Balik Semula TranungKite Online Sertai Facebook TKO RSS Feed Hantar Artikel Forum Borak Siber Semakan Akaun Jalinan Siber Topik Artikel Topik Berita Topik Artikel Arkib Berita Iklaneka Hubung Kami Masuk Keluar

     Create an account     
Terbaru...   Team Pemikir Muhyiddin Segaja Untuk Singkirkan Najib    Seminar Guru "Kasih diSemai" Daerah Baratdaya P.Pinang: Pejabat Pelaja    Panas: PKR edar muka-muka penyerang masjid    Ostad-ostad Perkasa...    Pemimpin PR Beri Tazkirah Perlu Tauliah..Pemimpin UMNO Macam mana ?    Misteri Kisah Baitulmaqdis dan Haikal Sulaiman    Kawasan Bekas MB Kedah Di Serang Kehijauan    Mahfuz: ‘Kasut dibaling nyaris terkena saya’    AMK Selangor Kesal Kelewatan PDRM Tangani Isu Keganasan    Hantaran Petunangan Paling Sepoi!  
Modules
 Asas Laman
    · Home
    · AvantGo
    · coppermine
    · Downloads
    · FAQ
    · Forums
    · iklan
    · Journal
    · NukeSentinel
    · PHP-Nuke Tools
    · Recommend Us
    · Search
    · Shout Box
    · Statistics
    · Stories Archive
    · Surveys
    · Top 10
    · Topics
    · Video Stream

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Akhbar Hari Ini..
Berita-berita daripada akhbar tempatan hari ini untuk paparan anda melalui TKO Online. [Baca boleh, percaya kena fikir dulu!]
* Dibuka pada paparan windows yang sama
Bernama
Currently there is a problem with headlines from this site
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Rangking Forum
Rebutlah ranking ini... © 2009 Tranung Kite
User Info
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: keturah
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 32624

People Online:
Visitors: 0
Members: 0
Total: 0
Ahli TKO Online
Tranungkite Online v11: Forums

www.tranungkite.net/v11 :: View topic - Ideologi Wali: Sanad Salsilah VS Guru Murshid
 FAQFAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Lihat MasejLihat Masej   Log inLog in 

Ideologi Wali: Sanad Salsilah VS Guru Murshid
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 50, 51, 52  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    www.tranungkite.net/v11 Forum Index -> Borak Agama & Falsafah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ideologi_wali_2
Amaran Pertama
Amaran Pertama


Joined: Aug 23, 2010
Posts: 2146
Location: BUMI FITNAH DAN UJIAN

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 9:08 am    Post subject: Reply with quote

jaketkulit wrote:
ideologi_wali_2 wrote:
jaketkulit wrote:
eddyzed wrote:
Salam..

Hamba bukan wahabi dan tak ambil dr Dr MAZA, atau dr org lain secara total, cuma sekadar berkongsi apa yg teman baca, yg baik diambil, yg tak baik ditolak..

Yg soal mimpi jumpa nabi tu, setahu hamba, wahyu hanya dari Allah untuk para rasul.. Camana pulak org biasa boleh terima wahyu pulak?? Kalau ilham dan petunjuk perkara kebaikan tu mungkin adalah.. Camana ye??

Apa komen dari sahabat2..


bab mimpi ambe tak mahir
sebab tu ambe suruh rujuk hadis ke atau eprkataan alim ulama yg pernah bermimpi jumpa nabi

soal mimpi nabi kemduian dapat wahyu tu
ambe sendiri tak boleh pastikan
tp kebanyakan para ulama tasauf mungkin merasai nikmat sebegini

pokoknya kat sini bukan soal mimpi
atau soal percaya atau tidak
tp pokoknya boleh kah sesorang yg berjumpa nabi kemudian dapat manfaat berbentuk zikir ke atau apa2 lah
menyebarkan atau mwar2kan perkara ni kepada org lain
atau mengambil murid hanya kerana dia pernah mimpi nabi atau mendapat ilham dari Allah melalui mimpi

so perkara ni lah yg jd topik perbincangan kat sini
sbb ada org claim ada org yg dapat ilham dari Allah untuk claim diri dia jd WAKIL TUHAN
sedangkan dari displin ilmu
tidak melayakkan beliau menjadi guru mursyid
tp alasan yg diberikan gurunya dah wushul
jd sapa yg boleh mengesahkan
adakah pakaian beliau yg selari dgn syariat zohir nabi?

soal wahyu ke hapa ke
tak timbul dlm masalah tasauf atau tarikat yg bersanad
sapa dapat ilham melalui mimpi baik berjumpa nabi atau berjumpa ALlah sekalipun
dia tak layak untuk menceritakan kepada org lain kecuali
tidak mendatangkan fitnah
seperti imam nawawi yg pernah melihat dan mendapat ilham dari ALLah

imam nawawi diiktiraf sbg guru yg masyhur oleh para ulama
sedangkan ada sesetengah org
tiada ia dikenali

mungkin tuan boleh baca dari page ke page dlm thread ni


Disiplin ilmu tasauf tok guru songkok kamu la tu.. yg buat disiplin sebab nak jaga tarikat dan pengaruhnya.

Orang dah wushul tak buat disiplin macam kamu tu, malah mengiktiraf kewujudan majzub salik sebagai guru... yg penting guru itu wushul faham..? Kalau mazjub kena turun dan tahu hal ehwal salik sampai phabisan, kalau salik kena naik dan tahu hal ehwal majzub sbg tempat tamat. Dan yg kedua glg ini yg layak bergelar guru murshid..itupun kena dapat ilham perintah drp Tuhan..

Bukan guru yg ambil sanad drp tangan ke tangan kemudian nak blagak macam orang berpengalaman yg dah tamat pjalanan kerohanian..

Yg memerintah Wali Allah mengajar manusia, bukan tok guru songkok yg takut hilang jawatan tapi Allah sendiri..

Yg beri ilham kitab sesat hakikat insan tak sesat, itu pula setan dan nafsu kamu atau tok guru yg kamu rujuk itu sendiri...


guru majzub mandul kata sheikh ahmad fatani
mana boleh ada murid
kecuali dia sendiri dah mendapat iktiraf dan keizinan dari guru sebelumnya
org yg salik majzub ada 4 peringkat
tok guru ko peringkat mana
sampai dapat lahirkan murid yg betul2 arrogant ni


Kalau betul itu kata Sheikh Ahmad Fatani tak pelik.. CUMA TAKUT KAMU MENGGUNAKAN NAMA BELIAU JER.. sebab beliau adalah ahli fekah bukan ahli tasauf. Majzub mandul kalau tak tamat atau menjadi salik atau jadi majzub salik. Salik pulak mandul kalau tak wushul. Kedua-duanya akan subur dan beranak pinak bila dah jadi majzub salik atau salik majzub.

"Dengan adanya makhluk (alam) atas adanya nama-nama Allah dan dengan nama-nama itu atas adanya sifat, dan dengan pastinya adanya, sifat-sifat itu atas adanya Zat Allah, serta muhal (tidak dapat diterima akal) adanya sifat yang berdiri sendiri tanpa zat. Maka orang-orang yg majzub pertama terbuka (terlihat) oleh mereka kesempurnaan Zat Allah, kemudian menurun pula melihat sifat-sifat Allah, dan menurun pula melihat (bersandar) kepada nama-nama Allah, sehingga menurun melihat makhluk buatan Allah, sebaliknya orang salik daripada bawah naik ke atas, maka puncak orang salik sampai kepermulaannya orang majzub, dan permulaan salik itulah penghabisan orang majzub, tetapi tidak beerti sama dalam segala-galanya, hanya saja adakalanya bertemu di jalanan yg satu ketika sedang mendaki dan yang lain sedang menurun." (HIKAM, SYEIKH AHMAD IBN' ATHAILLAH)
Back to top
View user's profile
ideologi_wali_2
Amaran Pertama
Amaran Pertama


Joined: Aug 23, 2010
Posts: 2146
Location: BUMI FITNAH DAN UJIAN

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 9:15 am    Post subject: Reply with quote

jaketkulit wrote:
selagi ad aorg yg taksub pd majzub
perkara ni takkan selesai
kdg2 aku heran
org2 mcm ni faham ke tak majzub
kategori2 kajzub
dan dakah majzub layak menjadi guru sekiranya tak mendapat iktiraf dari guru2 mursyid yg memimpinnya

tak selesai lagi lah gamaknya


Guru murshid tu apa.. APA SIFAT2 GURU MURSHID.. Siapa yg lantik dan arahkan guru murshid/Wali Allah kalau bukan Allah.. ?

guru murshidpun tak faham kamu ni... agaknya guru murshid kamu ialah guru yg mengatakan kitab hakikat insan sesat tak sesat, atau guru yg pakai songkok krn nak mengampu kerajaan, atau guru yg gunakan agama sbg alat cari makan...

Nak kenal guru murshidpun kamu buta.. nak kenal kitab sesat dan tak sesat pun kamu buta.. ini sebab mata hati kamu buta dalam menilai mana kaca mana permata.. jadi tak payah berlagak nak cakap ttg tasauflah.. kamu sama macam guru rujukan kamu.. jadi perosak dalam tasauf..
Back to top
View user's profile
wma
Rekrut
Rekrut


Joined: Mar 11, 2009
Posts: 81

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 9:22 am    Post subject: Reply with quote

apa-apaun jika kita nk buat sesuatu..nk tonjolkan sesuatu pasal guru kite...kenalah dgn izin guru..dlm pengetahuan guru..

mcm IW buat ni ada bgtau dgn sheikh dok?sheikh izin dok IW heboh2 dlm ni?
kalau buat mende2 tanpa tanya guru..takut2 putus madad..dgn sheikh kite..

lg se takut timbul fitnah kat sheikh kite...mcm org2 dlm ni fitnah ke sheikh IW..sbb dok sudoh jugok IW duk heboh2 dlm ni...ambo baca dlm thread2 yg IW buka...makin byk org fitnah ke sheikh...jadi elok IW jangan heboh2 sgt...biase2 doh la..tunggu apa sheikh kata...
Back to top
View user's profile
jaketkulit
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: Jul 01, 2008
Posts: 3321

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 9:23 am    Post subject: Reply with quote

ideologi_wali_2 wrote:
jaketkulit wrote:
zikir tok ayah al majzub
konon2 majzub ler ni

http://en.kendincos.net/video-hpvnvvr-zikir-tok-ayah-al-majzub-hakikat-tarekat-sufi-tasawuf-yang-menyesatkan-orang-bodoh.html


Itu guru majzub sadur.. guru sanad salsilah tapi bukan tak wushul juga guru sadur.. yg sadur ni banyak yg menyeleweng ... Sunnah Nabi pakai serban dia hina serban, Sunnah Nabi pakai cincin dia hina cincin.. tapi yg pelik angkat guru songkok yg mggunakan agama sbg alat cari makan sbg ikutan..


kena batang hidung sendiri
mcm2 lah konar sana sini
majzub sadur lah
majzub tak wushul lah
sapa yg iktiraf tok sheikh hang tu wushul
sampai anak murid dia (mungkin tanpa izin guru) sebarkan yg guru dia majzub yg dah wushul
sampai anak murid dia boleh pertikai guru2 bersanad lain

ko tengoklah akibat taksub sgt pd majzub tu
konon2 dekat dgn Tuhan
konon2 dapat wahyu dan ilham dari Tuhan
sedangkan ada agenda disebaliknya

aku malas nak kata ke sapa2
tp mana yg agak boleh mengelirukan org awam
dan yg merendah2kan guru2 tasauf lain
aku kerat je laa
Back to top
View user's profile
wma
Rekrut
Rekrut


Joined: Mar 11, 2009
Posts: 81

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 9:29 am    Post subject: Reply with quote

kadang2 tindakan,tingkah laku murid yg terlebih boleh menimbulkan fitnah kepada guru..
sebab tu apa2 rujuklah sheikh dulu..nk buka thread dlm TKo ni pun kalau boleh biarlah sheikh tahu...

supaya tidak timbul fitnah..kadang2 sheikh takdok mende pun..murid2 yg lebih2..
Back to top
View user's profile
wma
Rekrut
Rekrut


Joined: Mar 11, 2009
Posts: 81

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 9:30 am    Post subject: Reply with quote

ambo kata gini sbb ambo pun murid sheikh abdullah jugok...7 tahun doh ikut sheikh...
Back to top
View user's profile
jaketkulit
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: Jul 01, 2008
Posts: 3321

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 9:34 am    Post subject: Reply with quote

ideologi_wali_2 wrote:
jaketkulit wrote:
ideologi_wali_2 wrote:
jaketkulit wrote:
eddyzed wrote:
Salam..

Hamba bukan wahabi dan tak ambil dr Dr MAZA, atau dr org lain secara total, cuma sekadar berkongsi apa yg teman baca, yg baik diambil, yg tak baik ditolak..

Yg soal mimpi jumpa nabi tu, setahu hamba, wahyu hanya dari Allah untuk para rasul.. Camana pulak org biasa boleh terima wahyu pulak?? Kalau ilham dan petunjuk perkara kebaikan tu mungkin adalah.. Camana ye??

Apa komen dari sahabat2..


bab mimpi ambe tak mahir
sebab tu ambe suruh rujuk hadis ke atau eprkataan alim ulama yg pernah bermimpi jumpa nabi

soal mimpi nabi kemduian dapat wahyu tu
ambe sendiri tak boleh pastikan
tp kebanyakan para ulama tasauf mungkin merasai nikmat sebegini

pokoknya kat sini bukan soal mimpi
atau soal percaya atau tidak
tp pokoknya boleh kah sesorang yg berjumpa nabi kemudian dapat manfaat berbentuk zikir ke atau apa2 lah
menyebarkan atau mwar2kan perkara ni kepada org lain
atau mengambil murid hanya kerana dia pernah mimpi nabi atau mendapat ilham dari Allah melalui mimpi

so perkara ni lah yg jd topik perbincangan kat sini
sbb ada org claim ada org yg dapat ilham dari Allah untuk claim diri dia jd WAKIL TUHAN
sedangkan dari displin ilmu
tidak melayakkan beliau menjadi guru mursyid
tp alasan yg diberikan gurunya dah wushul
jd sapa yg boleh mengesahkan
adakah pakaian beliau yg selari dgn syariat zohir nabi?

soal wahyu ke hapa ke
tak timbul dlm masalah tasauf atau tarikat yg bersanad
sapa dapat ilham melalui mimpi baik berjumpa nabi atau berjumpa ALlah sekalipun
dia tak layak untuk menceritakan kepada org lain kecuali
tidak mendatangkan fitnah
seperti imam nawawi yg pernah melihat dan mendapat ilham dari ALLah

imam nawawi diiktiraf sbg guru yg masyhur oleh para ulama
sedangkan ada sesetengah org
tiada ia dikenali

mungkin tuan boleh baca dari page ke page dlm thread ni


Disiplin ilmu tasauf tok guru songkok kamu la tu.. yg buat disiplin sebab nak jaga tarikat dan pengaruhnya.

Orang dah wushul tak buat disiplin macam kamu tu, malah mengiktiraf kewujudan majzub salik sebagai guru... yg penting guru itu wushul faham..? Kalau mazjub kena turun dan tahu hal ehwal salik sampai phabisan, kalau salik kena naik dan tahu hal ehwal majzub sbg tempat tamat. Dan yg kedua glg ini yg layak bergelar guru murshid..itupun kena dapat ilham perintah drp Tuhan..

Bukan guru yg ambil sanad drp tangan ke tangan kemudian nak blagak macam orang berpengalaman yg dah tamat pjalanan kerohanian..

Yg memerintah Wali Allah mengajar manusia, bukan tok guru songkok yg takut hilang jawatan tapi Allah sendiri..

Yg beri ilham kitab sesat hakikat insan tak sesat, itu pula setan dan nafsu kamu atau tok guru yg kamu rujuk itu sendiri...


guru majzub mandul kata sheikh ahmad fatani
mana boleh ada murid
kecuali dia sendiri dah mendapat iktiraf dan keizinan dari guru sebelumnya
org yg salik majzub ada 4 peringkat
tok guru ko peringkat mana
sampai dapat lahirkan murid yg betul2 arrogant ni


Kalau betul itu kata Sheikh Ahmad Fatani tak pelik.. CUMA TAKUT KAMU MENGGUNAKAN NAMA BELIAU JER.. sebab beliau adalah ahli fekah bukan ahli tasauf. Majzub mandul kalau tak tamat atau menjadi salik atau jadi majzub salik. Salik pulak mandul kalau tak wushul. Kedua-duanya akan subur dan beranak pinak bila dah jadi majzub salik atau salik majzub.

"Dengan adanya makhluk (alam) atas adanya nama-nama Allah dan dengan nama-nama itu atas adanya sifat, dan dengan pastinya adanya, sifat-sifat itu atas adanya Zat Allah, serta muhal (tidak dapat diterima akal) adanya sifat yang berdiri sendiri tanpa zat. Maka orang-orang yg majzub pertama terbuka (terlihat) oleh mereka kesempurnaan Zat Allah, kemudian menurun pula melihat sifat-sifat Allah, dan menurun pula melihat (bersandar) kepada nama-nama Allah, sehingga menurun melihat makhluk buatan Allah, sebaliknya orang salik daripada bawah naik ke atas, maka puncak orang salik sampai kepermulaannya orang majzub, dan permulaan salik itulah penghabisan orang majzub, tetapi tidak beerti sama dalam segala-galanya, hanya saja adakalanya bertemu di jalanan yg satu ketika sedang mendaki dan yang lain sedang menurun." (HIKAM, SYEIKH AHMAD IBN' ATHAILLAH)


oo maknanya hang ni tak kenal lah sheikh ahmad fatani hehehe
dia pengamal tarikat ahmadiyah
dia seorang tok guru pondok
tok guru pondok ni bukan alim fiqah je
tp alim semua termasuk tauhid dan tasauf

tok guru petai bubus terdiri dari majzub yg mana satu
ada 4 tingkatan majzub salik ni
Back to top
View user's profile
jaketkulit
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: Jul 01, 2008
Posts: 3321

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 9:41 am    Post subject: Reply with quote

wma wrote:
kadang2 tindakan,tingkah laku murid yg terlebih boleh menimbulkan fitnah kepada guru..
sebab tu apa2 rujuklah sheikh dulu..nk buka thread dlm TKo ni pun kalau boleh biarlah sheikh tahu...

supaya tidak timbul fitnah..kadang2 sheikh takdok mende pun..murid2 yg lebih2..


ambe setuju dgn kata2 wma
guru takda menda
tp murid2 yg lelebih
kdg2 ada perkara boleh cerita
dan terkadang ada perkara kena rahsia

ambe mungkin tak pernah jumpa sheikh petai bubus
tp ambe pernah jumpa salik majzub pak su mid bukit tembaga kedah
ambe tak tolak dia
dan ambe takkan tolak org lain
tp oleh kerana anak murid tak betul
guru yg jd sasaran

pak su mid
ambe kira lebih hebat dari tok sheikh petai bubus
kalau tuan ambe tengok dia depan2
ucapan pertama ambe rasa tuan akan ckp dia wali Allah
kedunya byk yg ambe dgr dari mulut dia pglmn dia bermujahadah
tp ambe tak perlu cerita
takut jd fitnah
soal dia bohong antara dia dgn Allah
tp kisah karomah dia
tak perlu ambe cerita
dia juga majzub
dan dia juga dah wushul

tp perlukah ambe war2kan benda ni
dan ramai anak2 murid tuan guru pondok2 di Kedah datang jumpa pak su minta nasihat
dan minta pglmn mcm mana nak amalkan jalan kerohanian ni

tp takda plak yg taksub pd pak su mid
sebab mereka tahu itu kelebihan pak su mid yg majzub
sedangkan pelajar2 kena ikut displin ilmu iaitu ambil tarikat dgn guru bersanad
amalkan dgn dipandu guru
dan kalau jd salik majzub sekalipun
maka guru kena pandu jugak untuk tidak tersasar

so dlm kes I_W
dia yg tersasar
tok guru dia relaks je
hehehehe


Last edited by jaketkulit on Sun Oct 24, 2010 9:54 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile
jaketkulit
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: Jul 01, 2008
Posts: 3321

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 9:50 am    Post subject: Reply with quote

ideologi_wali_2 wrote:
jaketkulit wrote:
selagi ad aorg yg taksub pd majzub
perkara ni takkan selesai
kdg2 aku heran
org2 mcm ni faham ke tak majzub
kategori2 kajzub
dan dakah majzub layak menjadi guru sekiranya tak mendapat iktiraf dari guru2 mursyid yg memimpinnya

tak selesai lagi lah gamaknya


Guru murshid tu apa.. APA SIFAT2 GURU MURSHID.. Siapa yg lantik dan arahkan guru murshid/Wali Allah kalau bukan Allah.. ?


wah hebat kamu ni
Allah bg tau kamu yer tok guru kamu tu dah sampai tahap mursyid
tok guru lain takl
jd kamu boleh lah fitnah atau rendahkan guru2 lain
sbb Allah dah kasi tau kamu tok sheikh petai bubus je mursyid
kesian Very Happy



guru murshidpun tak faham kamu ni... agaknya guru murshid kamu ialah guru yg mengatakan kitab hakikat insan sesat tak sesat, atau guru yg pakai songkok krn nak mengampu kerajaan, atau guru yg gunakan agama sbg alat cari makan...

inilah akal pendek pengikut taksub
sapa dlm ni yg mengangkat kitab hakikat insan menjadi panduan hidup?
kalau org tak pernah ngaji tasauf
maka boleh jd fitnah
kitab tu difatwakan sesat keraan maslahah umum
dan sekiranya ia tersilap maka si penulis sudah pun mengakuinya
tp mengapa ia digembar gemburkan
apa tujuannya
dan yg paling simple
org tak tau gaya bahasa dan belajar tasauf mendalam
maka dia tak boleh menagkap maksud penulis


Nak kenal guru murshidpun kamu buta.. nak kenal kitab sesat dan tak sesat pun kamu buta.. ini sebab mata hati kamu buta dalam menilai mana kaca mana permata.. jadi tak payah berlagak nak cakap ttg tasauflah.. kamu sama macam guru rujukan kamu.. jadi perosak dalam tasauf..[/color]


kesimpulan yg takda value
biasalah kalau dah taksub
maka yg lain semuanya salah
yg betul adalah kamu
jd aku tak heran kalau apa yg keluar dari mulut ko
hanya sekadar berkisar pemahaman ajaran tok sheikh petai bubus
bukan tok sheikh yg salah
tp murid yg tak sampai tahap/makam sepatutnya bertindak di luar kemampuannya
inilah akibatnya
Back to top
View user's profile
wma
Rekrut
Rekrut


Joined: Mar 11, 2009
Posts: 81

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 10:01 am    Post subject: Reply with quote

sebenarnya..sheikh abdullah juga..ramai dikalangan pelajar pondok,guru pondok dtg berguru,minta nasihat dgn sheikh...

murid2 sheikh..ada guru tahfiz,ada gru pondok,ada guru skoloh agama,ada bisnesman,ada keje gomen...artis pun ada jugak mari..mcm baru ni bob lokman dtg jupe sheikh..pelbagai...insyaAllah dgn berkat pimpinan sheikh abdullah...
Back to top
View user's profile
ideologi_wali_2
Amaran Pertama
Amaran Pertama


Joined: Aug 23, 2010
Posts: 2146
Location: BUMI FITNAH DAN UJIAN

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 10:13 am    Post subject: Reply with quote

jaketkulit wrote:
ideologi_wali_2 wrote:
jaketkulit wrote:
zikir tok ayah al majzub
konon2 majzub ler ni

http://en.kendincos.net/video-hpvnvvr-zikir-tok-ayah-al-majzub-hakikat-tarekat-sufi-tasawuf-yang-menyesatkan-orang-bodoh.html


Itu guru majzub sadur.. guru sanad salsilah tapi bukan tak wushul juga guru sadur.. yg sadur ni banyak yg menyeleweng ... Sunnah Nabi pakai serban dia hina serban, Sunnah Nabi pakai cincin dia hina cincin.. tapi yg pelik angkat guru songkok yg mggunakan agama sbg alat cari makan sbg ikutan..


kena batang hidung sendiri
mcm2 lah konar sana sini
majzub sadur lah
majzub tak wushul lah
sapa yg iktiraf tok sheikh hang tu wushul
sampai anak murid dia (mungkin tanpa izin guru) sebarkan yg guru dia majzub yg dah wushul
sampai anak murid dia boleh pertikai guru2 bersanad lain

ko tengoklah akibat taksub sgt pd majzub tu
konon2 dekat dgn Tuhan
konon2 dapat wahyu dan ilham dari Tuhan
sedangkan ada agenda disebaliknya

aku malas nak kata ke sapa2
tp mana yg agak boleh mengelirukan org awam
dan yg merendah2kan guru2 tasauf lain
aku kerat je laa


Kerat apa.. dah guru kamu jadi alat kerajaan.. dan takut pakai serban ngaku ajelah.. kalu dah jenis mata hati buta.. buta kat situlah..
Back to top
View user's profile
ideologi_wali_2
Amaran Pertama
Amaran Pertama


Joined: Aug 23, 2010
Posts: 2146
Location: BUMI FITNAH DAN UJIAN

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 10:14 am    Post subject: Reply with quote

wma wrote:
apa-apaun jika kita nk buat sesuatu..nk tonjolkan sesuatu pasal guru kite...kenalah dgn izin guru..dlm pengetahuan guru..

mcm IW buat ni ada bgtau dgn sheikh dok?sheikh izin dok IW heboh2 dlm ni?
kalau buat mende2 tanpa tanya guru..takut2 putus madad..dgn sheikh kite..

lg se takut timbul fitnah kat sheikh kite...mcm org2 dlm ni fitnah ke sheikh IW..sbb dok sudoh jugok IW duk heboh2 dlm ni...ambo baca dlm thread2 yg IW buka...makin byk org fitnah ke sheikh...jadi elok IW jangan heboh2 sgt...biase2 doh la..tunggu apa sheikh kata...


kamu diamlah.. jangan pedulikan hal.. aku.. buat hal kamu dah la.. aku tahu apa yg aku buat..
Back to top
View user's profile
ideologi_wali_2
Amaran Pertama
Amaran Pertama


Joined: Aug 23, 2010
Posts: 2146
Location: BUMI FITNAH DAN UJIAN

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 10:18 am    Post subject: Reply with quote

jaketkulit wrote:
ideologi_wali_2 wrote:
jaketkulit wrote:
ideologi_wali_2 wrote:
jaketkulit wrote:
eddyzed wrote:
Salam..

Hamba bukan wahabi dan tak ambil dr Dr MAZA, atau dr org lain secara total, cuma sekadar berkongsi apa yg teman baca, yg baik diambil, yg tak baik ditolak..

Yg soal mimpi jumpa nabi tu, setahu hamba, wahyu hanya dari Allah untuk para rasul.. Camana pulak org biasa boleh terima wahyu pulak?? Kalau ilham dan petunjuk perkara kebaikan tu mungkin adalah.. Camana ye??

Apa komen dari sahabat2..


bab mimpi ambe tak mahir
sebab tu ambe suruh rujuk hadis ke atau eprkataan alim ulama yg pernah bermimpi jumpa nabi

soal mimpi nabi kemduian dapat wahyu tu
ambe sendiri tak boleh pastikan
tp kebanyakan para ulama tasauf mungkin merasai nikmat sebegini

pokoknya kat sini bukan soal mimpi
atau soal percaya atau tidak
tp pokoknya boleh kah sesorang yg berjumpa nabi kemudian dapat manfaat berbentuk zikir ke atau apa2 lah
menyebarkan atau mwar2kan perkara ni kepada org lain
atau mengambil murid hanya kerana dia pernah mimpi nabi atau mendapat ilham dari Allah melalui mimpi

so perkara ni lah yg jd topik perbincangan kat sini
sbb ada org claim ada org yg dapat ilham dari Allah untuk claim diri dia jd WAKIL TUHAN
sedangkan dari displin ilmu
tidak melayakkan beliau menjadi guru mursyid
tp alasan yg diberikan gurunya dah wushul
jd sapa yg boleh mengesahkan
adakah pakaian beliau yg selari dgn syariat zohir nabi?

soal wahyu ke hapa ke
tak timbul dlm masalah tasauf atau tarikat yg bersanad
sapa dapat ilham melalui mimpi baik berjumpa nabi atau berjumpa ALlah sekalipun
dia tak layak untuk menceritakan kepada org lain kecuali
tidak mendatangkan fitnah
seperti imam nawawi yg pernah melihat dan mendapat ilham dari ALLah

imam nawawi diiktiraf sbg guru yg masyhur oleh para ulama
sedangkan ada sesetengah org
tiada ia dikenali

mungkin tuan boleh baca dari page ke page dlm thread ni


Disiplin ilmu tasauf tok guru songkok kamu la tu.. yg buat disiplin sebab nak jaga tarikat dan pengaruhnya.

Orang dah wushul tak buat disiplin macam kamu tu, malah mengiktiraf kewujudan majzub salik sebagai guru... yg penting guru itu wushul faham..? Kalau mazjub kena turun dan tahu hal ehwal salik sampai phabisan, kalau salik kena naik dan tahu hal ehwal majzub sbg tempat tamat. Dan yg kedua glg ini yg layak bergelar guru murshid..itupun kena dapat ilham perintah drp Tuhan..

Bukan guru yg ambil sanad drp tangan ke tangan kemudian nak blagak macam orang berpengalaman yg dah tamat pjalanan kerohanian..

Yg memerintah Wali Allah mengajar manusia, bukan tok guru songkok yg takut hilang jawatan tapi Allah sendiri..

Yg beri ilham kitab sesat hakikat insan tak sesat, itu pula setan dan nafsu kamu atau tok guru yg kamu rujuk itu sendiri...


guru majzub mandul kata sheikh ahmad fatani
mana boleh ada murid
kecuali dia sendiri dah mendapat iktiraf dan keizinan dari guru sebelumnya
org yg salik majzub ada 4 peringkat
tok guru ko peringkat mana
sampai dapat lahirkan murid yg betul2 arrogant ni


Kalau betul itu kata Sheikh Ahmad Fatani tak pelik.. CUMA TAKUT KAMU MENGGUNAKAN NAMA BELIAU JER.. sebab beliau adalah ahli fekah bukan ahli tasauf. Majzub mandul kalau tak tamat atau menjadi salik atau jadi majzub salik. Salik pulak mandul kalau tak wushul. Kedua-duanya akan subur dan beranak pinak bila dah jadi majzub salik atau salik majzub.

"Dengan adanya makhluk (alam) atas adanya nama-nama Allah dan dengan nama-nama itu atas adanya sifat, dan dengan pastinya adanya, sifat-sifat itu atas adanya Zat Allah, serta muhal (tidak dapat diterima akal) adanya sifat yang berdiri sendiri tanpa zat. Maka orang-orang yg majzub pertama terbuka (terlihat) oleh mereka kesempurnaan Zat Allah, kemudian menurun pula melihat sifat-sifat Allah, dan menurun pula melihat (bersandar) kepada nama-nama Allah, sehingga menurun melihat makhluk buatan Allah, sebaliknya orang salik daripada bawah naik ke atas, maka puncak orang salik sampai kepermulaannya orang majzub, dan permulaan salik itulah penghabisan orang majzub, tetapi tidak beerti sama dalam segala-galanya, hanya saja adakalanya bertemu di jalanan yg satu ketika sedang mendaki dan yang lain sedang menurun." (HIKAM, SYEIKH AHMAD IBN' ATHAILLAH)


oo maknanya hang ni tak kenal lah sheikh ahmad fatani hehehe
dia pengamal tarikat ahmadiyah
dia seorang tok guru pondok
tok guru pondok ni bukan alim fiqah je
tp alim semua termasuk tauhid dan tasauf

tok guru petai bubus terdiri dari majzub yg mana satu
ada 4 tingkatan majzub salik ni


oh.. aku tak pertikaipun kalau Sheikh Ahmad Fatani ambil tarikat.. yg aku pertikai.. betul ke itu kata2nya atau kamu hanya gunakan kata2 beliau utk mempertahankan guru songkok kamu tu...

Guru aku duduk kat maqam baqa dan maqam tajrid. Kenapa?

Tok guru songkok kamu pula duduk kat makan cari makan dengan kerajaan tapi mengaku pewaris Nabi ker?
Back to top
View user's profile
wma
Rekrut
Rekrut


Joined: Mar 11, 2009
Posts: 81

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 10:23 am    Post subject: Reply with quote

ideologi_wali_2 wrote:
wma wrote:
apa-apaun jika kita nk buat sesuatu..nk tonjolkan sesuatu pasal guru kite...kenalah dgn izin guru..dlm pengetahuan guru..

mcm IW buat ni ada bgtau dgn sheikh dok?sheikh izin dok IW heboh2 dlm ni?
kalau buat mende2 tanpa tanya guru..takut2 putus madad..dgn sheikh kite..

lg se takut timbul fitnah kat sheikh kite...mcm org2 dlm ni fitnah ke sheikh IW..sbb dok sudoh jugok IW duk heboh2 dlm ni...ambo baca dlm thread2 yg IW buka...makin byk org fitnah ke sheikh...jadi elok IW jangan heboh2 sgt...biase2 doh la..tunggu apa sheikh kata...


kamu diamlah.. jangan pedulikan hal.. aku.. buat hal kamu dah la.. aku tahu apa yg aku buat..


peel perangai gini kan timbulkan fitnah ke sheikh kite...bukan cara org belajo tasauf..kan sheikh pesan doh..lihat kesalahan pada diri sendiri dulu..dan berusaha utk memperbaikinya..jgnlah kamu cari kesalahan org lain bertujuan utk mencelanya nescaya kamu akan selamat..ni amanat sheikh abdullah..IW kena pegang kemah..
Back to top
View user's profile
saing
Lans Koperal
Lans Koperal


Joined: Feb 13, 2009
Posts: 395

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 10:23 am    Post subject: Reply with quote

wma wrote:
sebenarnya..sheikh abdullah juga..ramai dikalangan pelajar pondok,guru pondok dtg berguru,minta nasihat dgn sheikh...

murid2 sheikh..ada guru tahfiz,ada gru pondok,ada guru skoloh agama,ada bisnesman,ada keje gomen...artis pun ada jugak mari..mcm baru ni bob lokman dtg jupe sheikh..pelbagai...insyaAllah dgn berkat pimpinan sheikh abdullah...



wah,aku respek ah wma...org berdaroh baik2,berketurunan baik2 pasti akan jadi baik...lambat atau cepat aje.bila mari hok benor,hok batil bakal terhapus.aku doakan tuan diberi rahmat dan hidayah oleh Allah azzawajallaa dan menerima syafaat dari baginda Rasulullah s.a.w...

yang benor ttp benor,yg saloh ttp saloh

peace no war Wink
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    www.tranungkite.net/v11 Forum Index -> Borak Agama & Falsafah All times are GMT + 8 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 50, 51, 52  Next
Page 40 of 52

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©

BERITA & INFORMASI
Alternatif...
Buletin Online
CPI Asia
Detik Daily
Free Malaysia Today
Gegar Kelantan
Harakah Daily
Kedah Lanie
KLToday
KLpos
Laman M@rhean
Mahasiswa Kini
Malaysia Digest
Malaysia Insider
Malaysia Kini
Malaysia Kini (BM)
Malaysia Today
Merdeka Review (BM)
Minda Rakyat
NewsKini
Pahang Kini
Peghelih La
Roket Kini
Sabahdaily
Sarawak Report
Selatan Online
Siasah
TranungKite Online
TVS News
Utara Online
Warta Utara Baru!

Info Negeri PR...
Buletin Kelantan
Buletin Mutiara
Selangor Kini
Warta Kedah

Perdana...
Bernama
Berita RTM
Berita Harian
Harian Metro
Kosmo
News Staits Time
Sinar Harian
The Star
The Star (BM)
The Sun
Utusan Melaysia
AUDIO & VIDEO
Isu Semasa...
MalaysiaKini TV
MP PAS
Kelantan TV
Koleksi Video PR
Malaysia Tube
Radio Web Selangor
Terengganu Kini
TVceramah
WebTV PAS
Youtube Buletin Online
Youtube PAS
Youtube TerengganuKini

Lain-lain...
Grapes Nasyid
Koleksi Ust Azhar
Kuliah.net
My Ceramah
My Maktabaty
One Kuliah Baru!
Koleksi Radio Online Kandangan TV Online
LUAR NEGARA
Al Jazeera (English)
Al Manhaj
Al-Sofwah.or.id
Kavkazcenter.com
Palestine Kini
Republika Online
LAMAN PORTAL
Al-Ahkam
Halaqah.Net
Hanan.Com
I Luv Islam
Lowyat Net
Portal Pendidikan
My Pendidik
TKO Daily
Ukhwah.com
INSTITUSI PENDIDIKAN
KIDU
KUDQI
KUIZM
KUIN
Maahad Darul Quran
Markaz Darul Bayan
SMI Darul Bayan
SRI Darul Bayan
SRAB Zainal Abidin
SRI Darul Iman
SRI Al-Irsyad, Balok
SRI Al-Irsyad, Kuantan
SRI At-Taqwa, Perlis
SRI Al-Hafidz, Sabah
Maahad Al-Ansoriyy
Madrasah Insaaniyyah
Pondok Pinang Merah
PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat
Parti Islam Se-Malaysia
Parti KeAdilan Rakyat
Parti Tindakan Demokrasi
PAS
Dewan Ulamak Pusat
Dewan Pemuda Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Negeri
PAS Perlis
PAS Kedah
PAS Pulau Pinang
PAS Perak
PAS Selangor
PAS Negeri Sembilan
PAS Melaka
PAS Johor
PAS Kelantan
PAS Terengganu
PAS Pahang
PAS Sabah
PAS Sarawak
PAS W. Persekutuan

PAS Kawasan
P001 Padang Besar
P002 Kangar
P006 Kubang Pasu
P008 Pokok Sena
P009 Alor Star
P011 Pendang
P012 Jerai
P014 Merbok
P016 Baling
P028 Pasir Puteh
P030 Jeli
P031 Kuala Krai
P034 Setiu
P035 Kuala Nerus
P039 Dungun
P054 Gerik
P055 Lenggong
P057 Parit Buntar
P059 Bukit Gantang
P063 Tambun
P067 Kuala Kangsar
P068 Beruas
P072 Tapah
P073 Pasir Salak
P075 Bagan Datoh
P076 Teluk Intan
P077 Tanjung Malim
P082 Indera Mahkota
P085 Pekan
P086 Maran
P087 Kula Krau
P088 Temerloh
P090 Bera
P091 Rompin
P092 Sabak Bernam
P094 Hulu Selangor
P095 Tanjung Karang
P096 Kual Selangor
P108 Shah Alam
P111 Kota Raja
P125 Putrajaya
P126 jelebu
P129 Kuala Pilah
P131 Rembau
P133 tampin
P135 Alor Gajah
P137 Bukit Katil
P138 Kota Melaka
P139 Jasin
P141 Sekijang
P146 Muar
P166 Labuan
P182 Pensiangan

Pemuda PAS
Perlis
  Padang Besar
Kedah
  Langkawi
  Jerlun
  Kubang Pasu
  Padang Terap
  Sungai Petani
  Baling
  Padang Serai
  Kulim
Kelantan
  Machang
  Kuala Krai
  Jeli
Terengganu
  Besut
  K. Terengganu
  Marang
  Dungun
  Kemaman
Pulau Pinang
  Bukit Bendera
Perak
  Parit Buntar
  Bagan Serai
  Bukit Ganntang
  Sungai Siput
  Tambun
  Ipoh Timur
  Batu Gajah
  Kuala Kangsar
  Parit
  Kampar
  Gopeng
  Tapah
  Lumut
  Teluk Intan
  Tanjung Malim
  Bagan Datoh
Pahang
  Lipis
  Raub
  Jerantut
  Kuantan
  Paya Besar
  Pekan
  Maran
  Kuala Krau
  Termerloh
  Rompin
Selangor
  Sabak Bernam
  Hulu Selangor
  Gombak
  Ampang
  Hulu Langat
  Puchong
  PJ Selatan
  PJ Utara
  Shah Alam
WP Kuala Lumpur
  Batu
  Wangsa Maju
  Segambut
  Lembah Pantai
WP PutraJaya
  Bagan Datoh
PIMPINAN
Pimpinan PAS
Tuan Guru Nik Aziz
Tuan Guru Hadi Awang
Tn Hj Mohamad Sabu
YB Husam Musa
YB Mahfuz Omar
Tuan Guru Harun Taib
Ust Nasrudin Tantawi
YB Siti Zailah
Ust. Idris Ahmad
Dr. Mohd Hatta
Hanipa Maidin
YB Syed Azman
Tn Hj Hanipa Maidin
YB Khalid samad
Ust. Mohd Amar Abdullah
YB Zulkefly Ahmad
YB hasan Ali
Dr. Siti Mariah
Dr. Hj. Mahfodz Mohamed
Ustzh Nuridah
YB Siti Mariah
Ust. Abu Bakar Hussian Baru!

Pimpinan Pemuda PAS
Ust Nasrudin Hasan
Ust Nik Abduh
Khairul Faizi
Ust Riduan Mohamad Nor
Ust Mohd Yusni Mat Piah
YB Ust Mohd Nor Hamzah
Ust Fadhli Shaari
Ust Syed Abdul Kadir
YB Ust. Mohd Nasir Zakaria
Suhaizan Kaiat
YB Firdaus Jaafar
Dr. Suhazeli Abdullah
Herman Samsudeen

Pimpinan PKR
Anwar Ibrahim
Wan Azizah
Azmin Ali
Nurul Izzah
Tian Chua
Mansor Othman
Elizabeth Wong
Badrul Amin
Hee Lot Sian
Khalid Jaafar
Haniza Talha
Fariz Musa

Pimpinan DAP
Lim Kit Siang
Karpal Singh
Tan Seng Giaw
Lim Guang Eng
M. Kula Segaran
Fong Kui Lun
Teresa Kok Suh Sim
Lip Li Peng
Chong Eng
Liew Chi Tong
Tony Pua
Boo Cheng Hau
Wong Hon Wai
V.Sivakumar
SIASAH & SEMASA
Ajijoi
Al Brangi
Al Banjari
A L- H U S S E Y N
Al-Kundangi
A.M.K.NS.
Amin Iskandar
Anak Sungai Derhaka
Asam Lambunau
Attakiri
Bancuh Baru!
Beras Terpilih
Beras Melaka
Biaq Pi La
Bicara Khairul Faizi
Bloglist TKO
Bota Online Baru!
Budak Balun
Bumi Perak
Cenangau
Cikgu Nuri?s Online
Cina Islam
Edyesdotcom
GreenBoc
Go Malaysia
Hamirdin
Harapan malaysia
Halim Islam Online
Ibnu Hasyim
Ibrahim Baba
Ikut Suka Aku
Islam Return
Jiwo Klate
Kamarudin Sidek
Kalam Perantau
Kerabu Bersuara
Kide Picture
Kopitiam Bang Nan
Lagenda Buta
Lanh14
Lot 250
Love Perak
Mai Bincang-bincang
Malaysia Waves
Mengejar Cahaya
Merah Hitam
Merah Tinta
Milo Suam
Minda Lutfi
Minda Rakyat
MutaLigat
Nik Hasan Zzmi
Orang Klawang
Oh! Rakyat
Peghelih La...
Penarik beca
Penawar Rindu
Penoreh Getah
Penoreh Getah II Baru!
Perisik Rakyat
Pink Turtle
Rencana Rakyat
Roslan SMS Corner
SharpShooter
Sisi Bukit Baru!
Shahbudin
Sofi Wahab
Sokong PR
Suhaimi Saad
Suhaimi Taib
Suhaizan Kayat
Tarmizi Mohd Jam
Tawan Pekan
Tempayan Retak
Tempe Goreng
Tebas
Tok Pijat
Tun Telanai
Tukar Tiub
Tukul Besi
Ummni Anni
Ust. Nik Nasri
Ust. Saiful Bahri
Wan Nordin Yaacob
Warkah Daily
Warta Maya
Wartawan Laman Reformasi
Zul Mamak
Harism Ibrahim
Barking Magpie
Zorro Unmasked
BICARA AGAMA
Al-Ahkam
Al-Fikrah
E-Fatwa Malaysia
Fatwa Online
Ust. Azhar Idrus
Ust. Amin
Ust. Hasrizal
Ust. Zaharuddin
Dr. Mohd Asri
Dr. Abdul Basit
Darul Mujahidin
Harun Yahya
Ilmu & Ulama
Islam Online
Jarum Emas
Kajian Quran
Surau 2Faber
Tarbawi Baru!
TKO Offline
We Choose Islam Baru!
WEBLOG UMUM
Abu Nuha Corner
Aizek.Net Baru !
Al Belurani
Amirulreza
Bayu Gunung
Cili Merah
CikguCyber Baru !
Dairy Muslim
Desa Kerayong
Farid Rashidi
Fikir2 Renung2
Gaya Peneroka
Hati Sufi
Jiwa Kita Merdeka
Kembara Salik
Kereta Mayat
Minta 5 Minit
Nota Tercicir Baru !
Open Minda Baru !
PapaSiber
Perkhimatan Pelajaran Baru!
Rosli Salem
Satu Umat
Syakur Ibrahim
Unpublished Notes
PERTUBUHAN & NGO
Amal Malaysia
Aliran
BERSIH
Fomca
Halal Jakim
MAMPAT
Muslim Consumer
Nadwah Pahang
Persatuan Ulama Malaysia
Skuad Waja Terengganu
Suaram
UMUM/LAIN-LAIN
Ahnaf Khat
Guru Tajweed Syatibi Baru!
Grafik Photoshop
Health Tips
Quran Online
Quran Flash
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKD
(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN DUNGUN, TERENGGANU DARUL IMAN)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : tranung2006@yahoo.com atau Webmaster : tranungkite@hotmail.com

Lot 3672, Bangunan PAS Kawasan Dungun,
Kg. Pak Sabah, 23000 Dungun, Terengganu.
Tel/Faks : 09-848 5001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.