pokok yang dibangkitkan tersebut yang mana satukah tuan "WarkahPerantau"

Setuju...(atau sebahgian)
Tak setuju...(atau sebahgian)
Tak pasti....(atau sebahgian)

???


Apakah kelayakan yg ada utk orang awam seperti saya berhujah atau memberi pendapat sendiri
(Apapun kelayakan yang ada pada orang awam mereka terpaksa membuat pilihan samada untuk menyertai JT atau tidak?. Ini bagi yang belum menyertai JT. Sementara yang sudah berada di dalam JT kenalah fikirkan samada untuk kekal terus dalam JT atau tidak?. kerana msing-masing bertanggungjawab terhadap jalan dipilih)saya tidak pasti bagi orang lain tapi untuk saya, saya lebih senang merujuk kepada ahli agama/para ustaz/ulama bagi membuat sesuatu tindakan bagi memastikan ianya mengikut landasan agama/menurut kehendak allah dan Rasul. bagi para JT, kiranya mereka membuat kerja2 tabligh dengan yakin dan ikhlas setelah mendapat panduan dari para ulama mereka yg berada dlm JT dan hati mereka tenteram dengannya, maka teruskanlah dengan menurut panduan mereka dan dgn ikhlas kerana Allah. Dan berhati2lah dari hanya menurut hawa nafsu dan membelakangkan panduan mereka, dikhuatiri kamu akan menjadi fitnah; oleh itu seringlah istighfar dan lakukan dgn penuh tawadhu' kepada Allah. Begitu juga dengan yg lain2 (bukan JT); dan pada masa sama janganlah kiranya menyalahi/mengutuk antara satu sama lain apatah lagi merasa diri lebih baik dari yg lain.)
... sebaliknya, saya hampir pasti Tuan Aman mempunyai ilmu yg tinggi (Terima kasih atas kepastian tuan. Tetapi secara peribadi saya tidak merasakan demikian. Apa yang saya pasti ialah banyak perkara yang saya tahu apa yang saya tak tahu sehingga menambah keyakinan saya terhadap sifat ALLAH yang maha mengetahui),
maka disebabkan itu Tuan Aman boleh memberi penilaian sendiri dan bersetuju kesemua 12 risalah tersebut.
(Saya tidak pernah menulis diruangan ini yang menunjukkan saya bersetuju 100% atas semua 12 perkara yang disampaikan oleh Sdr. Jamaluddin. Harap tuan faham bahawa Sdr. Jamaluddin telah terlibat begitu jauh dan begitu lama di dalam JT. Apa yang ditulisnya lebih banyak merupakan pengalaman peribadinya sendiri. Oleh itu beliau layak membuat perbandingan ilmu yang diperolehinya di dalam JT dan di luar JT. Saya cuma tertarik untuk meminjam pengalaman beliau di dalam JT tersebut. Saya bentangkan di sini supaya orang lain samada yang masih di dalam JT atau bekas JT dapat memberikan pengalaman mereka pula)(maaf kiranya saya tersilap faham kerana Tuan Aman menyatakan bahawa kesemuanya tidak dapat disanggah lagi. itulah yg membawa kepada pemahaman saya yg Tuan aman bersetuju kesemuanya/100%. Sgt dihargai kiranya Tuan Aman berkongsi bahagian mana yg Tuan Aman tidak bersetuju berdasarkan penilaian Tuan Aman dgn tertib keilmuan.)
Dan lagi utk saya, sebagai org awam hanya boleh meminta panduan dari orang yg berilmu (Tuan benar dalam tindakan tuan. Tetapi jangan hadkan pertanyaan tuan hanya kepada orang tertentu sahaja.), sebab itu saya byk minta pencerahan dari Tuan Aman.


Terima kasih kerana sudi meminta pencerahan dari saya. Harap maklum saya bukanlah orang yang paling berilmu berbanding tuan. Mungkin dalam satu bidang ilmu kehidupan saya lebih dari tuan dan saya juga yakin tuan juga mempunyai kelebihan ilmu di bidang yang lain.
(saya tak pasti utk yg ini, tapi saya hampir pasti tidak utk dalam bidang agama. Saya rasa Tuan Aman jauh lbh baik. Sebagaimana yg Tuan Aman nyatakan diawalnya, mudah sahaja utk membezakan yg mana batil/hak didalam ceramah mana2 ustaz; mungkin mudah bagi kalangan ahli ilmu dan bukan utk semua org awam saya. apapun semoga Allah merahmati Tuan Aman diatas kerendahan hati Tuan dan kerana sudi memberi pencerahan. semoga bermanfaat utk yg lain juga terutama org2 awam..
Back to top
View user's profile Send private message
Aman
Koperal
Koperal


Joined: Mar 22, 2006
Posts: 631

PostPosted: Fri Feb 01, 2013 9:13 pm    Post subject: Reply with quote

Terima kasih kembali tuan "Warkah Perantau".
Back to top
View user's profile Send private message
Aman
Koperal
Koperal


Joined: Mar 22, 2006
Posts: 631

PostPosted: Thu Feb 07, 2013 9:56 am    Post subject: Reply with quote

Masih "outstastion". Kom. Thd. Mel. h/p susah nak tulis panjang-panjang.
_________________
Tuhanku Allah. Ikutanku Rasulullah. Panduanku al-Quran. Qiblatku Kaabah.
Back to top
View user's profile Send private message
WarkahPerantau
Lans Koperal
Lans Koperal


Joined: Dec 29, 2010
Posts: 590

PostPosted: Sun Feb 17, 2013 12:32 pm    Post subject: Reply with quote

Aman wrote:
Masih "outstastion". Kom. Thd. Mel. h/p susah nak tulis panjang-panjang.


semoga Tn Aman diberi kelapangan...masih menanti pencerahan..
Back to top
View user's profile Send private message
yutuba
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: Apr 13, 2008
Posts: 3170
Location: dulu wahubby. sekarang peluralisma

PostPosted: Sun Feb 17, 2013 1:41 pm    Post subject: Reply with quote

aku suka dengan jemaah tabligh, tapi baru ni aku jumpa satu blog ahli jemaah tabligh.

gelong semacam. isim pun ada.

semua dia tibai. ustaz azhar, pas, macam celaka plak aku tengok dia.
_________________
non confirmist
Back to top
View user's profile Send private message
Aman
Koperal
Koperal


Joined: Mar 22, 2006
Posts: 631

PostPosted: Thu Feb 28, 2013 6:16 pm    Post subject: Reply with quote

yutuba wrote:
aku suka dengan jemaah tabligh, tapi baru ni aku jumpa satu blog ahli jemaah tabligh.

gelong semacam. isim pun ada.

semua dia tibai. ustaz azhar, pas, macam celaka plak aku tengok dia.

Ye ke? awat tak bagi link kat sini...
_________________
Tuhanku Allah. Ikutanku Rasulullah. Panduanku al-Quran. Qiblatku Kaabah.
Back to top
View user's profile Send private message
PopularOpinion
Koperal
Koperal


Joined: Jan 13, 2008
Posts: 840

PostPosted: Fri Mar 01, 2013 3:43 am    Post subject: Reply with quote

Selalunya dengan orang yang rupanya atau pakaiannya macam tak kenal mesjid, karkun-karkun akan kata kepada mereka penerbitan PAS sekian-sekian mengandungi pembohongan, mengundi haram dan sebagainya. Kalau dengan yang berpenampilan seperti orang yang suka pergi kuliah agama, JT berkata JT juga menyokong PAS. Watak dua wajah JT perlu diperbetulkan supaya JT menjadi ikhlas dengan Islam. Umat Islam perlu konsisten dengan pendirian mereka.

JT juga suka menimbulkan keraguan kepada amalan-amalan fiqh di kalangan orang Melayu walaupun amalan itu sudah betul dari pandangan mazhab Syafie. Apa salahnya mengukuhkan amalan fiqh mazhab Syafie di kalangan orang Melayu? Apakah imam Syafie tak betul?
Back to top
View user's profile Send private message
Aman
Koperal
Koperal


Joined: Mar 22, 2006
Posts: 631

PostPosted: Fri Mar 01, 2013 6:02 pm    Post subject: Reply with quote

Terima kasih Tuan "PopularOpinion" atas perkongsian.
Saya tidak mengetahui JT dari dalam jadi apa yang tuan tuliskan saya terima dengan baik sangka.

Pengajaran kepada mereka yang berkenaan.
_________________
Tuhanku Allah. Ikutanku Rasulullah. Panduanku al-Quran. Qiblatku Kaabah.
Back to top
View user's profile Send private message
WarkahPerantau
Lans Koperal
Lans Koperal


Joined: Dec 29, 2010
Posts: 590

PostPosted: Sat Mar 02, 2013 1:14 am    Post subject: Reply with quote

Alhamdulillah, Tuan Aman dah kembali... masih menunggu pencerahan kpd persoalan yg berlegar dikepala...
Back to top
View user's profile Send private message
Aman
Koperal
Koperal


Joined: Mar 22, 2006
Posts: 631

PostPosted: Sun Mar 03, 2013 11:39 pm    Post subject: Reply with quote

Maaf sebenarnya saya telah cuba menghubungi Sdr. Jamaluddin melalui semua e-mail yang ada di laman webnya. Tujuannya bukan apa. Sebelum kita memberi komen terhadap apa yang ditulis orang lain ada baiknya kita mendapatkan maklumat dari tuan punya diri sendiri. Malangnya sehingga hari ini masih belum berhasil.

Tengah fikir samada nak teruskan atau masih nak tunggu jawapannya.

Sabar, sabar, sabar....
_________________
Tuhanku Allah. Ikutanku Rasulullah. Panduanku al-Quran. Qiblatku Kaabah.
Back to top
View user's profile Send private message
Tetamu
Veteran-TKO
Veteran-TKO


Joined: Apr 02, 2005
Posts: 1785
Location: Malaysia

PostPosted: Mon Mar 04, 2013 7:57 am    Post subject: Reply with quote

PopularOpinion wrote:
Selalunya dengan orang yang rupanya atau pakaiannya macam tak kenal mesjid, karkun-karkun akan kata kepada mereka penerbitan PAS sekian-sekian mengandungi pembohongan, mengundi haram dan sebagainya. Kalau dengan yang berpenampilan seperti orang yang suka pergi kuliah agama, JT berkata JT juga menyokong PAS. Watak dua wajah JT perlu diperbetulkan supaya JT menjadi ikhlas dengan Islam. Umat Islam perlu konsisten dengan pendirian mereka.

JT juga suka menimbulkan keraguan kepada amalan-amalan fiqh di kalangan orang Melayu walaupun amalan itu sudah betul dari pandangan mazhab Syafie. Apa salahnya mengukuhkan amalan fiqh mazhab Syafie di kalangan orang Melayu? Apakah imam Syafie tak betul?


Saya cuma harapkan JT ni undi pr dlm pru13 ni. Nanti senang depa nk ajak org ke masjid
Back to top
View user's profile Send private message
hijau
Koperal
Koperal


Joined: Mar 21, 2007
Posts: 875
Location: dalam nikmat Allah

PostPosted: Mon Mar 04, 2013 9:00 am    Post subject: Reply with quote

salam...

terbaca 1 artikel mengenai sirah, sblum Nabi s.a.w dpt kuasa memerintah, usaha dakwah hya dpt tarik 400 lebih je.

tapi slps dpt kuasa memerintah / k'jaan islam madinah, dpt tarik 400ribu masuk islam...

jgn pandang remeh walau sekecil2 sunnah...

subkhanakAllahummawabikhamdika
asyhaduallailahaillaanta
astaghfirukawaatubuilaik
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah All times are GMT + 8 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 30, 31, 32  Next
Page 31 of 32

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©

BERITA & INFORMASI
Alternatif...
Buletin Online
CPI Asia
Detik Daily
Free Malaysia Today
Gegar Kelantan
Harakah Daily
Kedah Lanie
KLToday
KLpos
Laman M@rhean
Mahasiswa Kini
Malaysia Digest
Malaysia Insider
Malaysia Kini
Malaysia Kini (BM)
Malaysia Today
Merdeka Review (BM)
Minda Rakyat
NewsKini
Pahang Kini
Peghelih La
Roket Kini
Sabahdaily
Sarawak Report
Selatan Online
Siasah
TranungKite Online
TVS News
Utara Online
Warta Utara Baru!
Malaysia Transform Baru!

Info Negeri PR...
Buletin Kelantan
Buletin Mutiara
Selangor Kini
Warta Kedah

Perdana...
Bernama
Berita RTM
Berita Harian
Harian Metro
Kosmo
News Staits Time
Sinar Harian
The Star
The Star (BM)
The Sun
Utusan Melaysia
AUDIO & VIDEO
Isu Semasa...
MalaysiaKini TV
MP PAS
Kelantan TV
Koleksi Video PR
Malaysia Tube
Radio Web Selangor
Terengganu Kini
TVceramah
WebTV PAS
Youtube Buletin Online
Youtube PAS
Youtube TerengganuKini

Lain-lain...
Grapes Nasyid
Koleksi Ust Azhar
Kuliah.net
My Ceramah
My Maktabaty
One Kuliah Baru!
Koleksi Radio Online Kandangan TV Online
LUAR NEGARA
Al Jazeera (English)
Al Manhaj
Al-Sofwah.or.id
Kavkazcenter.com
Palestine Kini
Republika Online
LAMAN PORTAL
Al-Ahkam
Halaqah.Net
Hanan.Com
I Luv Islam
Lowyat Net
Portal Pendidikan
My Pendidik
TKO Daily
Ukhwah.com
INSTITUSI PENDIDIKAN
KIDU
KUDQI
KUIZM
KUIN
Maahad Darul Quran
Markaz Darul Bayan
SMI Darul Bayan
SRI Darul Bayan
SRAB Zainal Abidin
SRI Darul Iman
SRI Al-Irsyad, Balok
SRI Al-Irsyad, Kuantan
SRI At-Taqwa, Perlis
SRI Al-Hafidz, Sabah
Maahad Al-Ansoriyy
Madrasah Insaaniyyah
Pondok Pinang Merah
PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat
Parti Islam Se-Malaysia
Parti KeAdilan Rakyat
Parti Tindakan Demokrasi
PAS
Dewan Ulamak Pusat
Dewan Pemuda Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Negeri
PAS Perlis
PAS Kedah
PAS Pulau Pinang
PAS Perak
PAS Selangor
PAS Negeri Sembilan
PAS Melaka
PAS Johor
PAS Kelantan
PAS Terengganu
PAS Pahang
PAS Sabah
PAS Sarawak
PAS W. Persekutuan

PAS Kawasan
P001 Padang Besar
P002 Kangar
P006 Kubang Pasu
P008 Pokok Sena
P009 Alor Star
P011 Pendang
P012 Jerai
P014 Merbok
P016 Baling
P028 Pasir Puteh
P030 Jeli
P031 Kuala Krai
P034 Setiu
P035 Kuala Nerus
P039 Dungun
P054 Gerik
P055 Lenggong
P057 Parit Buntar
P059 Bukit Gantang
P063 Tambun
P067 Kuala Kangsar
P068 Beruas
P072 Tapah
P073 Pasir Salak
P075 Bagan Datoh
P076 Teluk Intan
P077 Tanjung Malim
P082 Indera Mahkota
P085 Pekan
P086 Maran
P087 Kula Krau
P088 Temerloh
P090 Bera
P091 Rompin
P092 Sabak Bernam
P094 Hulu Selangor
P095 Tanjung Karang
P096 Kual Selangor
P108 Shah Alam
P111 Kota Raja
P125 Putrajaya
P126 jelebu
P129 Kuala Pilah
P131 Rembau
P133 tampin
P135 Alor Gajah
P137 Bukit Katil
P138 Kota Melaka
P139 Jasin
P141 Sekijang
P146 Muar
P166 Labuan
P182 Pensiangan

Pemuda PAS
Perlis
  Padang Besar
Kedah
  Langkawi
  Jerlun
  Kubang Pasu
  Padang Terap
  Sungai Petani
  Baling
  Padang Serai
  Kulim
Kelantan
  Machang
  Kuala Krai
  Jeli
Terengganu
  Besut
  K. Terengganu
  Marang
  Dungun
  Kemaman
Pulau Pinang
  Bukit Bendera
Perak
  Parit Buntar
  Bagan Serai
  Bukit Ganntang
  Sungai Siput
  Tambun
  Ipoh Timur
  Batu Gajah
  Kuala Kangsar
  Parit
  Kampar
  Gopeng
  Tapah
  Lumut
  Teluk Intan
  Tanjung Malim
  Bagan Datoh
Pahang
  Lipis
  Raub
  Jerantut
  Kuantan
  Paya Besar
  Pekan
  Maran
  Kuala Krau
  Termerloh
  Rompin
Selangor
  Sabak Bernam
  Hulu Selangor
  Gombak
  Ampang
  Hulu Langat
  Puchong
  PJ Selatan
  PJ Utara
  Shah Alam
WP Kuala Lumpur
  Batu
  Wangsa Maju
  Segambut
  Lembah Pantai
WP PutraJaya
  Bagan Datoh
PIMPINAN
Pimpinan PAS
Tuan Guru Nik Aziz
Tuan Guru Hadi Awang
Tn Hj Mohamad Sabu
YB Husam Musa
YB Mahfuz Omar
Tuan Guru Harun Taib
Ust Nasrudin Tantawi
YB Siti Zailah
Ust. Idris Ahmad
Dr. Mohd Hatta
Hanipa Maidin
YB Syed Azman
Tn Hj Hanipa Maidin
YB Khalid samad
Ust. Mohd Amar Abdullah
YB Zulkefly Ahmad
YB hasan Ali
Dr. Siti Mariah
Dr. Hj. Mahfodz Mohamed
Ustzh Nuridah
YB Siti Mariah
Ust. Abu Bakar Hussian Baru!

Pimpinan Pemuda PAS
Ust Nasrudin Hasan
Ust Nik Abduh
Khairul Faizi
Ust Riduan Mohamad Nor
Ust Mohd Yusni Mat Piah
YB Ust Mohd Nor Hamzah
Ust Fadhli Shaari
Ust Syed Abdul Kadir
YB Ust. Mohd Nasir Zakaria
Suhaizan Kaiat
YB Firdaus Jaafar
Dr. Suhazeli Abdullah
Herman Samsudeen

Pimpinan PKR
Anwar Ibrahim
Wan Azizah
Azmin Ali
Nurul Izzah
Tian Chua
Mansor Othman
Elizabeth Wong
Badrul Amin
Hee Lot Sian
Khalid Jaafar
Haniza Talha
Fariz Musa

Pimpinan DAP
Lim Kit Siang
Karpal Singh
Tan Seng Giaw
Lim Guang Eng
M. Kula Segaran
Fong Kui Lun
Teresa Kok Suh Sim
Lip Li Peng
Chong Eng
Liew Chi Tong
Tony Pua
Boo Cheng Hau
Wong Hon Wai
V.Sivakumar
SIASAH & SEMASA
Ajijoi
Al Brangi
Al Banjari
A L- H U S S E Y N
Al-Kundangi
A.M.K.NS.
Amin Iskandar
Anak Sungai Derhaka
Asam Lambunau
Attakiri
Bancuh Baru!
Beras Terpilih
Beras Melaka
Biaq Pi La
Bicara Khairul Faizi
Bloglist TKO
Bota Online Baru!
Budak Balun
Bumi Perak
Cenangau
Cikgu Nuri?s Online
Cina Islam
Edyesdotcom
GreenBoc
Go Malaysia
Hamirdin
Harapan malaysia
Halim Islam Online
Ibnu Hasyim
Ibrahim Baba
Ikut Suka Aku
Islam Return
Jiwo Klate
Kamarudin Sidek
Kalam Perantau
Kerabu Bersuara
Kide Picture
Kopitiam Bang Nan
Lagenda Buta
Lanh14
Lot 250
Love Perak
Mai Bincang-bincang
Malaysia Waves
Mengejar Cahaya
Merah Hitam
Merah Tinta
Milo Suam
Minda Lutfi
Minda Rakyat
MutaLigat
Nik Hasan Zzmi
Orang Klawang
Oh! Rakyat
Peghelih La...
Penarik beca
Penawar Rindu
Penoreh Getah
Penoreh Getah II Baru!
Perisik Rakyat
Pink Turtle
Rencana Rakyat
Roslan SMS Corner
SharpShooter
Sisi Bukit Baru!
Shahbudin
Sofi Wahab
Sokong PR
Suhaimi Saad
Suhaimi Taib
Suhaizan Kayat
Tarmizi Mohd Jam
Tawan Pekan
Tempayan Retak
Tempe Goreng
Tebas
Tok Pijat
Tun Telanai
Tukar Tiub
Tukul Besi
Ummni Anni
Ust. Nik Nasri
Ust. Saiful Bahri
Wan Nordin Yaacob
Warkah Daily
Warta Maya
Wartawan Laman Reformasi
Zul Mamak
Harism Ibrahim
Barking Magpie
Zorro Unmasked
BICARA AGAMA
Al-Ahkam
Al-Fikrah
E-Fatwa Malaysia
Fatwa Online
Ust. Azhar Idrus
Ust. Amin
Ust. Hasrizal
Ust. Zaharuddin
Dr. Mohd Asri
Dr. Abdul Basit
Darul Mujahidin
Harun Yahya
Ilmu & Ulama
Islam Online
Jarum Emas
Kajian Quran
Surau 2Faber
Tarbawi Baru!
TKO Offline
We Choose Islam Baru!
WEBLOG UMUM
Abu Nuha Corner
Aizek.Net Baru !
Al Belurani
Amirulreza
Bayu Gunung
Cili Merah
CikguCyber Baru !
Dairy Muslim
Desa Kerayong
Farid Rashidi
Fikir2 Renung2
Gaya Peneroka
Hati Sufi
Jiwa Kita Merdeka
Kembara Salik
Kereta Mayat
Minta 5 Minit
Nota Tercicir Baru !
Open Minda Baru !
PapaSiber
Perkhimatan Pelajaran Baru!
Rosli Salem
Satu Umat
Syakur Ibrahim
Unpublished Notes
PERTUBUHAN & NGO
Amal Malaysia
Aliran
BERSIH
Fomca
Halal Jakim
MAMPAT
Muslim Consumer
Nadwah Pahang
Persatuan Ulama Malaysia
Skuad Waja Terengganu
Suaram
UMUM/LAIN-LAIN
Ahnaf Khat
Guru Tajweed Syatibi Baru!
Grafik Photoshop
Health Tips
Quran Online
Quran Flash
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER @ IBT
(IKATAN BLOGGER TERENGGANU - IBT)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : tranung2006@yahoo.com atau Webmaster : tranungkite@hotmail.com

764 Lorong 5 Kiri, Jalan Nibong Stesyen,
23000 Dungun, Terengganu Darul Iman
Tel/Faks : 09-844 8001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.