Balik Semula TranungKite Online Hantar Artikel Forum Borak Siber Semakan Akaun Jalinan Siber Topik Artikel Topik Berita Topik Artikel Arkib Berita Iklaneka Hubung Kami Masuk Keluar

     Create an account     
Terbaru...   Ceramah PGU - Cikgu Normala Sudirman    Peperiksaan Utama: Jangan Serahkan Kepada Sekolah    Sebangang - bangang Mahkluk yang lebih Bangang daripada Baboon    Matangkah Universiti Jika Anggap Mahasiswa Tidak Matang?    Pakatan Rakyat,Goodbye Putrajaya.?    Najib sekalipun calon, PAS tetap lawan-Presiden PAS    Siapa pun calon Umno, PAS tetap lawan- Nik Aziz    Rahimi Jadi 'C4' Untuk Ranapkan Anwar Selepas Saiful Gagal    Wanita Pertama Negara Maju Tidak Mahu Terbabit Dengan Program Rosmah    PADAN MUKA: Hari ni baru lah mangkuk ni nampak langit tu Tinggi  
Modules
 Asas Laman
    · Home
    · AvantGo
    · coppermine
    · Downloads
    · FAQ
    · Forums
    · iklan
    · Journal
    · Kes Bunuh Sosilawati
    · NukeSentinel
    · PHP-Nuke Tools
    · Private Messages
    · Recommend Us
    · Search
    · Shout Box
    · Statistics
    · Stories Archive
    · Surveys
    · Top 10
    · Topics
    · Video Stream
    · Web Links

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Advertising/Iklan

Bengkel Kereta anda dengan harga berpatutan

Dapat Portal Terbuka

Baik untuk kesihatan lelaki dan wanita

Koleksi Ceramah & Kuliah

Coklat Minda berkesan untuk peningkatan daya intelek..

teknik termudah untuk FAHAMI 'big picture' Al-Quran & HAFAZ surah idaman SEKALIGUS

Hanya serendah RM30 anda mampu memperolehi RM 11,000

Menjual Pelan -Pelan Rumah secara Online

- DAPATKAN IKLAN BERPATUTAN DENGAN KAMI
Berita Akhbar Hari Ini..

Berita-berita daripada akhbar tempatan hari ini untuk paparan anda melalui TKO Online.

• Polis mula siasat kes Rahimi
• 2 nelayan lemas, 4 hilang bot dirempuh kapal
• Penjanaan ekonomi digital
• Malaysia model masyarakat majmuk - Mufti Syria
• Bajet vokasional mungkin naik
• Air: Selangor tidak bersimpati kebajikan rakyat
• Majlis Raja-Raja perlu nyatakan pendirian
• Jauhi penggadai bangsa – Sultan Sharafuddin
• Bekalan air bersih: Kelantan terus ketinggalan
• Harga tenusu dijangka naik
• Malaysia ditawar tuan rumah persidangan antarabangsa ITU
• JLKN tumpu perkasa 500,000 bekas pelatih
• Kerajaan sedia rumah perlindungan gadis hamil luar nikah sejak 1975
• KPDNKK, SKMM kerjasama banteras muat turun percuma
• Kilang mi diarah tutup 2 minggu
• Pertandingan Seni Jawi Nusantara
• Ajar ikut falsafah pendidikan
• ARWP di Kaherah dirasmikan
• Allahyarham Abu Bakar selamat dikebumi
• Forum antarabangsa sempena Perhimpunan Agung UMNO
• Seminar nasib akhbar Melayudi UiTM esok
• Zaid sedia tanding Presiden PKR
• Kecoh: Bukti PKR parti gengster
• Serah wang ihsan November ini
• Ku Li Pengarah Pilihan Raya dan calon serentak?
• 26,560 Orang Asli didaftar pengundi
• Tindakan boikot Utusan Malaysia tidak rasional
• Polis kawal rumah Muhamad Rahimi
• 'Ugutan perlu dipandang serius'
• PKR nafi halang Rahimi
• Zaid mampu ‘bersihkan’ PKR – Reformis
• Kajian UIAM: Populariti kerajaan Barisan Nasional meningkat
• BN perlu lebih aktif beri penerangan - Mohamed Khir
• 25 ahli Pas Baling sertai UMNO
• Nik Aziz marah tarikh bertembung sidang DUN
• Banjir di Vietnam semakin buruk
• Michelle Obama wanita paling berpengaruh
• Pengikut Qadiani jangan lagi dakwa diri Islam
• TPM Thailand letak jawatan
• Pakistan belum bersedia
• Tentera Israel malukan wanita Palestin
• Facebook sedang dikemaskini
• Doktor mangsa rogol terima Ann Politkovskaya
• Anak orang terkaya dunia akan berkahwin
• India beli senjata Rusia AS$30 bilion

* Dibuka pada paparan windows yang sama.

Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Rangking Forum
Rebutlah ranking ini... © 2009 Tranung Kite
User Info
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
Security Code: Security Code
Type Security Code

(Register)
Membership:
Latest: Jiwa_Tenang
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 29683

People Online:
Visitors: 0
Members: 0
Total: 0
Tranungkite Online v10: Forums

www.tranungkite.net/v10 :: View topic - WALI? BAGAIMANA NAK MENGENALI WALI ALLAH
 FAQFAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Lihat MasejLihat Masej   Log inLog in 

WALI? BAGAIMANA NAK MENGENALI WALI ALLAH
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 51, 52, 53  Next
 
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net/v10 Forum Index -> Borak Agama & Falsafah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
trillion
Prebet
Prebet


Joined: Mar 16, 2008
Posts: 121

PostPosted: Sat Jul 10, 2010 11:06 pm    Post subject: Reply with quote

Walī (Arabic ولي, plural Awliyā' أولياء), is an Arabic word meaning "friend", "client", "kinsman", "patron";[1] it generally denotes "friend of God" in the phrase ولي الله walīyu 'llāh.[2] In English, wali most often means a Muslim saint or holy person. It should not be confused with the word Wāli (Arabic: والي) which is an administrative title that was used in the Muslim Caliphate, and still today in some Muslim countries, such as the Wali of Swat.

Siapakah Wali Allah pada masa ini akan menjadi perdebatan sekiranya seseorang itu tidak diberi hidayah oleh Allah. Tidak boleh dikenali dengan pandangan mata kasar tetapi boleh dilihat dengan mata hati atau kasyaf yang diberi oleh Allah kpd seseorang yang juga Wali Allah. Dia tidak semestinya berkelulusan PhD atau berpangkat tinggi.

Wali Allah sentiasa tidak mahu menunjuk-nunjuk dialah Wali Allah, menjauhi sifat mazmumah. Jika bertemu sesama Wali Allah mereka tahu sama tahu. Maqam yang rendah akan menghormati maqam yg lebih tinggi. Murid Wali Allah yang belum menjadi Wali Allah tidak boleh kasyaf ...tidak kenal sebenarnya yang datang kepada gurunya itu lebih tinggi maqamnya daripada gurunya tetapi gurunya tahu.

Elakkan kata-kata menghina dan mengeji ilmu orang lain! Jika ingin mencari Wali Allah , perbetulkan diri sendiri dahulu terutamanya tentang aqidah, belajar usuluddin, fekah dan tasawwuf jadilah ahli ibadat , selepas amalan wajib..rajin-rajinlah bangun sembahyang tahajjuj jam 3-4 pagi, insya Allah diberi hidayah...kalau bersuluk lagi baik!
Back to top
View user's profile Send private message
ideologi_wali
Guest





PostPosted: Sun Jul 11, 2010 1:44 am    Post subject: Reply with quote

ikanlepu wrote:
man_as7476 wrote:


tang bab umur tu saya pun nak tau jugak pasai apa hanya bila dh umoq 70-80 ke atas sj? adakah sdara bermaksud utk seseorg tu mndpt taraf sbg seorg wali sesudah melepasi umoq tu?? adakah semua Umat Islam yg di bwh umoq tersebut x dak seorg pun yg layak utk Allah angkatkan sbgai seorg WaliNya.
Yg bab ilmu dan keperibadian I_W tu terpulanglah pd sdara utk menilainya.


Wali adalah termasuk dalam golongan kekasih Allah.

Apa erti 'kekasih'?

Bagaimana rupa seseorang yang sedang berkasih? Dalam hal ini orang yang mengaji sufi dari aliran tasauf akan mudah mengerti. Orang yang mengaji kulit mcm I_W, takkan sampai ke situ.

Sebagai 'kekasih' Allah sudah tidak mahu si hamba itu mempunyai apa-apa komitmen lain, selain tumpuan terhadap Diri-Nya saja. Sifat 'cemburu'nya itu tidak memungkinkan sang hamba ada terikat dengan hal keduniaan yang lain.

Apabila mencapai umur 70-80, seseorang itu sudah tiada isteri untuk diberikan perhatian. Jika ada anak pun masing-masing sudah bawa hal sendiri-sendiri. Dalam masyarakat pun, orang sudah tidak mahu menyusahkan dia (iaitu dia sudah tidak diperlukan).

Dari segi harta, dia sudah tidak perlukan harta (yang habis diinfaqkannya), sebab dia dalam proses menyediakan dirinya untuk kembali ke pangkuan Sang Pencipta dirinya.

Makan... pun setakat memenuhi tuntutan zahir (syariat). Itupun selalunya dia berpuasa - pun pasei syariat juga (bab ni yang I_W tk faham!). Jadi, dia sudah tidak perlukan masa untuk fikir apa yang hendak dimasak atau apa yang hendak dimakan. Dia makan apa yang ada asalkan jgn perut berbunyi (Ini ada juga teman cuba lakukan sejak puluhan tahun dulu - mmg ada kelainannya!).

Maknanya, segala jenis nafsu itu telah dibunuhnya.

Cita-cita - dia sudah tidak punya cita2 dalam hidup ini selain
penghambaan. Dan apabila tiada komitmen dalam hidup, dia mula mengasingkan diri - sesetengahnya berumah di tepi hutan, jauh daripada orang ataupun bertapa di mana2 gua sebagaimana Nabi lakukan sebelum penerimaan wahyu.

Cuba telusuri balik apa yang Nabi dapat ketika bersendirian di Gua Hira'? Ini yang ahli sufi lakukan.

Inilah laluan untuk menjadi insan 'kamil'; di mana 90% tumpuan dan kerjanya untuk Allah. 10% lagi kepada hal-hal tidak berfaedah (pada org sufi), contohnya berak atau tidur.

Jadi, pada orang biasa mcm kita nampak seakan pelik, tapi itulah dunia sang wali. Err... ada banyak lagi la.

JADI... sdra boleh nampak tak kenapa teman boleh jelaskan dengan baik kepada sdra berbanding dgn layanan teman terhadap si I_W? Sedangkan sdra berdua sama2 teman tak kenal di TKO ni. Ini yang dikatakan hemah.

Orang sufi agak sensitif dlm bab ini. Lebih teruk apabila teman dari golongan pejuang... yang tak reti nak main sorong-tarik! Org tak suka pun takpe... no hal! Asalkan jgn Dia yang tak suka.


Jadi orang yg ada komitmen berkeluarga tak boleh jadi wali? Tapi apasal sahabat Nabi ramai yg berkeluarga dan bekerja. Malah Sheikh Abdul Qadir Al jailani punyai empat isteri dan anak2 yg agak ramai. tak ada masalahpun nak jadi wali..

Kenapa sempitkan dan bataskan fahaman kamu ttg kewalian seseorg ikan lepu?

Nak jadi wali kena lepasi ujian demi ujian, bukan bersenang lenang dalam ketenangan. Isteri itu ujian, harta itu ujian dan org macam ikan lepu juga ujian. Ujian2 inilah yg akan meningkat martabat seseorang disisi Tuhan.

Tentang warid atau sesuatu kurnia yg datang dari Tuhan ia berbeza mengikut martabat seseorang, warid ialah sesuatu yg datang dari Allah kepada seseorang setelah sempurna wirid atau dlam proses berwirid. Rasa ingin bertaubat, mampu melihat diri yg hina, dapat kenal keaiban diri itu adalah warid. Ini baru peringkat pengenalan.

Ketika ini biasanya pengamal zikir banyak mengalami hal atau zhauk samaada menangis keinsafan atau merindukan Tuhan atau bertempik meraung merindukan Nabi dll hal. Perlu diingat zhauk itu barang sementara bukan barang kekal. Orang yg pernah mengalaminya tak boleh merasa aman diri. Ramai yg nampak hebat dengan pengalaman hal kecundang ditengah jalan atau di akhir perjalanan. Zhauk bukan matlamat, tapi matlamat ialah keredhaan dan ampunan Tuhan.

Pengalaman-pengalaman ini akan mematangkan si salik, jika ada rezeki mereka akan dapat naik ke martabat seterusnya iaitu zikir akal..seseorang yg dikurniakan zikir ini dikurniakan ilham malaikat atau ilham membaiki diri. Ilham ini membentuk seseorang agar berhalus dalam agama bila berdepan dengan Tuhannya. Contohnya bila seseorang ingin memijak selipar org kat masjid, akan muncul tegahan dalaman yg melarang pbuatan tersebut dll la..

Dan warid seterusnya amat jarang difahami orang tapi ada di dalam Al Quran, hadis dan kalam ulamak muktabar dalam tasauf...

Guru aku kata:

Zikir Allah! Allah! Ialah zikir orang salik (zikir hati) yang sedang berjalan kepada Tuhan dan belum lagi mengenal tipu daya dunia, makhluk, syaitan dan nafsu. Dan orang yang naik kepada zikir akal barulah mendapat ilham membaiki diri tetapi belum sampai kepada Allah.

P/s: Teruskan fitnah kamu ke atas aku ya ikan lepu.. best jugak kutip pahala.
Back to top
ideologi_wali
Guest





PostPosted: Sun Jul 11, 2010 1:52 am    Post subject: Reply with quote

ikanlepu wrote:
ideologi_wali wrote:


Pandai taip tapi tapi tak pandai jawab.. kamu jawab dulu soalan aku. Aku nak tidur.. fikir ya.. esok aku nak tengok apa maksub kamu dengan peringkat umur yg kamu katakan tu. Kerana setahu aku ada pengamal kitab sesat hakikat insan yg membuat kesimpulan bahawa setelah peringkat umur melepasi 63 tahun keatas tak perlu solat lagi.


Dalam satu perumpamaan Melayu orang sebut 'menganjing'.

Ia membawa maksud, si anjing itu menyalak pada satu objek, kononnya objek itu yang tak betul. Tapi sebenarnya, anjing itu yang tak guna sbb buat bising dan memekakkan telinga - mengganggu orang nak tidur.

Sebenarnya, bukan pengikut tu yang sesat, tapi si tukang tuduh tu yang dah gila isim! Lebih teruk apabila ada ciri-ciri bekas kaki maksiat - ya la masa memuda. Elok juga taubat, tapi kifarah Allah tu bukan mudah nak hilang begitu saja.

Kerak dan karatnya tetap ada. Dan biasanya, dipertontonkan tanpa sedar.

Bagi aku, bukan setakat pengikut 'Hakikat Insan' yang kata selepas umur 63thn tak payah solat itu celaka, tapi kamu tu juga berlebih lagi CELAKAnya!

p/s Kata 'celaka' ni aku sebut sbb kamu dah gunakan banyak kali.


Sejak bila aku mengaku aku kaki maksiat di zaman muda? Dan apa bukti kamu menuduh aku kaki maksiat di zaman muda?

Quote:
Maka kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang menulis Al Kitab dengan tangan mereka sendiri, lalu dikatakannya; "Ini dari Allah", (dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu. Maka kecelakaan yang besarlah bagi mereka, akibat apa yang ditulis oleh tangan mereka sendiri, dan kecelakaan yang besarlah bagi mereka, akibat apa yang mereka kerjakan. (AL BAQARAH (Sapi betina) ayat 79 )


p/s: Salah ke aku sebut celaka bagi pengamal kitab yg mengada-ngadakan sesuatu yg tak ada dalam agama lalu memanipulasikan kata2 itu agar ia dianggap ada dalam agama, macam pengamal kitab hakikat insan yg banyak bersepah kat kedai kopi, malah kat ruangan maya inipun banyak.
Back to top
ikanlepu
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Joined: May 09, 2008
Posts: 6953
Location: Takde di Perak, Selangor le....

PostPosted: Sun Jul 11, 2010 11:40 am    Post subject: Reply with quote

ideologi_wali wrote:

Jadi orang yg ada komitmen berkeluarga tak boleh jadi wali? Tapi apasal sahabat Nabi ramai yg berkeluarga dan bekerja. Malah Sheikh Abdul Qadir Al jailani punyai empat isteri dan anak2 yg agak ramai. tak ada masalahpun nak jadi wali..

Kenapa sempitkan dan bataskan fahaman kamu ttg kewalian seseorg ikan lepu?

Nak jadi wali kena lepasi ujian demi ujian, bukan bersenang lenang dalam ketenangan. Isteri itu ujian, harta itu ujian dan org macam ikan lepu juga ujian. Ujian2 inilah yg akan meningkat martabat seseorang disisi Tuhan.

Tentang warid atau sesuatu kurnia yg datang dari Tuhan ia berbeza mengikut martabat seseorang, warid ialah sesuatu yg datang dari Allah kepada seseorang setelah sempurna wirid atau dlam proses berwirid. Rasa ingin bertaubat, mampu melihat diri yg hina, dapat kenal keaiban diri itu adalah warid. Ini baru peringkat pengenalan.

Ketika ini biasanya pengamal zikir banyak mengalami hal atau zhauk samaada menangis keinsafan atau merindukan Tuhan atau bertempik meraung merindukan Nabi dll hal. Perlu diingat zhauk itu barang sementara bukan barang kekal. Orang yg pernah mengalaminya tak boleh merasa aman diri. Ramai yg nampak hebat dengan pengalaman hal kecundang ditengah jalan atau di akhir perjalanan. Zhauk bukan matlamat, tapi matlamat ialah keredhaan dan ampunan Tuhan.

Pengalaman-pengalaman ini akan mematangkan si salik, jika ada rezeki mereka akan dapat naik ke martabat seterusnya iaitu zikir akal..seseorang yg dikurniakan zikir ini dikurniakan ilham malaikat atau ilham membaiki diri. Ilham ini membentuk seseorang agar berhalus dalam agama bila berdepan dengan Tuhannya. Contohnya bila seseorang ingin memijak selipar org kat masjid, akan muncul tegahan dalaman yg melarang pbuatan tersebut dll la..

Dan warid seterusnya amat jarang difahami orang tapi ada di dalam Al Quran, hadis dan kalam ulamak muktabar dalam tasauf...

Guru aku kata:

Zikir Allah! Allah! Ialah zikir orang salik (zikir hati) yang sedang berjalan kepada Tuhan dan belum lagi mengenal tipu daya dunia, makhluk, syaitan dan nafsu. Dan orang yang naik kepada zikir akal barulah mendapat ilham membaiki diri tetapi belum sampai kepada Allah.

P/s: Teruskan fitnah kamu ke atas aku ya ikan lepu.. best jugak kutip pahala.


Kamu nak letakkan diri setaraf Syeikh A. Qadir al- Jilani yg punya 4 isteri utk ujian. Tahap dia seringgi mana? Sedangkan kamu soal berhubung sesama kawan dlm TKO pun tak lepas - sangap, serakah, bengis dan bersikap memandang rendah org lain.

Sikap begini adalah cerminan guru. Guru yg menghasilkan anak murid mcm ni dapatkah menaikkan tarafnya ke wali?

Pada zaman fitnah ni, alangkan org Islam pun jadi kafir bila petang; malam Islam dan esoknya kafir semula. Faham ke? Demikian jg dengan wali... sebab org di hari ini belum istiqomah, usahkan sepenuh, separuh pun tidak.

Aku setuju dgn sebhg penjelasan tu. Ujiian2 yang datang itu adalah bgi depa yg bru nk jejak jalan sufi... jauh lg drp wali. Sbb seseorang sufi (wali lg dahsyat mujahadahnya), ujian itu adalah makanan rohaninya. Takde ujian dia akan susah hati... berasakan Tuhan tidak melihatnya lagi.

Jika tidak, kenapa bila tersepak tunggul atau kaki meja - dia tidak maki, tetapi tersenyum sambil menguccapkan, 'Tiada daya dan kekuattan..." Dikatakannya Allah bergurau dgnnya sbb sikit dosa yg bru dilakukan.

p/s Hanya org yg penuh hemah dan ihsan saja yg mampu mencuri pahala org lain. Adakah Allah redha dgn keserakahan kamu? Pembengis.

Pastu kamu pun tk faham apa itu erti fitnah!


Last edited by ikanlepu on Sun Jul 11, 2010 11:48 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
murideen
Rekrut
Rekrut


Joined: Jun 30, 2010
Posts: 71

PostPosted: Sun Jul 11, 2010 11:48 am    Post subject: Reply with quote

he..he.he

Wali-wali nie suka berdebat ke??

~Malam tadi eden mimpi dapat `amalan camna nak tengok jin oleh seseorang, tak tau ler sapa wallahua`lam..~
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
ikanlepu
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Joined: May 09, 2008
Posts: 6953
Location: Takde di Perak, Selangor le....

PostPosted: Sun Jul 11, 2010 11:58 am    Post subject: Reply with quote

ideologi_wali wrote:


Sejak bila aku mengaku aku kaki maksiat di zaman muda? Dan apa bukti kamu menuduh aku kaki maksiat di zaman muda?

Quote:
Maka kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang menulis Al Kitab dengan tangan mereka sendiri, lalu dikatakannya; "Ini dari Allah", (dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu. Maka kecelakaan yang besarlah bagi mereka, akibat apa yang ditulis oleh tangan mereka sendiri, dan kecelakaan yang besarlah bagi mereka, akibat apa yang mereka kerjakan. (AL BAQARAH (Sapi betina) ayat 79 )


p/s: Salah ke aku sebut celaka bagi pengamal kitab yg mengada-ngadakan sesuatu yg tak ada dalam agama lalu memanipulasikan kata2 itu agar ia dianggap ada dalam agama, macam pengamal kitab hakikat insan yg banyak bersepah kat kedai kopi, malah kat ruangan maya inipun banyak.


Drp pengalaman aku dlm bidang psikologi (aku qualified sbhg), ciri2nya ada. Kemudian drp kitab yg aku belajar drp contoh org2 terdahulu, kamu mmg mewarisi kebejatan maksiat waktu muda.

Atau disebabkan kamu tu 'cikgu' kamu anggap semua kat TKO ni anak murid kamu - yang layak disergah dan dirotan. Gitu?

Dlm soal 'celaka'kan org lain... kamu tu sape? Tinggi mana ilmu kamu? Dr apa yang aku tengok, kamu 'mungkin' banyak ilmu - tapi amal kamu kurang; atau kamu banyak ilmu, tapi Allah hindarkan kamu drp menyesatkan org lain - dijadikan gila isim.

Maka kamu jadi kasar dan keras agar orang menjauhi... jadi 'sesat' yg ada pd diri kamu itu tidak akan menjangkit.

Cuba la berubah. Aku pun bekas cikgu juga!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
murideen
Rekrut
Rekrut


Joined: Jun 30, 2010
Posts: 71

PostPosted: Sun Jul 11, 2010 12:13 pm    Post subject: Reply with quote

ikanlepu wrote:
ideologi_wali wrote:


Sejak bila aku mengaku aku kaki maksiat di zaman muda? Dan apa bukti kamu menuduh aku kaki maksiat di zaman muda?

Quote:
Maka kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang menulis Al Kitab dengan tangan mereka sendiri, lalu dikatakannya; "Ini dari Allah", (dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu. Maka kecelakaan yang besarlah bagi mereka, akibat apa yang ditulis oleh tangan mereka sendiri, dan kecelakaan yang besarlah bagi mereka, akibat apa yang mereka kerjakan. (AL BAQARAH (Sapi betina) ayat 79 )


p/s: Salah ke aku sebut celaka bagi pengamal kitab yg mengada-ngadakan sesuatu yg tak ada dalam agama lalu memanipulasikan kata2 itu agar ia dianggap ada dalam agama, macam pengamal kitab hakikat insan yg banyak bersepah kat kedai kopi, malah kat ruangan maya inipun banyak.


Drp pengalaman aku dlm bidang psikologi (aku qualified sbhg), ciri2nya ada. Kemudian drp kitab yg aku belajar drp contoh org2 terdahulu, kamu mmg mewarisi kebejatan maksiat waktu muda.

Atau disebabkan kamu tu 'cikgu' kamu anggap semua kat TKO ni anak murid kamu - yang layak disergah dan dirotan. Gitu?

Dlm soal 'celaka'kan org lain... kamu tu sape? Tinggi mana ilmu kamu? Dr apa yang aku tengok, kamu 'mungkin' banyak ilmu - tapi amal kamu kurang; atau kamu banyak ilmu, tapi Allah hindarkan kamu drp menyesatkan org lain - dijadikan gila isim.

Maka kamu jadi kasar dan keras agar orang menjauhi... jadi 'sesat' yg ada pd diri kamu itu tidak akan menjangkit.

Cuba la berubah. Aku pun bekas cikgu juga!


eden pun bekas guru gak..he.he guru komputer lerr..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
ikram
Prebet
Prebet


Joined: May 10, 2008
Posts: 207
Location: Selangor Darulehsan

PostPosted: Sun Jul 11, 2010 12:26 pm    Post subject: Reply with quote

tajuk thread WALI? BAGAIMANA NAK MENGENALI WALI ALLAH.

ni pun lebihkurang jika kita buka tajuk bagaimana nak mengetahui bila malam lailatulqadar..

maka macam macam lah andaian, jika bab wali, ada yang kata wali tu macam ni, macam tu, sama juga lah jika kita berbual bab malam lailatulqadar, pokok jadfi separuhlah, ayam tak berkokok lah, dan macam macam lagi, malam lailatulqadar yg 10 hari terakhir pun saat yg sukar untuk kita capai saat itu, inikan lagi penduduk dunia yang berbillion, lagi lah sukar untuk kita berjumpa dgn wali allah, KECUALI diizinkan allah swt...yang penting berbuat baik selalu, jangan ada rasa takabur dalam diri, nabi pun nak naik ke langit pun di belah dadanya, sebagai tanda bertapa sucinya tempat singgahan nabi di langit..ni bukan aku kata, ni kata penceramah malam tadi.
Back to top
View user's profile Send private message
akhir_zaman
Prebet
Prebet


Joined: Apr 27, 2008
Posts: 146

PostPosted: Sun Jul 11, 2010 12:57 pm    Post subject: Reply with quote

ikram wrote:
tajuk thread WALI? BAGAIMANA NAK MENGENALI WALI ALLAH.

ni pun lebihkurang jika kita buka tajuk bagaimana nak mengetahui bila malam lailatulqadar..

maka macam macam lah andaian, jika bab wali, ada yang kata wali tu macam ni, macam tu, sama juga lah jika kita berbual bab malam lailatulqadar, pokok jadfi separuhlah, ayam tak berkokok lah, dan macam macam lagi, malam lailatulqadar yg 10 hari terakhir pun saat yg sukar untuk kita capai saat itu, inikan lagi penduduk dunia yang berbillion, lagi lah sukar untuk kita berjumpa dgn wali allah, KECUALI diizinkan allah swt...yang penting berbuat baik selalu, jangan ada rasa takabur dalam diri, nabi pun nak naik ke langit pun di belah dadanya, sebagai tanda bertapa sucinya tempat singgahan nabi di langit..ni bukan aku kata, ni kata penceramah malam tadi.


Betol doh tu. sapa 29 pages doh ni, dok selesai selesai lagi. Dok bertelagah tak kesudahan..

Pihak bertelagah

A : B : C

A bertelagah dengan C ( Kat tengah2 Tu... B = Syetan + Nafsu....... Laughing )

A mencari hujah untuk jatuh C.. C pun mencari hujah untuk kenakan A....

ELakkan berjidal banyak sangat.......dalam perkara ghaib ni...
Back to top
View user's profile Send private message
ikanlepu
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Joined: May 09, 2008
Posts: 6953
Location: Takde di Perak, Selangor le....

PostPosted: Sun Jul 11, 2010 1:29 pm    Post subject: Reply with quote

silap la plak.

Last edited by ikanlepu on Sun Jul 11, 2010 2:49 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
ikram
Prebet
Prebet


Joined: May 10, 2008
Posts: 207
Location: Selangor Darulehsan

PostPosted: Sun Jul 11, 2010 1:50 pm    Post subject: Reply with quote

ikanlepu wrote:
akhir_zaman wrote:
ikram wrote:
tajuk thread WALI? BAGAIMANA NAK MENGENALI WALI ALLAH.

ni pun lebihkurang jika kita buka tajuk bagaimana nak mengetahui bila malam lailatulqadar..

maka macam macam lah andaian, jika bab wali, ada yang kata wali tu macam ni, macam tu, sama juga lah jika kita berbual bab malam lailatulqadar, pokok jadfi separuhlah, ayam tak berkokok lah, dan macam macam lagi, malam lailatulqadar yg 10 hari terakhir pun saat yg sukar untuk kita capai saat itu, inikan lagi penduduk dunia yang berbillion, lagi lah sukar untuk kita berjumpa dgn wali allah, KECUALI diizinkan allah swt...yang penting berbuat baik selalu, jangan ada rasa takabur dalam diri, nabi pun nak naik ke langit pun di belah dadanya, sebagai tanda bertapa sucinya tempat singgahan nabi di langit..ni bukan aku kata, ni kata penceramah malam tadi.


Betol doh tu. sapa 29 pages doh ni, dok selesai selesai lagi. Dok bertelagah tak kesudahan..

Pihak bertelagah

A : B : C

A bertelagah dengan C ( Kat tengah2 Tu... B = Syetan + Nafsu....... Laughing )

A mencari hujah untuk jatuh C.. C pun mencari hujah untuk kenakan A....

ELakkan berjidal banyak sangat.......dalam perkara ghaib ni...


Ni bkn soal kena tak kena. Elok benda ni diperkatakan, jika tidak yg buta kayu pun nak bercakap juga.

Nak tau sesuatu kena belajar; bkn dgn berhakimkan beruk!


maka saya nak tanya saudara ikan lepu, berbalik kpd tajuk di atas ( bagaimana hendak mengenali wali)..sebab skarang thread ni dah bercabang macam seperti siapa nak jadi wali pulak, walhal persoalan pokoknya bagaimana hendak mengenali wali.

cuba saudara lepu ringkaskan ciri ciri wali, dari ilmu, kefahaman ikan lepu, bagaimana seperti yg menurut al quran dan hadis nabi?mungkin saudara lepu berkesempatan terjumpa dgn wali,ini yg pembuka thread buka tajuk ni kot, nak tahu bagaimana hendak mengenali wali.
Back to top
View user's profile Send private message
akhir_zaman
Prebet
Prebet


Joined: Apr 27, 2008
Posts: 146

PostPosted: Sun Jul 11, 2010 2:22 pm    Post subject: Reply with quote

ikanlepu wrote:
akhir_zaman wrote:
ikram wrote:
tajuk thread WALI? BAGAIMANA NAK MENGENALI WALI ALLAH.

ni pun lebihkurang jika kita buka tajuk bagaimana nak mengetahui bila malam lailatulqadar..

maka macam macam lah andaian, jika bab wali, ada yang kata wali tu macam ni, macam tu, sama juga lah jika kita berbual bab malam lailatulqadar, pokok jadfi separuhlah, ayam tak berkokok lah, dan macam macam lagi, malam lailatulqadar yg 10 hari terakhir pun saat yg sukar untuk kita capai saat itu, inikan lagi penduduk dunia yang berbillion, lagi lah sukar untuk kita berjumpa dgn wali allah, KECUALI diizinkan allah swt...yang penting berbuat baik selalu, jangan ada rasa takabur dalam diri, nabi pun nak naik ke langit pun di belah dadanya, sebagai tanda bertapa sucinya tempat singgahan nabi di langit..ni bukan aku kata, ni kata penceramah malam tadi.


Betol doh tu. sapa 29 pages doh ni, dok selesai selesai lagi. Dok bertelagah tak kesudahan..

Pihak bertelagah

A : B : C

A bertelagah dengan C ( Kat tengah2 Tu... B = Syetan + Nafsu....... Laughing )

A mencari hujah untuk jatuh C.. C pun mencari hujah untuk kenakan A....

ELakkan berjidal banyak sangat.......dalam perkara ghaib ni...


Ni bkn soal kena tak kena. Elok benda ni diperkatakan, jika tidak yg buta kayu pun nak bercakap juga.

Nak tau sesuatu kena belajar; bkn dgn berhakimkan beruk!


di perkatan dalam dunia cyber...sehingga membuka ruang beruk dan buta kayu masuk.....memperkatakan sesuatu yang tidak di ketahui...
Back to top
View user's profile Send private message
ikanlepu
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Joined: May 09, 2008
Posts: 6953
Location: Takde di Perak, Selangor le....

PostPosted: Sun Jul 11, 2010 2:24 pm    Post subject: Reply with quote

Untuk mengenal wali (ada yg dah tegur apa sibuk, patut kenal Allah saja!) bukan mcm kita kopek kacang tanah pastu ngap masuk mulut.

Pertama sekali kita kena kenali ruh kita tu dlu sbb ia menjadi punca kpd 'hakikat keakuan' dan 'hakikat insan' - maka ia mesti dijelaskan.

Untuk itu, sebelum pergi jauh kita kena kenal apa itu ruh, kemudian kalbu, nafsu dan akal. Kena huraikan juga.

Maka kena juga kenali perbezaan nafsu (amarah, lawwamah, mulhamah, mutmainnah, rodhiah, marthiah, nafsu kamil) antara orang awam dgn seorang wali. Maka di sini timbul gara2 ada yang berhakimkan beruk itu. Maka ia perlukan penjelasan juga.

Kaedah sufi dan maqam2 nafsu. Camne nak mencapai maqam wali?

Peringkat2 perjalanan suluk orang sufi - hasil pencapaiannya.

Bagaimana boleh terjadi murtad dan zindik - berpunca drp syuhud dan wahdatul-wujud?

Mana satu zikir khurafat dan karut?

Sebab2 terhijab hati dgn Allah - hubungan ruh dgn hadrat Allah; masuk ke bab mujahadah, kewajipan jihad - jenis2 jihad; alam malakut, jabarut dsb. Apa yang dikatakan mata basyirah?

Dan banyak lagi.... Soalnya, memadaikah utk ditulis kat thread ini tanpa penjelasan seorang guru (yang dikira mursyid). Klu setakat nak meyakinkan ukuran forumers ttg siapa ikanlepu... pi cari orang lain la.

Maka dengan sebab itu teman ada blog. Di sana (http://ikanlepu.blogspot.com) teman bisa jelaskan mengikut tertib sekadar termampu. Sebab teman bukan nak 'convince' sesiapa... atau nak mengenakan sesiapa seperti tanggapan sesetengah hakim beruk. Ia cuma tanggungjawab agar yg sedikit tu diredhai oleh-Nya.

Drp 26,000 forumers - lagi 10thn ada 10 orang yg cenderung ke arah itu pun dah cukup alhamdulillah. Klu mcm akhir_zaman atau ikram tak suka, takpe. I_W nak tenggelam dlm dunia dia pun lantak le.

Teman tak susah... klu rasa tak suka usah baca; buka thread pun jangan. You have all the rights!

p/s Nanti kan ada 'mangkuk tingkat' yg kata pernyataan ini sebagai angkuh! Its up to you... no harm saying.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
ideologi_wali
Guest





PostPosted: Sun Jul 11, 2010 2:37 pm    Post subject: Reply with quote

ikanlepu wrote:
Untuk mengenal wali (ada yg dah tegur apa sibuk, patut kenal Allah saja!) bukan mcm kita kopek kacang tanah pastu ngap masuk mulut.

Pertama sekali kita kena kenali ruh kita tu dlu sbb ia menjadi punca kpd 'hakikat keakuan' dan 'hakikat insan' - maka ia mesti dijelaskan.

Untuk itu, sebelum pergi jauh kita kena kenal apa itu ruh, kemudian kalbu, nafsu dan akal. Kena huraikan juga.

Maka kena juga kenali perbezaan nafsu (amarah, lawwamah, mulhamah, mutmainnah, rodhiah, marthiah, nafsu kamil) antara orang awam dgn seorang wali. Maka di sini timbul gara2 ada yang berhakimkan beruk itu. Maka ia perlukan penjelasan juga.

Kaedah sufi dan maqam2 nafsu. Camne nak mencapai maqam wali?

Peringkat2 perjalanan suluk orang sufi - hasil pencapaiannya.

Bagaimana boleh terjadi murtad dan zindik - berpunca drp syuhud dan wahdatul-wujud?

Mana satu zikir khurafat dan karut?

Sebab2 terhijab hati dgn Allah - hubungan ruh dgn hadrat Allah; masuk ke bab mujahadah, kewajipan jihad - jenis2 jihad; alam malakut, jabarut dsb. Apa yang dikatakan mata basyirah?

Dan banyak lagi.... Soalnya, memadaikah utk ditulis kat thread ini tanpa penjelasan seorang guru (yang dikira mursyid). Klu setakat nak meyakinkan ukuran forumers ttg siapa ikanlepu... pi cari orang lain la.

Maka dengan sebab itu teman ada blog. Di sana (http://ikanlepu.blogspot.com) teman bisa jelaskan mengikut tertib sekadar termampu. Sebab teman bukan nak 'convince' sesiapa... atau nak mengenakan sesiapa seperti tanggapan sesetengah hakim beruk. Ia cuma tanggungjawab agar yg sedikit tu diredhai oleh-Nya.

Drp 26,000 forumers - lagi 10thn ada 10 orang yg cenderung ke arah itu pun dah cukup alhamdulillah. Klu mcm akhir_zaman atau ikram tak suka, takpe. I_W nak tenggelam dlm dunia dia pun lantak le.

Teman tak susah... klu rasa tak suka usah baca; buka thread pun jangan. You have all the rights!

p/s Nanti kan ada 'mangkuk tingkat' yg kata pernyataan ini sebagai angkuh! Its up to you... no harm saying.


Nafsu lawwammah tu apa?

Nak perjelaskan tentang wali dan tasauf konon. Ilmu sendiri banyak banyak bercampur aduk dgn ilmu hakikat insan. Dan la tu memandai pulak takrifkan wali ikut akal fikiran.
Back to top
ideologi_wali
Guest





PostPosted: Sun Jul 11, 2010 2:38 pm    Post subject: Reply with quote

akhir_zaman wrote:
ikanlepu wrote:
akhir_zaman wrote:
ikram wrote:
tajuk thread WALI? BAGAIMANA NAK MENGENALI WALI ALLAH.

ni pun lebihkurang jika kita buka tajuk bagaimana nak mengetahui bila malam lailatulqadar..

maka macam macam lah andaian, jika bab wali, ada yang kata wali tu macam ni, macam tu, sama juga lah jika kita berbual bab malam lailatulqadar, pokok jadfi separuhlah, ayam tak berkokok lah, dan macam macam lagi, malam lailatulqadar yg 10 hari terakhir pun saat yg sukar untuk kita capai saat itu, inikan lagi penduduk dunia yang berbillion, lagi lah sukar untuk kita berjumpa dgn wali allah, KECUALI diizinkan allah swt...yang penting berbuat baik selalu, jangan ada rasa takabur dalam diri, nabi pun nak naik ke langit pun di belah dadanya, sebagai tanda bertapa sucinya tempat singgahan nabi di langit..ni bukan aku kata, ni kata penceramah malam tadi.


Betol doh tu. sapa 29 pages doh ni, dok selesai selesai lagi. Dok bertelagah tak kesudahan..

Pihak bertelagah

A : B : C

A bertelagah dengan C ( Kat tengah2 Tu... B = Syetan + Nafsu....... Laughing )

A mencari hujah untuk jatuh C.. C pun mencari hujah untuk kenakan A....

ELakkan berjidal banyak sangat.......dalam perkara ghaib ni...


Ni bkn soal kena tak kena. Elok benda ni diperkatakan, jika tidak yg buta kayu pun nak bercakap juga.

Nak tau sesuatu kena belajar; bkn dgn berhakimkan beruk!


di perkatan dalam dunia cyber...sehingga membuka ruang beruk dan buta kayu masuk.....memperkatakan sesuatu yang tidak di ketahui...


Manusia yg mulut hodoh macam ikan lepu ni, kamu fikir apa cara yg terbaik nak melayannya akhir zaman?
Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net/v10 Forum Index -> Borak Agama & Falsafah All times are GMT + 8 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 51, 52, 53  Next
Page 29 of 53

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
REFORMASI
Tranung Kite
Laman M@rhean
Detikdaily
Buletin Online
klpost.com
Jiwo Kelete
Bukit Besi OnLine
Pemuda Wilayah
Jasin Daily
Pemuda BukitKatil
Kedahlenie..!!
Utara Online
Siasahdaily
Pahang daily
Sabahdaily
PORTAL
Mahasiswa Kini
ar-Romli
I Luv Islam
Terjah
Perak Bersatu
Ukhwah.com
ANALISIS ISU/BERITA
Tarmizi Mohd Jam
Kopitiam Bang Nan
Pink Turtle
Ahli Parlimen PAS
A.M.K.NS.
Perisik Rakyat
Rozmal Malakan
Republik kata
Go Malaysia
Zul Mamak
Bicara Pria Malaysia
Wartamaya
BLOGGER
Roslan SMS Corner
Amin Iskandar @ Black
...penarik beca
A L- H U S S E Y N
Amdang 81
Tun Telanai
Faisal Tehrani
Ibnu Hasyim
Merah Tinta
Ibrahim Baba
Fudzail
Cucu Mat Kilau
Anak Bapa
Cikgu Nuriís Online
Drs Idham Lim
Attakiri
Abu Ayysah
Suhaimi Taib
Redhuan D. Oon
Aktivis Nora
Dr. Hj. Hamirdin
Malaysia Waves
Sofi Wahab
Telahan Politik
Aduka Taruna
Nik Abdul Nik Aziz
Suhaizan Kayat
jahilGoBlog
Edyesdotcom
Orang Klawang
Tok Pepijat
Jamaludin Md Isa
Helang Jagat
Meli Kapak Jangak
Hishamuddin Rais
Che Kamala
Rusli Islam
Ahmad Fadhil
Eddie Putra
Amirulreza
Rosli Salem
Tempe Goreng
Sokong PR
Janggut
Wan Nordin Yaacob
Lanh14
Polis Pencen
Kalam Perantau
LAWAN ARUS
Tun Dr Mahathir
UMNO-Reform
Kadir Jasin
Sang Kelembai
Arah Kita
Rockys Bru
Screenshots
Mahaguru58
Kuda Kepang
Kickdefella
Jawatankuasa Ad-Hoc
Kuda Ranggi
Putera Maya
TAK AKTIF
DarulBayan
Politic Today
Ketua Perusuh
Blues Whereha
Lagenda Buta
Zahid Yusof
Taranama
Boneka, Penyu & SPR
Betul Ka?
Polis Pencen
Seberan
Adnan Ibrahim Al-Binjari
Ekonomi Islam
Jangan Beli
Akan dikeluarkan...
AKHBAR
Harakah Daily
Suara KeAdilan
Malaysiakini.com
Agenda Daily
Malaysia Today
Bernama
Utusan Melaysia
Berita Harian
Harian Metro
Berita RTM
The Star
The Star Melayu
Malaysia Insider
Sinar Harian
Kosmo
Siasah
Wasilah Online
MalayaDaily
Newskini
WEBBLOG POLITIK
Apa Ada Pada Nama
Mai Bincang-bincang
Pemuda Insaf
Al Banjari
Kamarudin Sidek
Desa Kerayong
Peghelih La...
Lord Azaab
Ilham Najmi
nakmarah...marahlah!
Barisan Untuk Rakyat
ASAM lambunau
Hashim Habeed
Ilmuan
Cenangau
Minta 5 Minit
Tawan Pekan
Tak Gedebe
Penawar Rindu
Beras Terpilih
Kuda Trojan
Seri Iskandar
Warta Nasional
Kembara Salik
PakNgah 70
Jendela Hikmah
Pemuda PAS Sura
Hasbullah Pit
syifa arjuna
..harapan tidak buta
In Deep tots
Forum Maya Intelek Muda
Selangor Today
Wartawan Rasmi LR
Hikayat Putera Batu
Alahai-Apa-Ni
Lot 250
Pengembara Jalanan
Anak Bapak
An Nasru
Harapan Baru
Ustaz Muktar
Mejoh
Silembiks
Talkjanz.com
Anak Kecil Main Api
FadhilNor & Rakan
Dr Speaker
Pancak Bicara
Rencana Rakyat
Tukul Besi
Bumi Perak
Anak Reformasi
DPP Gombak
sya~reformis
Mengejar Cahaya
Hanafiah Ahmad
Sidang Online
Gelombang Hijau
Zon Bukit Beruntung
ApSeReNaPeTe
Budu2U
WEBBLOG CP
Bukan Kerana Nama
Mohd Nasir
Tau Takpe
Kerabu Bersuara
Harapan Malaysia
Berfikir Dengan Waras
Barisan Rakyat
Demi Membela Islam
Skuad Batu Caves
Al Brangi
Beras Melaka
al-Futhuhat
al-Kerohi
Markaz Ehsan
WEBBLOG UMUM
Fikir2 Renung2
Jiwa Kita Merdeka
Ikan Pekasam..
Hembusan
Rampai Seri
Kereta Mayat
Syakur Ibrahim
Zulzaidi
Bangkit Dgn Sebuah Cita
SetiapKejadiahBerhikmah
Fi Thorikillah
Harisfadila.com
Unpublished Notes
Kami Perihatin
HalimIslam
Maliki Xp Blog
Sosialis Kanan
Ikatan Ilmu
Runtuh Kebatilan
Peduli Rakyat
Malaysia Tanah Air Ku
bawean termenung
Topeng Sakti
Ibnu Mustafa
Abu Bahsyir Al Muqry
Gaya Peneroka
Ustaz Amin
Cili Merah
Hati Sufi
Blog Rantau
Sekondakhati
Satu Pentafsiran
Pada Hemat Saya..
Hot Power
WEBBLOG B.I.
My Game
Juctice4all Kuantan
Pakatan Rakyat
729 NO ISA
Kata Tak Nak
Angin Perubahan
KakiBlog
Harism Ibrahim
Barking Magpie
FORUM @ e-GROUPS
Forum Gerak Reformasi
Guru Reformasi Online
Forum UMNO-Reform
Halaqah.Net
Shoutus Syabab
E-Minda Kita
IZ Forum Cak
Forum Al-Tawbah
PARTI POLITIK
Parti Islam Se-Malaysia
Pemuda Pas Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Dewan Ulamak Pusat
PAS Kelantan
PAS Kedah
PAS Negeri Sembilan
PAS Penang
PAS Melaka
PAS Selangor
PAS Pahang
PAS Johor
PAS N. Sembilan
PAS Perak
PAS Kedah
PAS Sabah
DPP Kelantan
DPP Johor
DPP N9
DPP Sarawak
DPP Pahang
DPP Kedah
DPP Penang
DPP Perak
PAS Bukit Bendera
PAS Johor Bahru
Pas Jelebu
PAS Bangi
Pas Subang
Pas Batu
PAS Bakri
PAS Parit Buntar
DPPK Bagan Datoh
PAS Tanjung Malim
PAS Kuala Nerus
DPP Padang Serai
DPP Pasir Gudang
DPP Wangsa Maju
DPP Kuala Trg
DPP Sik
DPP Demit
DPP Kemaman
DPP Pengkalan Chepa
DPP Rompin
DPP Putrajaya
DPP Lumut
DPP Padang Besar
DPP Jerantut
DPP Muadzam Shah
DPP Besut
DPP Jempol
DPP Maran
DPP Gombak
DPP Pertaling Jaya Sel
DPP Serdang
DPP Kuala Langat
DPP Temerloh
DPP Lembah Pantai
DPP Ladang
Pemuda Seremban
MTD Guchil
MTD Peramu Jaya
MTD Tg Lumpur
MTD Pulau Tawar
MTPD Sura
PAS Mengkebang
PAS DUN Jeram
Dar At-Tarbiyyah
PP Sarawak
CP Bandar Bukit Mahkota
Pemuda PAS Rasa
Pemuda PAS Jln Yadi
PAS Caw. Shah Alam 2
Lajnah Pekerja
KeAdilan Rakyat
Angkatan Muda KeAdilan
Keadilan Johor
AMK P. Pinang
KeAdilan Sri Gading
Keadilan Batu
AMK Batu
AMK Serdang
AMK Permatang Pauh
Keadilan Bayan Baru
DAP
PERTUBUHAN/NGO
P.U.M.
Aliran
Suaram
Fomca
Muslim Consumer
Darul Izzah
Halal Jakim
Amal Malaysia
Jabatan Amal
Jabatan Amal 2
Unit Amal Pahang
PASTI Kelantan
Tunas Islam
Nisa W. Persekutuan
Nisa Negeri Sembilan
Nisa Pekan
Pasti Temerloh
Pasti Az-Zahra
BERSIH
Bersih N9
GERAK
Pemuda Bersamamu
Skuad Waja Terengganu
MAMPAT
GAMIS
Khidmat Meru
PIMPINAN
PIMPINAN PAS
Nasharudin Mat Isa
Husam Musa
Mustafa Ali
Mohamad Sabu
Dr. Mohd Hatta
Haji Mahfuz
Mahfuz Omar II
Khalid samad
Dr. Syed Azman
Ust. Ahmad Awang
Dr. Lo Lo
Dr. Zulkifly Ahmad
Iskandar Abdul Samad
Drs. Khalil Idham Lim
Ustaz Nasir Zakaria
Dr. Halimah Ali
Subky Latif
Herman Samsudeen
Adly Zahari
Azizi Abdullah
Aiman Athirah Al Jundi
Kembara Minda
PIMPINAN PKR
Anwar Ibrahim
Azmin Ali
Tian Chua
Zulkifli Noordin
CheguBard
YB Fuziah Salleh
YB Mohammad Fairus
Speak for Perak
PIMPINAN DAP
Lim Kit Siang
KM - Lim Guang Eng
MP @ ADUN
N17 Gombak Setia
P99 Ampang
N19 Bukit Antarabangsa
Hulu Langat
N18 Bukit Payung
MP Kapar
Adun Titi Serong
Adun Chempaka
YB Dr. Nik Mazian
Adun Bunut Payong
Dr. Lo Lo

Semua YB Pakatan...
WEBSITE/LINK BARU..
Adun Sg Abong
PAS Kawasan Bakri
Pasti Kawasan Bakri
Warta Utara
SMK Lughatul Quran
Penulis Minda Rakyat
Pemuda PAS Pahang
SMI Darul Bayan
PPDC Groups
Pemuda Sang Saka
Madrasah Al Insaniyyah
PAS Miri
KL Today
Solleh AlFatimi
Amal Pahang
Dun Maharani
ANAK (ngo)
MalaysiaDigest
Minda Rakyat
CPIAsia
MerdekaReview
PAS Maran
DPP Kuantan
ANN - Alternatif News
Pemuda Kuala Krau
DPP Petaling Jaya Selatan
Budak Balun
Malaysiakini Ku
Kajian Quran
Demokrasi 93
Syabab Paka
lajnah Penerangan Paka
Kaki Kawa
Setiawangsa KL
Dairy Muslim
SharpShooter
Syabab Kapar
Hartal MSM
Aaaadoii
Dun Chini
JunduMay
Harapan Malaysia
SharpShooter
Terengganukin BlogSpot
Ikut Suka Aku
DPP Batu caves
Abu Nuha Corner
Milik Siapa Kita?
Ambuyat El-Binangkit
Bayu Gunung
Islam Return
PAS Padang Besar
Anak Sungai Derhaka
Meniti Nur12
Ustaz Nik Nasri
Laj. Penerangan Paka
PRK Manek Urai
Abu Nuha Corner
Albelurani
Ambuyat
Bayu Gunung
Abu Asy-Syaffaa\'
PAS Padang Besar
Dari Sungai Derhaka
Meniti Nur12
Al-Kundangi
DPP Kota Raja
N37 Batu Maung
Siakap Hijau
Farid Rashidi
Nedwah Pahang
mycurrentissue
Konsesi Dakwah
Ulamadaily
Muktamar PAS ke-55
Pria Malaya
Ahnafkhat-zuhud
Cakap Rakyat
BKRM
Budak2 Sukan
AUDIO & VIDEO
WebRTV PAS
Terengganu Kini
WTV8 Altenatif
TV PAS
TVceramah
MyKuliah.Com
Grapes Nasyid
Siput Online
Pesan Untuk Umat
Amal Makrof
Hoh..?
Keadilan TV
TKOdaily
Kelab Greenboc
WorldTV
TV Utara
Kuliah Mazhab Akidah
Debat parlimen
Video Politik
Media Rakyat
Kuliah.net
Thinking Of Life
Malayaku
You Ceramah
TV Pakatan Rakyat
Al-Muttaqin TV
BICARA AGAMA
Ust Nasrudin
Zaharuddin.Net
Ustaz Muda
Ilmu & Ulama
Mesra Rakyat
The Rise Of Islam
Al-Bakistani
Al-Ahkam
SaifulIslam.Com
Harun Yahya
Jarum Emas
Tasek Pauh
Shamatun
Surau 2Faber
Sapaan Makrifat
Selak
Anda Tanya Saya Jawab
Isu Semasa Islam
Warisan Nabawi
Sampaikan Satu Ayat
Darul Mujahidin
Dr. Mohd Asri
Kebenaran Dari Allah
Ummah Online
Santapan Minda Pejuang
Ustaz Azhar Idrus
Akidah Alul Haq
Raja Ahmad Mukhlis
LUAR NEGARA
Republika Online
Kompas Cyber Media
Al Jazeera (English)
Al-Sofwah.or.id
Khalifah.com
Kavkazcenter.com
Al Manhaj
Majalah Ummi
Pattani Darulsalam
DUNIA ISLAM
Satu Umat
Al Muslimin
Suara Anak Muda
UMUM/LAIN-LAIN
Zulkiply Harun
Quran Online
Quran Flash
Laman PendidikanMY
Portal Pendidikan
Laman Emjay
Lowyat Net
Health Tips
Aiman Ku
Pondok AnNur
Nusa Mahsuri
Grafik Photoshop
Pondok
Karyawan Perak
Karya Cipta
DuniaICT
Pasir Puteh
Al-ahnaf Khat
Dunia Rossem
JARINGAN
Jaringan A Athoullah
My Jalinan
Sabilillah
Skoodeng
Calon & Blognya
Link Pas Sana-sini
Sopo Sentral
Shidinar Net
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKD
(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN DUNGUN, TERENGGANU DARUL IMAN)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : tranung2006@yahoo.com atau Webmaster : tranungkite@hotmail.com

Lot 3672, Bangunan PAS Kawasan Dungun,
Kg. Pak Sabah, 23000 Dungun, Terengganu.
Tel/Faks : 09-848 5001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.